Урок № 14 Тире між підметом і присудком - Українська мова 8 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 8 клас

Урок № 14 Тире між підметом і присудком

Урок № 14

Тире між підметом і присудком

Мета: поглибити знання учнів щодо вживання тире між підметом і присудком, розвивати вміння й навички правильно ставити розділові знаки, обґрунтовувати їх уживання за допомогою вивчених правил; формувати вміння знаходити й виправляти помилки; удосконалювати культуру мовлення учнів, уміння використовувати різні синтаксичні конструкції для висловлення думок

Очікувані результати: учні вміють ставити розділові знаки між підметом і присудком; обґрунтовують їх за допомогою вивчених правил; знаходять і виправляють орфографічні та пунктуаційні помилки на вивчені правила; використовують різні синтаксичні конструкції для висловлення думок.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, таблиця «Тире між підметом і присудком»

Тип уроку: комбінований.

§ І.   Актуалізація опорних знань учнів

1.   Бліц-опитування.

— Які члени речення належать до головних?

— Що називається підметом? Які види підмета вам відомі? Чим вони виражаються?

— Що називається присудком? Які види присудків ви знаєте?

2.   Перевірка домашнього завдання.

1)   Перевірка письмового завдання.

2)   Перевірка індивідуального завдання.

3.   Завдання учням.

Перепишіть речення, підкресліть граматичну основу, укажіть види підметів та присудків і способи їх вираження.

Починав жевріти схід сонця. (І. Нечуй-Левицький) Ми готувалися переходити лінію фронту. (О. Гончар) Дівчина і хлопець ішли швидко. (Б. Грінченко) На безмежнім просторі степу загубилося двійко дітей. (Ю. Яновський) З книгою жити — з добром дружити. (Нар. творч.) Ми — правда і совість. (Гр. Тютюнник) Руки твої роботящі — ось твоє щастя. (О. Підсуха)

§ IІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Повідомлення теми й мети уроку

Проблемне питання.

— Розгляньте будову трьох останніх речень попереднього завдання. Чому, на вашу думку, у них ставиться тире?

§ ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

§ ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Опрацювання таблиці «Тире між підметом і присудком».

Тире між підметом і присудком

Тире ставиться

Тире не ставиться

1.   Якщо перед присудком стоять частки це, то, ось (тире ставиться навіть за наявності зв’язки): Сонети — се пани. В них мисль від роду приглушено для форм… (І. Франко)

1.   Якщо підмет — особовий займенник, а іменна частина присудка — іменник:

Він герой цієї війни.

2.   Якщо іменна частина присудка виражена іменником або кількісним числівником: Кож­на піч українська — фортеця міцна, там на чатах лежать патріоти. (В. Самійленко)

2.   Якщо іменна частина присудка виражена порівняльним зворотом:

Степ як море. Пісня як ріка. Очі мов небеса.

3.   Якщо підмет і присудок виражені неозначеною формою дієслова (включаючи випадок, коли перед присудком стоїть частка не): Життя прожити — не поле перейти. (Нар. творч.)

Творити — мрію тримати в руках

3.   Якщо перед присудком стоїть частка не:

Життя не спокійне озерце, а бурхлива
річка.

4.   Один із головних членів виражений іменником у Н. в., а другий — неозначеною формою дієслова: А поміч подати — даремна турбота… (М. Коцюбинський)

4.   Якщо присудок виражений прикметником, дієприкметником або іменником із прийменником:

Марія весела, а Петро сумний.

§ ІV.  Закріплення знань, умінь і навичок

1.   Пояснювальний диктант.

Запишіть речення. Визначте в них головні члени. З’ясуйте, які вони за будовою. Поясніть розділові знаки.

Наш народ — океан. (П. Тичина) Книги — морська глибина. (І. Франко) Рідний батько — це найвища святиня у світі. (Панас Мирний) Книги читати — усе знати. (Нар. творч.) Любити свій край — це для народу жити, боротися за юне, за нове. (В. Сосюра) Слава — заповідь моя. (Т. Шевченко) Гаї неосяжні — то коси її, а ріки та річки — то стьожки прекрасні. (М. Кононенко) Я — син народу, що вгору йде. (І. Франко)

2.   Творче конструювання.

Прочитайте речення. Пропустіть, де можна, дієслово-зв’язку, замість неї поставте тире. Прослідкуйте, чи змінюється при цьому зміст речення, його інтонація.

І хай людей таких багато, але нас більше! Ми є народ! (В. Сосюра) Ми є українські горобці, як оселедці, в нас чуби. (І. Драч) Я був син краси і голубої мрії, я був автор ненаписаних поем. (В. Симоненко) Ти знаєш, що ти є людина. (В. Симоненко) Двадцять три плюс шість становить двадцять дев’ять.

3.   Пунктуаційний практикум.

Запишіть речення, вставляючи, де треба, тире. Свій вибір обґрунтуйте. Знайдіть у поданих реченнях підмет і присудок.

Ми світу молодість, ми правота людини, єдине серце в нас. (М. Рильський) Уже народ одна суцільна рана. (В. Симоненко) Вона моє щастя, безсмертя моє. (Д. Павличко) Чужа душа то, кажуть, темний ліс. А я скажу: не кожна, ой не кожна! Чужа душа то тихе море сліз. (Л. Костенко) Ти вся любов. Ти чистота, довірливість благословенна. (М. Вінграновський) Століття зморшка на чолі Землі. (І. Драч)

4.   Конкурс-гра «Кмітливий фольклорист».

Доберіть 4–5 прислів’їв або приказок, у яких між підметом і присудком уживається тире.

5.   Тренувальна вправа.

Прочитайте речення. Замість рисок, де потрібно, поставте розділові знаки. Поясніть їх уживання.

Весна / це пора року, коли все розцвітає. Дніпро / річка нашої історії. Запорозька Січ / вольниця українського народу. Творити / значить розуміти й відчувати природу. Життя / як річка, мінливе й буремне. Кожна людина / це історія, доля, шлях. Нива / неначе море, широке й безкрає. Боротьба / не доля боягузів. Мрія / як вітрило корабля в буремному морі життя.

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1.   Завдання для всього класу.

1)   Опрацювати теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

2.   Індивідуальне завдання.

§ VІ.  Підсумки уроку

Інтерактивна вправа «Рефлексія».

— Якими знаннями ви збагатилися на уроці?

— Що нового хотіли б довідатися ще?

— Які види роботи на уроці вам цікаві?

Категорія: Українська мова 8 клас | Додав: uthitel (11.11.2013)
Переглядів: 6298 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: