Урок № 1 Мова — найважливіший засіб пізнання, спілкування і впливу. Культура усного й писемного мовлення - Українська мова 8 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 8 клас

Урок № 1 Мова — найважливіший засіб пізнання, спілкування і впливу. Культура усного й писемного мовлення

Урок № 1

Мова — найважливіший засіб пізнання, спілкування і впливу.
Культура усного й писемного мовлення

Мета: розширити відомості учнів про рідну мову, сформувати поняття про мову як найважливіший засіб спілкування, пізнання і впливу, її роль у людському житті, пояснити основні функції мови; розвивати усне й писемне мовлення, логічне мислення, увагу, пам’ять

Очікувані результати: учні знають, у чому полягає значення мови як найважливішого засобу пізнання, спілкування та впливу; уміють визначати основні функції мови, розрізнюють поняття «мова» і «мовлення».

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, стенди «Мовні обов’язки громадян», Конституція України, таблиця «Функції мови»

Тип уроку: комбінований.

§ I.   Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда.

— Яку роль виконує мова в нашому житті?

— Якими є функції мови?

— Чи однакові поняття «мова» і «мовлення»?

— Чи пов’язані мова й мислення?

§ IІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Повідомлення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя з елементами бесіди.

«Мово рідна! Ти ж — як море — безконечна, могутня, глибинна. Котиш і котиш хвилі своїх лексиконів, а їм немає кінця-краю.

Красо моя! В тобі мудрість віків і пам’ять тисячоліть, зойк матерів у годину лиху і непереможний гук лицарів твоїх у днину побідну, пісня серця дівочого в коханні своїм і крик новонародженого. У тобі, мово, неосяжна душа народу: його мудрість і щедрість, радощі й печалі, його труд, і піт, і кров, і сміх, і безсмертя його…»

(За С. Плачиндою)

— Як ви розумієте слова митця? Яке значення має рідна мова у вашому житті?

§ ІIІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Опрацювання таблиці «Функції мови».

2.   Слово вчителя.

План пояснення нового матеріалу

1)   Мова — найдорожчий скарб кожного народу.

2)   Мова — найважливіший засіб спілкування. Мислення й мовлення.

3)   Літературна мова.

3.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

4.   Завдання учням.

Прослухайте речення і скажіть, у яких із них ідеться про мову, у яких — про мовлення? У якому співвідношенні перебувають мова й мовлення?

Рідна мова — не полова, її за вітром не розвієш. Багато знай, та ще питай. Слухай тисячу разів, а говори один раз. Хто своєї мови цурається, той сам себе встидається. Розумну річ приємно й слухати. Рука там не зуміє, де язик не діє. Треба знати, що де казати. У нього наче будяк у роті. Слово не мни — думку борони.

(Нар. творч.)

§ ІV.  Закріплення знань, умінь і навичок

1.   Тренувальні вправи.

2.   Диктант із завданням.

Запишіть прислів’я, додавши до першої частини кінцівку.

Свій розум май, а людей однаково… Розумний батько й сина спитати… Гостре словечко коле… Бджола жалить жалом, а людина… На грубе слово — не зважай, на улесливе — … Словом, як шовком, вишиває, а ділом, як шилом,… Великий рот у вола, а говорити… (Нар. творч.)

Довідка: питай, не соромиться, сердечко, словом, не здавайся, шпигає, не вміє.

3.   Лінгвістична гра «Закінчи речення».

4.   Навчальне редагування.

Як тільки буря вщухла, вони поверталися додому. Коли зайде сонце, швидко смеркалося. Незабаром до мене приїжджає приятель і розповідає про свої пригоди. Коли розмова починається, у приміщенні всі затихли.

5.   Творче завдання.

Складіть діалог (6–8 реплік) на тему «Культура спілкування школярів».

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1.   Завдання для всього класу.

1)   Опрацювати теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

2.   Індивідуальне завдання.

1)   Дібрати з художніх і публіцистичних творів по п’ять прикладів висловлювань про мову й мовлення.

2)   Скласти діалог у формі запитань і відповідей на тему «Функції мови».

§ VI.  Підсумки уроку

Заключна бесіда.

— Що для вас сьогодні було новим і корисним?

— Що найбільше запам’яталося?

 

Категорія: Українська мова 8 клас | Додав: uthitel (11.11.2013)
Переглядів: 2691 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: