Службові частини мови. Прийменник як службова частина мови - Українська мова 7 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 7 клас

Службові частини мови. Прийменник як службова частина мови
Вчитель Артемівської загальноосвітньої школи № 4
Голопьорова Н.В.
Клас 7
Тема уроку: Службові частини мови. Прийменник як службова частина мови
Мета уроку: забезпечити поглиблення знань учнів про прийменник як службову частину мови; удосконалювати уміння знаходити прийменники в реченні та відрізняти їх від сполучників і часток та правильно поєднувати з іменниками; формувати уміння самостійно будувати речення з різноманітними прийменниково-іменниковими конструкціями, знаходити і виправляти помилки в їх правописі, збагачувати словниковий запас, розвивати усне мовлення; виховувати бачення і розуміння краси в природі.
Методи і прийоми: слово вчителя, розповідь вчителя, бесіда, робота з картками, виконання вправ, аналіз мовних явищ.
Обладнання: картки
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організація класу
1. Привітання
 Добрий день. Сідайте, будь ласка.
2. Створення сприятливої атмосфери
Ще один урок
До нас прийшов за розкладом сьогодні.
Отож озброймось книгою й пером,
Щоб знов пірнуть у мовну нам безодню
3. Перевірка відсутніх.
4. Перевірка готовності дітей до уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
 Дома ви повинні були скласти невеличке оповідання про цікавий випадок з власного життя використовуючи прислівники.
(3-4 учня зачитують своє оповідання, інші здають зошити після уроку).
ІІІ. Актуалізація опорних знань
На попередньому уроці ви писали контрольну роботу за темою «Прислівник».
Бесіда
 Давайте ж згадаємо, що таке прислівник?
(Прислівник — це незмінна самостійна частина мови, що виражає ознаку дії, стан предмета або ознаку якості і відповідає на питання як? де? звідки? наскільки? якою мірою?)
 Приведіть приклад прислівника. (надто повільний, повернути праворуч, тепло, добре, важче, по-братськи, по-моєм).
 Скільки самостійних частин мов в українській мові? Назвіть їх. (шість: іменник, прикметник, числівник, займенник, дієслово і прислівник).
 За якою ознакою частини мови поділяються на самостій¬ні та службові? (Самостійні частини мови виступають членами речення, а службові частини мови членами речення не виступають і виконують тільки граматичну роль у поєднанні з самостійними частинами мови).
 Скільки в українській мові службових частин мови? Назвіть їх. (прийменник, частка і сполучник).

ІV. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні ми починаємо вивчати службові частини мови. Для того, щоб дізнатися, яку саме частину мови, вам потрібно відгадати загадку.
1. Розгадування загадки.
Я така частина мови,
Що належить до службових.
Я буваю лиш одним:
Похідним непохідним.
Задля, посеред, крім, в, під, на, за
І для мене це знаменно,
Що всі звуть мене... (прийменник).
(О. Фесенко)
Слово вчителя
 Сьогодні ми з вами будемо вчитися знаходити прийменник в реченні, відрізняти його від сполучників і часток, будемо складати речення при цьому правильно поєднувати прийменники з іменниками.
V. Вивчення нового матеріалу.
Слово вчителя
Прийменник — це службова частина мови, що виступає ра¬зом з відмінковою формою іменника, займенника, прикметни¬ка та числівника для вираження залежності її від інших слів у словосполученні.

Наприклад: для мене, прийшов над вечір, перед школою, завітайте до нас.
Робота з підручником.
Зверніть увагу на відношення, на які можуть вказувати прийменники.

Прийменники можуть вказувати на такі відношення:
1) Просторові – вітер з півночі;
2) Часові – приїде в неділю;
3) Причинові – заплакав від образи;
4) Мети – пішов по воду;
5) Способу дії, міри – вітали від усієї душі;
6) Між предметні – ваза для квітів.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
Робота з підручником.
Зверніть увагу на вправу 254.
Прочитайте текст. Поставте питання до виділених іменників та займенників з прийменниками. З’ясуйте, на що вказують прийменники.
(учні, які бажають по черзі відповідають).
Творча робота
Розгляньте репродукцію картини В. Черватюка на сторінці 128 та складіть за нею невеличке усне продовження тексту. (Впр. 254).
Усні відповіді учнів (3-4).
Тренувальні вправи.
Вправа 256 (один учень на дошці, інші письмово у зошиті.)
Запишить підряд подані словосполучення із прийменниками, що вказують на такі відношення: а)просторові; б) часові; в) причинові; г) мети; д) способу дії й міри; ж) між предметні.
Якщо ми правильно виконали завдання, із других букв записаних словосполучень складемо початок прислів’я: «… здоженеш» (Взимку літа не здоженеш).
Робота з картками
Аналіз мовних явищ на основі тексту
• Прочитати мовчки текст. Дібрати до нього заголовок, який виражав би тему висловлювання. Виписати словосполучення з прийменниками, указуючи на смислові відношення, виражені за допомогою прийменників.
Привабливого вигляду набирають вулиці й площі наших міст і сіл, подвір’я та присадибні ділянки. Мешканці традиційно вийшли на велику весняну толоку, звільняючи від накопиченого за зиму сміття алеї і парки, сади, узбіччя доріг, розчищаючи канави, обрізуючи сухе гілля дерев, висаджуючи саджанці й кущі. Оновлюються малі архітектурні форми у міських скверах, на автобусних зупинках.
У ході Всеукраїнської акції «Благоустрій України» знаходять свій найкращий вияв притаманні нашому суспільству милосердя і взаємодопомога. Школярі, учні училищ і технікумів, студенти зараз бажані гості соціальних установ, інвалідів, одиноких: перед Великоднем прибирають у їхніх оселях, миють вікна, допомагають полагодити паркани тощо (З газети).
Відповіді учнів.
Тренувальні вправи.
Вправа 258 – запишіть подані фразеологізми, добираючи до них синоніми з довідки. Визначте, з якими відмінками вжиті прийменники.
(Учні по черзі диктують словосполучення та записують у зошит).
VІІ. Підсумок уроку.
1. Виставлення оцінок з коментарем.
2. Підсумок-узагальнення роботи на уроці з елементами самооцінки.
 А зараз підсумок уроку зробить кожен з вас для себе сам. Заповнить невеличку таблицю «Прийменник як службова частина мови»
Знаю Умію


та здайте ваші зошити.
VІІІ. Завдання додому.
1. Інструктаж. Запис завдання в щоденники.
 Діти, відкрийте, будь ласка, щоденники і запишіть завдання:
А) §23, вивчити правила та записати до сигнальних карток.
Б) Вправа 261 письмо. Перекладіть текст українською мовою використовуючи словничок, який знаходить після вправи.
2. Прощання
 До побачення, діти. Дякую за роботу на уроці.
Категорія: Українська мова 7 клас | Додав: natagoloperova (07.12.2014) | Автор: Наталя Голопьорова E
Переглядів: 2020 | Рейтинг: 4.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: