План-конспект уроку з теми "Узагальнення та систематизація вивченого про дієприслівник" - Українська мова 7 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 7 клас

План-конспект уроку з теми "Узагальнення та систематизація вивченого про дієприслівник"
План-конспект уроку з української мови
учасника міського конкурсу «Учитель року-2015»
Шабельник Тетяни Миколаївни,
учителя української мови та літератури Харківської гімназії №178 «Освіта» Харківської міської ради Харківської області

Тема. Систематизація й узагальнення знань з теми «Дієприслівник».
Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про дієприслівник як особливу форму дієслова, сприяти зміцненню навичок визначення граматичних ознак дієприслівників, формувати навички морфологічного розбору дієприслівника з метою структурування вивченого матеріалу, удосконалювати вміння правильно писати дієприслівники; розвивати вміння знаходити дієприслівники, дієприслівникові звороти в тексті, визначати їх синтаксичну роль; правильно ставити розділові знаки; розвивати пам'ять, увагу, логічне та образне мислення;
виховувати повагу до звичаїв та традицій українського народу, толерантність, милосердя, почуття колективізму, відповідальності за справу, яку виконуєш; формувати соціальну та комунікативну компетентності.

Очікувані результати: учні знають, що означає дієприслівник, його граматичні ознаки та синтаксичну роль; творення дієприслівників та правила їхнього написання; навчилися визначати дієприслівники в реченнях і текстах; правильно вживати їх в усному й писемному мовленні; вміють правильно ставити розділові знаки в реченнях з дієприслівниками та дієприслівниковими зворотами; складають усні й письмові висловлювання, використовуючи дієприслівники.
Тип уроку: систематизації й узагальнення знань.
Внутрішньопредметні зв’язки: словотвір, етимологія, морфологія, синтаксис, пунктуація.
Обладнання: підручник, мультимедійне обладнання, роздавальний матеріал, маркери, папір.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Доброго дня, діти! Мене звати Тетяна Миколаївна. Напередодні різдвяних та новорічних свят, які починаються саме зараз, мені випала нагода передати вам вітання від Святого Миколая.
А ось і завдання від Миколая Чудотворця. Розгадавши ребус, ви дізнаєтесь тему нашого уроку.
ІІ. Повідомлення теми й формулювання мети уроку.
Оскільки ви вже закінчили вивчати розділ «Дієприслівник», а вам ще слід успішно написати контрольну роботу, то сьогодні на уроці ми узагальнимо та систематизуємо знання з теми «Дієприслівник».
- Яку мету ми ставимо перед собою на уроці?
Сподіваюся, що під час сьогоднішньої роботи ви впораєтеся з видом, не загубитеся в часі, не спіткнетеся через дієприслівниковий зворот, для вас не стане перешкодою частка не. І взагалі, робота на уроці буде корисною і цікавою. І ви з нею легко впораєтесь.
Крім робочого зошита та підручника ми будемо використовувати роздавальний матеріал. Це незакінчені схеми, аркуші під №1, тексти для виконання вправи - № 2 (по 1 на парту), а також узагальнювальні схеми - аркуш 3 і кольорові шаблони для виконання домашнього завдання (індивідуально).
ІІІ. Узагальнення й систематизація здобутих знань у процесі практичної роботи.
1.Вправа «Архітектор»
Диференційовані завдання.
Діти, що ви знаєте про Св. Миколая?
Святий Миколай давно став символом добра і правди у немилосердному світі. Він -покровитель і помічник. І ви зараз «попрацюєте» помічниками.

1) Робота у парах.
А вправа, яку ми будемо виконувати, називається «Архітектор». У вас на столах лежать незакінчені схеми. Ваше завдання: працюючи в парі, добудувати схему, наповнивши її відповідним теоретичним матеріалом та проілюструвати прикладами з тексту.
Підпишіть, будь ласка, на звороті свої схеми, оскільки всі роботи будуть оцінені, й починайте працювати. На це завдання у вас 3-4 хвилини.

2)Презентація результатів групової роботи.
Під час перевірки результатів групової роботи вам необхідно заповнити неповні схеми (аркуш 3), що лежать у вас на столах. Увесь матеріал, опрацьований на уроці, стане наступною сторінкою вашого довідника з української мови.
Завдання: прочитати текст, презентувати результати роботи в парах, проілюструвавши прикладами з тексту.

Текст 1
День Святого Миколая - найбажаніший день у році для дітлахів. Напередодні свята діти пишуть до святого листи зі своїми побажаннями, вкидають їх у поштову скриньку або кладуть за вікно. Вони моляться до Миколая, просячи передусім здоров’я собі та батькам. У день перед святом, згадавши всі свої добрі й злі вчинки, зважують: чого більше. Чи буде подарунок, а чи, можливо, різка? Бо чемні діточки обов’язково знайдуть під подушкою подарунок, а неслухняні – прутик.

Схема 1
ДІЄПРИСЛІВНИК

ЗАГАЛЬНЕ ПИТАННЯ МОРФОЛ. ОЗНАКИ СИНТ.РОЛЬ
ЗНАЧЕННЯ

Схема 2
ДІЄПРИСЛІВНИК МАЄ ОЗНАКИ

ТЕКСТ 2
На Харківщині існував звичай святкувати триденні Миколині святки, на які варили кутю й узвар, щоб у наступному році забезпечити врожай на жито й плоди.
На Київщині цього дня господар, прийшовши із церкви, брав миску зі свяченою водою, паляницю з грудочкою солі, квача з різного зілля та йшов кропити господу, худобу й збіжжя, примовляючи: «Святий Миколай, захисти нас від усякого лиха!».
Схема 3
ВИД



Схема 4
ТВОРЕННЯ ДІЄПРИСЛІВНИКІВ

НЕДОКОНАНОГО ВИДУ ДОКОНАНОГО ВИДУ

ТЕКСТ 3
Легенда оповідає, що в дитинстві (а ріс Миколай у заможній родині) горнувся хлопчик до бідних, скривджених, голодних та калік.
Він змалку щиро молився, просячи у Господа справедливості, миру, добра, прощення й милосердя. Вдачею був тихий, незлостивий. Миколай приходив на допомогу бідним, нічим не викриваючи своєї присутності.
Робив добро, не чекаючи на подяку і славу. І тому його ще за життя називали „батьком сиріт, вдів і бідних”.

Схема 5
НЕ З ДІЄПРИСЛІВНИКАМИ ПИШЕМО

Наведіть приклад, коли не з дієприслівником пишеться разом.

Схема 6
ДІЄПРИСЛІВНИКОВИЙ ЗВОРОТ

ВИЗНАЧЕННЯ СИНТАКС.РОЛЬ ВИДІЛЕННЯ НА ПИСЬМІ
Наведіть приклад, коли дієприслівниковий зворот комами не виділяється.

3)Рефлексія.
• Отже, який результат роботи в парах?
• Який продукт ми отримали?
• Над чим треба ще попрацювати?
2. Етимологічна хвилинка.
Готуючись до уроку, я з’ясувала, що в класі є Микола, і дала йому випереджальне завдання. Колю, поясни, будь ласка, походження свого імені.
Грецьке ім'я, що означає «переможець народів». У Миколи іменини аж 10 разів на рік. І один такий день завтра. Позитивні риси імені: весела вдача і врівноваженість, працездатність, активність, швидкість реакції. Микола намагається до всього дійти своїм розумом.

3. Тренувальна вправа.
Напередодні свята всі - дорослі й діти – звертаються з проханнями до Св. Миколая. Прочитайте, будь ласка, вірш, який так і називається «Просьба до святого Миколая»
Просьба до святого Миколая
Сніги покрили доли й гори,
Блищить інеєм ліс і гай,
Іде до нас крізь ниви й бори
Святий угодник Миколай.
Що він несе в своїй торбині?
Багато гарних забавок
Несе чемненькій він дитині, —
А для нечемних — жмут різок.
За ним спішаться ангелята,
Тримаючи книги у руках,
Що декому з нас треба дати,
Усе списали в тих книжках.
Ти нашим родичам дай сили,
Щоб виховати нас могли,
Щоб тої втіхи ще дожили,
Щоб підросли їх діточки.
А всьому нашому народу
Ти добру долю принеси,
Усяке зло й лиху пригоду
Від України відверни.
Юрій Шкрумеляк
- Що ж просять? Добра. Добробуту, миру.
Особливо це актуально сьогодні, бо багато людей (дорослих і малих) залишилися без тепла і світла, без даху над головою, а деякі - і без батьківської ласки.
День Св. Миколая - це свято турботи і любові до ближнього. Коли кожен може принести подарунок, написати лист тим, з ким не бачився багато років. Учіться творити дива!

Отож, повертаємося до тексту.
Завдання: в останній строфі знайдіть дієслова й утворіть від них дієприслівники.
Які морфологічні ознаки їм притаманні?
А які ще існують дієприслівники?
Чи є дієприслівник недоконаного виду в цій поезії?
Виконати морфологічний розбір дієприслівника, скориставшись зразком розбору на с.181 підручника.

4.Робота з підручником.
Вправа 329.
Прочитайте перші три речення, поясніть написання не з дієприслівниками. Виконайте синтаксичний розбір першого речення
Не хилячись, я чесно йду життям.(В.Бухало).
- Отже, яка синтаксична роль дієприслівника?

5.Творча робота.
Розгляньте фото і складіть кілька речень за його змістом, використовуючи дієприслівники та дієприслівникові звороти.

IV. Домашнє завдання.
Нехай ця невеличка творча робота допоможе при виконанні домашнього завдання.
Скласти та записати листа Святому Миколаєві, використовуючи дієприслівники та дієприслівникові звороти.
Підготуватися до контрольної роботи: за узагальнювальними схемами повторити теоретичний матеріал, опрацювати запитання та завдання для самоконтролю, вміщені на с. 185 вашого підручника

V. Підбиття підсумків уроку.
А час нашого уроку добігає кінця.
- Чи досягли ми з вами мети, яку ставили перед собою на початку уроку?
Отже, ми з вами плідно попрацювали, узагальнили та систематизували весь матеріал про дієприслівник. Сподіваюся, що контрольна робота буде для вас нескладною і ви всі виконаєте її успішно.
У нас усе вийшло, бо ви дружний колектив, умієте працювати в команді й розумієте, як важливо підтримувати один одного.
І я, на знак вдячності, хочу зробити вам невеличкі подарунки. Нехай ці миколайчики принесуть у ваші родини добробут, мир і спокій.
Дякую вам за урок. Чекайте на Миколая.

Джерело: http://власний
Категорія: Українська мова 7 клас | Додав: taniashabelnik (10.01.2015) | Автор: Шабельник Тетяна Миколаївна E
Переглядів: 2445 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: