Урок № 24 Означено-особові речення - Українська мова 8 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 8 клас

Урок № 24 Означено-особові речення

Урок № 24

Означено-особові речення

Мета: поглибити знання учнів про односкладні речення; сформувати вміння правильно визначати види односкладних речень; удосконалювати навички конструювати односкладні речення й доцільно використовувати їх в усному й писемному мовленні; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу

Очікувані результати: учні вміють виділяти односкладні речення, визначають їх типи; конструюють односкладні речення (означено-особові) та доцільно вживають і використовують їх в усному та писемному мовленні.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал

Тип уроку: комбінований.

§ І.   Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

1)   Перевірка письмового завдання.

2)   Перевірка індивідуального завдання.

2.   Бесіда.

— Яке речення називається двоскладним?

— Чим двоскладне речення відрізняється від односкладного?

— Чи вважається односкладне речення повним? Свою думку обґрунтуйте. Наведіть приклади.

— З чого може складатися граматична основа в односкладному реченні?

3.   Пошукова робота.

Прочитайте поезію. Визначте її основну думку. Знайдіть двоскладні й односкладні речення. Випишіть односкладні речення, визначте спосіб, час, особу головного члена у формі присудка.

Солодка земля

Босоніж стежка побіжить
левадою в городи…
Як любо тут,
як славно жить —
серед цієї вроди.

Кохаю край наш дорогий,
що зветься Україна.
Вітчизні хочу я своїй
зрости достойним сином.

Є в світі зваби немалі,
Цікава стежка кожна…
Але до рідної землі
забайдужитись не можна.

Люби, шануй, піднось до зір
її пісні і мову.
Нема солодшої, повір,
за неї, пречудову.

(В. Коломієць)

§ IІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Повідомлення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Сьогодні на уроці ми продовжимо поглиблювати знан­ня про односкладні речення, а саме означено-особові, з’ясуємо, на яку дію вказує головний член означено-особового речення, та способи його вираження.

§ ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Слово вчителя.

Означено-особовим називається речення, у якому головний член означає дію, яку виконує певна особа. Головний член у формі дієслова-присудка виражається формою 1-ї або 2-ї особи однини чи множини наказового способу та дійсного способу теперішнього і майбутнього часу.

2.   Практична робота.

У кожному з речень підкресліть граматичну основу. Укажіть спосіб, час, особу дієслова-присудка.

Вигострю, виточу зброю іскристу, скільки достане снаги мені й хисту. (Леся Українка) Відшукаю найдужчих і з ними завтра піду. (Л. Забашта) Матері забуть не можу. (П. Тичина) Любіть Україну у сні й наяву, вишневу свою Україну, красу її, вічно живу і нову, і мову її солов’їну. (В. Сосюра) Розвивайся й далі, мово наша рідна, і про нас нащадкам вістку донеси. (О. Підсуха) Оживляєш гори, води, вибудовуєш заводи. (П. Тичина) Зеленійте, доли і лужечки. (А. Малишко)

§ ІV.  Закріплення знань, умінь і навичок

1.   Вибіркова робота.

Прочитайте текст. Знайдіть і випишіть означено-особові речення. Визначте, якою формою дієслова виражений головний член односкладних речень.

Одного разу стою на човні з вудками на Дніпрі. Тягаю лящі, язі, краснопери. Добре тоді клювало. Коли бачу — серединою Дніпра мчить проти води човен. Швидко мчить, а мотора не чути. Думаю собі: і мотора на човні нема, і вітрил нема, і веслами ніхто не махає, а човен, мов той глісер, мчить… Коли одчайдушний крик: «Рятуйте!» З’ясувалося, що сом був за­вбільшки з човен. (Остап Вишня)

2.   Творче завдання.

Складіть із поданими дієсловами означено-особові речення з присудком, вираженим дієсловом дійсного способу в різних формах. Запишіть їх. Укажіть особу дієслів-присудків, визначте дієвідміну.

Любити, шанувати, розказати, виконати, поспішати, летіти, приймати, вивчати, вчитися.

3.   Коментоване письмо.

Запишіть текст. Знайдіть і поясніть вивчені орфограми й пунктограми. Визначте означено-особові речення, підкресліть у них головний член. Укажіть на спосіб його вираження.

ЧУДОВІ ВЕЧОРИ

Навколо нас фантастичний степ. Бабуся без кінця поганяє коника. Ось бачу старосвітських поміщиків і гоголівських старичків. Унизу духмяна річка, вдалечині піски. Коли ясна погода, гоголівський край як на долоні.

Уже проїхали версти три. Тепер прошу бабусю зупинити коня. Вона зупиняє, і ми з Нелі йдемо вбік. Йдемо праворуч, на підплесне озеро, що його вже тепер нема. Як і багато степових озер, воно навіки зникло з мого мисливського горизонту.

Дуже любив у затишку зустрічати вечірні перельоти на цьому озері. Це були чудові вечори, довіку їх не забуду.

(За М. Хвильовим)

4.   Творче реконструювання.

Прочитайте речення. Визначте, які з них можна перебудувати на означено-особові. Запишіть їх. З’ясуйте, чому інші речення не підлягають такому перетворенню.

Навесні, тільки сонце пригріло, тільки закурликало в небі, ми вже босі вискакуємо з хати, галасуємо, кидаємо у небо шапки, солому, паліччя: «Гуси, гуси, нате вам на гніздо!…» Бо птахи — наші найперші друзі. Жайвір тоді не боявся людини. Під ноги жниварям кинеться, рятуючись від кібця.

Сьогодні я намагаюся відтворити той настрій, що охоплював нас, малих, коли після спеки хмара заходить. Збившись гуртком, ми стояли і дивилися, а вона вставала десь із-за Білогрудових хуторів, сонце закривала, насувалася, грізна, волохата, з білуватими пасмами. Одначе все починалося з балок, де ми гралися, билися, плакали, мирилися.

(За О. Гончаром)

5.   Творче завдання.

Складіть 5–6 гасел за темою «Збереження природи», формулюючи їх у формі односкладних речень.

Зразок: Шануйте й оберігайте рідну природу!

6.   Гра «Хто швидше».

Прослухайте речення. Якомога швидше і правильно дайте їх характеристику: односкладне чи двоскладне речення; тип односкладного речення і форма вираження головного члена.

Любімо Вкраїну, та не сліпо, щирим серцем, чистою душею. (О. Підсуха) Вітчизну сонячну свою люблю високою любов’ю. (В. Сосюра) Бережіть красу природи, весняні усмішки рідної землі — сапфірові квіти сон-трави. (Б. Заверуха) Високо в захмар’я навколо нас
здіймалися гостроверхі млини, срібнокорі осики, похмурі дуби. (Б. Харчук)

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1.   Завдання для всього класу.

1)   Опрацювати теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

2.   Індивідуальне завдання.

Із будь-якого твору виписати 6–7 означено-особових речень. Підкреслити граматичні основи.

§ VІ.  Підсумки уроку

Інтерактивна вправа «Рефлексія».

— Чи вдалося нам досягти мети уроку?

— Які прийоми роботи вам найбільше сподобалися?

— Яким кольором можна відобразити ваш настрій?

Категорія: Українська мова 8 клас | Додав: uthitel (11.11.2013)
Переглядів: 1929 | Рейтинг: 2.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: