Урок № 27 Узагальнено-особові речення - Українська мова 8 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 8 клас

Урок № 27 Узагальнено-особові речення

Урок № 27

Узагальнено-особові речення

Мета: поглибити знання учнів про односкладні дієслівні речення; сформувати поняття про узагальнено-особове речення, способи вираження в ньому головного члена; розвивати вміння аналізувати узагальнено-особові речення, відрізняти їх від означено-особових і неозначено-особових; формувати вміння визначати стилістичну функцію цих синтаксичних конструкцій у текстах різних стилів мовлення

Очікувані результати: учні виділяють з-поміж інших видів речень односкладні; визначають типи односкладних речень (у тому числі в складних); уміють аналізувати узагальнено-особові речення; відрізняють їх від означено-особових і неозначено-особових; визначають стилістичну функцію цих синтаксичних конструкцій у текстах різних стилів мовлення.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал

Тип уроку: комбінований.

§ І.   Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

1)   Перевірка письмового завдання.

2)   Перевірка індивідуального завдання.

2.   Бесіда.

— Які типи односкладних речень вам відомі?

— Які речення називають односкладними означено-особовими? Наведіть приклади.

— Чим виражається дієслово-присудок в односкладних неозна­чено-особових реченнях? Наведіть приклади.

§ ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Повідомлення теми й мети уроку

Ситуативне завдання.

Запишіть речення, у кожному підкресліть граматичну основу. З’ясуйте, чим виражено головний член речення. Чи можна вважати ці речення означено-особовими? У чому полягає відмінність між цими конструкціями?

Чистим зерном сійте поле, вродить хліб, як море. У колективі нічиєї межі не переореш. Спочатку задумайте, а тоді робіть. Без труда не чекай добра. Не всякому слуху вір. (Нар. творч.)

ІІІ.       Формування вмінь та навичок

1.   Розподільний диктант.

Запишіть подані народні вислови у дві колонки: 1 — двоскладні речення, 2 — односкладні речення. З’ясуйте, на означену чи узагальнену особу вказує головний член одно­складних речень.

Балаканням роботи не почнеш і не закінчиш. Без діла слабіє сила. Брехню слухають, а брехунів б’ють. Бреше — і не заїкається. Будинки зводять не язиком, а сокирою. Усяка порада добра тільки до часу. Губами говори, а руками роби. Держи язик за зубами. Добра порада цінніша злата. Довго роздумуй, та недовго роби. До чужого рота не приставиш ворота. Дурний язик — голові не приятель. Людина славна не словами, а ділами. Людям язиків не зав’яжеш (Нар. творч.)

2.   Дослідження-зіставлення.

Зіставте пари речень. Визначте в них головний член, схарактеризуйте його (спосіб, час, особа, число). Дослідіть, у яких реченнях головний член указує на визначену особу, у яких — на невизначену, а у яких — на узагальнену.

Чим довше дивишся на зорі, тим більше набираєш певності. (Є. Гуцало) — Не намучишся — не научишся (Нар. творч.)

Оглядаєтеся по боках, намагаєтеся запримітити щось. (Є. Гуцало) — Шукайте і знайдете. (Р. Декарт)

Пісенним символом українців віддавна вважають соловейка. (О. Потапенко) — На те коня кують, щоб не спотикався. (Нар. творч.)

Прочитай уважно теоретичний матеріал підручника.— Роби для інших, учись для себе (Нар. творч.)

Дослідіть стилістичну функцію односкладних речень у мовленні.— Як парость вино­градної лози, плекайте мову. (М. Рильський)

3.   Пояснювальний диктант.

Запишіть афоризми Григорія Сковороди. Виділіть головні члени речення, укажіть на спосіб їх морфологічного вираження.

Бери вершину й матимеш середину. Більше думай і тоді вирішуй. Визначай смак не по шкаралупі, а по ядру. З видимого пізнавай невидиме. Не за обличчя судіть, а за серце. Пізнаєш істину — відійде тоді в кров твою сонце.

4.   Робота з картками.

Картка № 1

Запишіть подані речення в такому порядку: двоскладні, означено-особові, неозначено-особові, узагальнено-особові. Підкресліть у них граматичну основу.

Не сотвори собі кумира. Не призивай імення Господа надаремно. (З Біблії) У кожнім серці живе бунтар. (М. Самійленко) Виходжу в ніч. Іду назустріч долі. (Л. Костенко) Поховали громадою як слід по закону. (Т. Шевченко) Спочатку задумайте, а тоді робіть. (Нар. творч.)

 

Картка № 2

Запишіть подані речення в такому порядку: двоскладні, означено-особові, неозначено-особові, узагальнено-особові. Підкресліть у них граматичну основу.

Живи своїм розумом, але звіряйся з чужим. (Нар. творч.) Мною аж надто піклуються. (Ю. Смолич) Тихо-тихо перешіптуються осокори. (М. Стельмах) Без труда не чекай добра. (Нар. творч.) Сійте в головах думи вольнії, в серцях жадобу братолюбія. (І. Франко)

 

5.   Творче конструювання.

Запишіть подані речення, розкриваючи дужки так, щоб утворились односкладні узагальнено-особові речення.

(Любити) Україну, як сонце, (любити), як вітер, і трави, і води… В годину щасливу і в радості мить, (любити) у годину негоди. (Любити) Україну у сні й наяву, вишневу свою Україну, красу її, вічно живу і нову, і мову її солов’їну. (В. Сосюра) (Любити) свій край. Всю душу солов’їну і серця жар віддай йому в піснях. (В. Сосюра) (Любити) України коханої небо, що буде, (любити), й що було. (В. Сосюра) Собори душ своїх (берегти), друзі. (О. Гончар) (Поспішати) робити добро! (О. Довженко) (Учити), (читати), і чужому (научати), й свого не (цуратися)! (Т. Шевченко) Отак (сидіти) і (думати)… (Остап Вишня) Вік (жити) — вік (учитись). (Нар. творч.)

 

6.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

§ ІV.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1.   Завдання для всього класу.

1)   Опрацювати теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

2.   Індивідуальне завдання.

Записати 5–7 прислів’їв чи приказок, які були б узагальнено-осо­бовими реченнями.

§ V.  Підсумки уроку

Гра «Хто швидше?».

Доберіть та запишіть 6–7 узагальнено-особових речень. Укажіть спосіб вираження дієслова-присудка.

Категорія: Українська мова 8 клас | Додав: uthitel (12.01.2014)
Переглядів: 1742 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: