Урок № 31 Неповні речення. Тире в неповних реченнях - Українська мова 8 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 8 клас

Урок № 31 Неповні речення. Тире в неповних реченнях

Урок № 31

Неповні речення. Тире в неповних реченнях

Мета: навчити учнів розрізняти повні й неповні речення, уживати тире в неповних реченнях, учити обґрунтовувати вживання неповних простих речень у складі складних та в діалогах, удосконалювати вміння правильно інтонувати неповні речення; розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять, спостережливість

Очікувані результати: учні вміють розрізняти повні й неповні речення; встановлюють опущений у неповному реченні головний член; правильно ставлять тире в неповних реченнях; обґрунтовують вживання неповних простих речень у складних та в діалогах; правильно інтонують неповні речення.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, картки, опорна схема «Односкладні речення»

Тип уроку: комбінований.

§ І.   Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

1)   Перевірка письмового завдання.

2)   Фронтальне опитування.

3)   Перевірка індивідуального завдання.

2.   Робота з текстом.

Прочитайте вірш. Проаналізуйте речення щодо повноти/неповноти їхньої структури. Який член речення пропущено в неповних конструкціях? Чим зумовлений цей пропуск? Поясніть, яку функцію виконують неповні речення.

Не питай, моя мати, чи довго у гостях пробуду у тебе,—
Кінь при брамі стоїть, висох піт на сідлі.
Рибі добре у синім Славуті, а соколу — в ясному небі,
А солдату — в походах трудних на землі.
Не питай, рідна мати, із шляху якого мене виглядати,
І очей не тумань, стоячи на горбі.
Прийде час — всі дороги на світі повернуть у край наш крилатий,
На печаль ворогам, на утіху тобі.

(М. Стельмах)

§ ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Повідомлення теми й мети уроку

Проблемне завдання.

У правій і лівій колонках — прості речення, які входять до складного. Спочатку прочитайте їх так, як їх тут подано. Чи всі речення вам зрозумілі? За допомогою стрілок об’єднайте частини з першої та з другої колонок таким чином, щоб утворились прислів’я. Чи тепер вам усе зрозуміло? Чому саме?

Пташка красна своїм пір’ям, …

Ластівка день починає, …

Гарна мати сім’ю на ноги поставить, …

В одне вухо влізе, …

а соловей кінчає.

а людина — своїми знаннями.

а в друге вилізе.

а погана мати родину споганить.

 

§ ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

2.   Вибірковий диктант.

2.   Творча робота.

Напишіть твір-мініатюру на тему «Народні традиції українців», використовуючи неповні речення.

3.   Лінгвістична гра.

У наведених прислів’ях і приказках опустіть повторювані слова. Перебудовані речення запишіть. Поставте, де треба, тире на місці пропуску.

Держи хліб на обід, а слово держи на одвіт. Пташка радіє весні, а дитина радіє матері. Повний колос до землі гнеться, а порожній колос догори пнеться. Один розум добре, а два розуми краще. Порожня бочка гучить, а повна бочка мовчить. Зима багата снігами, а осінь багата снопами. Не місце красить людину, а людина красить місце. Зимою роблять сани, а взимку роблять віз. Готуй сани влітку, а воза готуй взимку. (Нар. творч.)

4.   Пояснювальний диктант.

Запишіть речення. Прочитайте їх, правильно інтонуючи. Поясніть уживання тире в неповних реченнях.

Ти будеш тягти лівою корбою, я — правою. (Гр. Тютюнник) Бережи і шануй честь змолоду, а здоров’я — під старість. (Нар. творч.) Тільки болотом треба пробиратись. Бійці проберуться. Коні теж. А гармати? (М. Стельмах) Увійшов гетьман. За ним полковник. (Н. Рибак) Вечоріло. По хатах запалювали світло. По вулицях — ліхтарі. (Панас Мирний) А жита шелестіли тихо-тихо. Хотіли заколисати землю, натомлених бійців. (М. Стельмах) У небі — золотий Чумацький Віз. (М. Рильський)

5.   Робота з картками.

§ ІV.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1.   Завдання для всього класу.

1)   Опрацювати теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

2.   Індивідуальне завдання.

Скласти діалог на тему «Охорона природи», використовуючи неповні речення.

§ V.  Підсумки уроку

Завдання учням.

Заповніть таблицю.

Знаю

Умію

Треба попрацювати

 

 

 

 

Категорія: Українська мова 8 клас | Додав: uthitel (12.01.2014)
Переглядів: 3502 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: