Уроки № 62–63 Тема. Написання прислівників через дефіс. - Українська мова 7 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 7 клас

Уроки № 62–63 Тема. Написання прислівників через дефіс.
Уроки № 62–63
Тема. Написання прислівників через дефіс.
Мета: пояснити учням правила написання прислівників через дефіс, сформувати за­
гальнопізнавальні вміння знаходити слова з поданими орфограмами в текстах;
збагачувати словниковий запас школярів, розвивати логічне мислення, пам’ять,
увагу, поглибити знання про основні способи словотворення; виховувати повагу
до звичаїв і традицій свого народу.
Очікувані результати: учні знають правила написання прислівників через дефіс, уміють знаходити
слова із цими орфограмами в реченнях та текстах; помічають і виправляють
помилки в правописі прислівників; знають і вміють визначати способи слово ­
творення прислівників.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, таблиця.
Тип уроків: вивчення нового навчального матеріалу.
Хід уроків
І. АктуА л І з А ц І я опорних знА нь учнІ в
Перевірка домашнього завдання. ;
Бесіда. ;
— Яка частина мови називається прислівником?
— У чому полягає особливість цієї частини мови?
— Що вам відомо про способи творення прислівників?
ІІ. МотивА ц І я н А вчА льної д І яльностІ школяр І в.
о голошення теМ и й Мети урок І в
Гра «Приховані слова». ;
Із кожної групи наведених складів утворіть прислівники. Поясніть їх
правопис.
Ве, не, ло, се; не, руш, но, по; по, є, мо, му; будь, не де;
у, рік, рік; як, ні; нець, кі, цем, кін; пер, по, ше; день, з, на
дня; ків, ськи, бать, по.
ІІІ. с прийняття й з Асвоєння учняМ и нА вчА льного МАтер ІА лу
Спостереження з елементами аналізу. ;
розгляньте подані прислівники. Спробуйте сформулювати правило
написання прислівників через дефіс. Зробіть висновки.
Хтозна-куди, казна-де, будь-як, як-небудь, де-таки, як-от,
десь-то, по-армійськи, по-українському, по-друге, пліч-о-пліч,
зроду-віку, мало-помалу.
Опрацювання таблиці. ;
Н АП и САНН я Д е ФІСУ В ПР и С л ІВНи КАХ
Орфограма Приклади
Після префіксів будь ­, казна ­, хтозна ­, бозна ­ Будь ­де, казна­як, хтозна­коли, бозна ­куди
Після префікса по ­ та суфіксів ­ е, ­ и, ­ ому, ­ ему
(­єму)
По ­українському, по ­моєму, по­друге, по­вовчи
Перед суфіксами ­небудь, ­ таки , ­ то , ­ от Коли ­небудь, все ­таки, якось ­то, як ­то
Повторення основ чи слів, близьких за змістом Де ­не ­де, ледве­ледве, часто­густо
Робота з підручником. ;
[1] § 33 (с. 212–216); впр. 388 (усно), 389, 395 (письмово).
[2] § 31; впр. 240, 241 (письмово).
Практична робота. ;
Спишіть, розкриваючи дужки. Поясніть правопис прислівників.
Тяжко(важко) сіромасі боротись з нудьгою. (Т. Шевченко ) А як
(по)моєму, (по)дідівському, треба за цю справу братися (по)сер -йозному! На серці тепло(тепло). ( Із тв. Остапа Вишні ) Так(сяк), на косяк,
аби не (по)людськи. (Нар. творч .)
IV. зА крІ плення знА нь, уМІнь тА н А вичок учнІ в
Тренувальні вправи. ;
1. в ипишіть прислівники разом зі словами, до яких вони відносяться
й поясніть правопис.
Та дитяча залізниця — це для них не просто гра: тут
по-справжньому навчиться працювати дітвора. ( Н. Забіла ) Хлопцеві
хотілося сказати товаришам, що вони не помилились у ньому
і незабаром робота в загоні закипить по-новому. ( О. Донченко ) Чисте,
по-весняному світле небо синіло над просікою. (О. Гончар ) Вже де-не-де світилось по хатах. ( А. Головко )
2. Запишіть прислівники, розкриваючи дужки. Поясніть їх правопис.
Як(небудь), коли(небудь), казна(де), будь(коли), ледве(ледве),
де(не)де, коли(не)коли, хтозна(куди), по(французьки), по(вашому),
(по)справжньому, давним(давно), рано(вранці), пліч(о)пліч, віч(на)
віч, більш(менш), часто(густо), тишком(нишком).
3. Запишіть, розкриваючи дужки. У кожній групі слів укажіть «зайвий»
прислівник. Поясніть правопис прислівників.
З дня(на)день, всього(на)всього, раз(у)раз, з боку(на)бік.
Не сьогодні(завтра), з давніх(давен), всього(на)всього, сам(на
сам).
(По)четверо, (по)третє, (по)друге, (по)перше.
(Близько)близько, (видимо)невидимо, (казна)де, коли(не)коли.
4. Прочитайте й поясніть, якими ознаками відрізняються прислівники
від однозвучних з ними прикметників, займенників, числівників, ужи-тих із прийменниками. Поясніть їх правопис.
Одяглася по-святковому, по святковому майдану; зробити
по-своєму, по своєму годиннику; розповідати, по-перше, про від -починок, по-друге, про допомогу другу, відпустка по друге бе -резня.
(Прислівники з префіксом по - означають ознаку дії й від-повідають на питання як?. Прикметники, займенники, числівники,
вжиті з прийменником по, означають різні ознаки предметів і від-повідають на питання по якому? по чийому? по котре?. )
Гра «Хто більше?». ;
Утворіть від поданих префіксів і суфіксів якомога більше прислів -ників.
По-, будь-, казна-, хтозна-, -небудь, -таки, -то, -от.
Творче завдання. ;
Напишіть твір-мініатюру «Зимовий ранок», використовуючи прислів-ники.
Гра «Редактор». ;
відредагуйте речення, поставивши прислівники в потрібному місці.
Запишіть відредаговані речення, розкривши дужки. Поясніть право-пис прислівників.
А коли сніг (що)небудь іскристий, мокрий і липкий, усі
кияни починають ліпити. (З. Мензатюк) (В)день ще інколи світи -ло сонце, втікали (по)літньому за обрій хмари. (Ю. Збанацький ) Я не
йшов, а летів, бо (до)дому міг похвалитися, (по)перше, що мама
має школяра, треба було збігати в ліс, (по)друге, нарвати ягід
бузини. ( М. Стельмах)
V. Домашнє завдання
[1] § 33 (с. 212–216); впр. 398 (письмово).
[2] § 31 (с. 128–130); впр. 242 (письмово).
VІ. пІ дбиття пІ дсу М к І в урокІ в
Гра «Хто більше?». ;
Запишіть якомога більше прислівників:
І група — утворених повторенням слів чи основ;
ІІ група — утворених префіксально-суфіксальним способом.
Категорія: Українська мова 7 клас | Додав: uthitel (13.02.2014)
Переглядів: 1960 | Рейтинг: 1.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: