Урок № 19 Види обставин (за значенням) - Українська мова 8 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 8 клас

Урок № 19 Види обставин (за значенням)

Урок № 19

Види обставин (за значенням)

Мета: поглибити знання учнів про обставини як другорядний член речення; сформувати вміння визначати види обставин; удосконалювати навички правильно використовувати різні види обставин як в усному, так і в писемному мовленні

Очікувані результати: учні вміють знаходити обставини в реченнях; розрізняють види обставин за значенням; правильно використовують різні види обставин в усному й писемному мовленні.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, схема «Обставина — другорядний член речення»

Тип уроку: комбінований.

§ І.   Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

1)   Перевірка письмового завдання.

2)   Фронтальне опитування.

3)   Перевірка індивідуального завдання.

2.   Робота з текстом.

Прочитайте текст. Знайдіть обставини та визначте, що вони виражають і на які запитання відповідають.

Свято Покрова встановлене на честь Божої Матері. Вона зняла зі своєї голови білу хустку-покрову і розкинула її над людьми, що знаходилися в церкві. Ось ця її довга біла покрова (омофор) і стала своєрідним оберегом України, символом її споконвічного прагнення до встановлення злагоди й миру між своїми і чужими землями.

Особливо шанували Покрову запорізькі козаки. Вона була їхньою заступницею в далеких походах. Після зруйнування Січі запорожці захопили з собою за Дунай і образ Покрови.

(За В. Супруненком)

§ IІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Повідомлення теми й мети уроку

Завдання учням.

Виразно прочитайте речення, опустивши виділені слова. Чому без них речення неконкретні? Поставте питання присудків до виділених слів. На що ці слова вказують? Прочитайте речення повністю. Дайте визначення обставини як другорядного члена речення.

Палаюче сонце висить над степом. Було, незважаючи на таку рань, душно як улітку. За лісом широкі поля поволі й лагідно спускалися вниз. (За творами М. Коцюбинського)

§ ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Опрацювання схеми «Обставина — другорядний член речення».

Розгляньте схему. Запам’ятайте, що означає обставина, на які запитання відповідає, чим виражається. Сформулюйте повне визначення обставини як другорядного члена речення.

Виражає характеристику чи ознаку дії

 

Відповідає на запитання як? куди? для чого? чому? за якої умови? незважаючи на що?

 

Виражається іменником, прислівником, інфінітивом, дієприслівником або фразеологізмом

 

 

Обставина — другорядний член речення

 

 

 

 

 

 

 

Способу дії

 

Міри й ступеня

 

Місця

 

Часу

 

Умови

 

Мети

 

Причини

 

Допусту

2.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

§ ІV.  Закріплення знань, умінь і навичок

1.   Вибіркове списування.

Прочитайте текст. Знайдіть і випишіть до таблиці словосполучення, до складу яких входять обставини.

Обставини
часу

Обставини способу дії

Обставини
допусту

Обставини
міри й ступеня

Обставини
місця

 

 

 

 

 

 

З давніх-давен у народі існує неймовірно багато легенд про щедрість і ласку Покрови до дівчат. Вона милостиво ставиться до тих, хто слухався і шанував батька-матір, досконало переймав неньчину науку до праці, охайності, підтримував духовну і фізичну чистоту. Незважаючи на свою ласкавість, Покрова була непоступливою, якщо юнка зневажала моральні устої, нехтувала традиційними законами суспільного життя.

Напередодні свята селяни ретельно «засушували хати» — увечері господар тричі перекидав через оселю шмат кізяка, «щоб не була курною», а вдосвіта спалював його в печі, «аби взимку сухою була світлиця». У Карпатах це був останній день повернення пастуших отар з полонини.

(За В. Скуратівським)

2.   Пояснювальний диктант.

Запишіть речення. Назвіть фразеологізми, визначте їх синтаксичну роль. Укажіть на вид обставин. Замініть фразеологічні звороти синонімічними словами з довідки.

Дивись, інший і не дурний, а все в нього через пень-колоду виходить. (М. Стельмах) Нехай упаде він безсилий на великій дорозі життя,… він кричатиме проти байдужих на всіх перехрестях. (П. Колесник) Ти візьми їх усіх до рук,… так візьми, щоб і не пискнули. (Ю. Яновський) Після третіх півнів Гнат бережно відчинив хатні двері й вийшов. (М. Стельмах) Він на півслові обірвав пісню. (М. Коцюбинський) Дівчина сподобалася йому з першого погляду. (О. Гончар) Повість захоплює гострим сюжетом, вона читається на одному подиху. Я обома руками голосую за це рішення. Училася вона так собі і завжди клянчила, щоб їй підказували. (О. Гончар)

Довідка: повністю, на світанку, недбало, посередньо, легко, скрізь, раптово, відразу ж, надзвичайно сильно.

3.   Дослідження-відновлення.

Відновіть прислів’я та приказки, вставивши замість крапок обставини з довідки. Дайте повну характеристику обставин, скориставшись поданим алгоритмом. Зробіть синтаксичний розбір четвертого речення. Дайте характеристику головним членам.

Добре діло твори… Доброму … добре. Добре … пам’ятається. Правда і … не втоне. Кривда людськая … вилазить. … не вмирають. (Нар. творч.)

Довідка: довго, сміло, в морі, боком, від щастя, скрізь.

АЛГОРИТМ ХАРАКТЕРИСТИКИ ОБСТАВИНИ

1.   Виділити в реченні обставину (підкреслити її).

2.   З’ясувати, з яким членом речення вона пов’язується й на яке запитання відповідає.

3.   Визначити вид обставини (способу дії, міри й ступеня, місця, часу, умови, мети, причини, допусту).

4.   Визначити спосіб вираження обставини.

4.   Творче завдання.

Зі словами піч, верба, вінок, звичаї скласти речення так, щоб вони виступали різними членами речення, у тому числі й обставиною.

(Зразок див. у «Наочних матеріалах».)

Зразок. Хліб — один із найдавніших і найважливіших символів української обрядовості. Люди вірили, що з хлібом у домі присутні добрі душі. Коровай — обрядовий весільний хліб. Несучи в новий дім хліб, гості бажали господарям достатку.

5.   Робота з текстом.

Прочитайте текст, знайдіть обставини й визначте їх вид. З’ясуйте, до якого члена речення вони належать. Спишіть текст, вставляючи замість крапок обставини різних видів. Поясніть лексичне значення виділених слів.

Разом із поетичним талантом в українського філософа й ученого Григорія Сковороди проявляються й риси аскета: їв він … ввечері, уживав … овочі та молочні страви, м’яса та риби … не їв, спав лише чотири години на добу, вставав до схід сонця, лягав опівночі й при цьому … був веселий, бадьорий, рухливий, помірний, добродушний і поштивий… (За Д. Яворницьким)

6.   Тестове завдання.

Установіть відповідність між виділеними обставинами та їх групами за значенням.

1    обставина міри й ступеня

2    обставина способу дії

3    обставина мети

4    обставина допусту

5    обставина часу

А   Колядували хлопці, ходячи по дворах із саморобною зіркою. (Н. Шумада)

Б    У новорічну ніч приходили переважно дівчата щедрувати. (Н. Шумада)

В   Ніколи я не знав, що так люблю — до болю, до смертельного жалю — понад Дніпром сріблясті верболози. (М. Рильський)

Г    У перший день нового року діти ходили по хатах із «засівалками» чи посипалками. (Н. Шумада)

Д   Незважаючи на складне життя, любив співи: дівочі колядки, щедрівки, веснянки, обжинки. (О. Довженко)

 

Відповідь: 1В; 2А; 3Б; 4Д; 5Г.

§ VI.  Підсумки уроку

Гра «Склади слово».

 

О

К

Д

А

О

Т

Д

 

Н

Я

Е

З

Н

А

Ч

Н

О

А

С

Т

Б

О

В

Н

А

И

Категорія: Українська мова 8 клас | Додав: uthitel (11.11.2013)
Переглядів: 6241 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: