Уроки № 99–100 Групи слів за значенням: синоніми, антоніми, омоніми. Ознайомлення зі словниками синонімів, антонімів та омонімів - Українська мова 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 5 клас

Уроки № 99–100 Групи слів за значенням: синоніми, антоніми, омоніми. Ознайомлення зі словниками синонімів, антонімів та омонімів

 

Уроки № 99–100

Групи слів за значенням: синоніми, антоніми, омоніми.
Ознайомлення зі словниками синонімів, антонімів та омонімів

Мета: поглибити знання учнів про синоніми, антоніми й омоніми; виробляти вміння відрізняти омоніми від багатозначних слів, використовувати різні за значенням групи слів в усному й писемному мовленні; ознайомити учнів зі словниками синонімів, антонімів та омонімів, формувати вміння та бажання користуватися ними; розвивати мислення, збагачувати словниковий запас

Очікувані результати: учні визначають групи слів за значенням; оцінюють їх роль у тексті; користуються словниками синонімів, антонімів, омонімів; добирають з-поміж синонімів та антонімів найбільш відповідні контексту; заучують напам’ять приказки для збагачення мовлення.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, картки

Тип уроків: комбіновані.

§ І.   Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

2.   Колективна робота.

Складіть речення зі словами педрада, дерево, ясночолий. Поясніть, до яких груп належать ці слова.

§ ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроків

Спостереження над мовним матеріалом.

Прочитайте, дайте відповіді на запитання.

Учитель дав дітям намалювати три предмети з пам’яті: першому лисичку, другому — косу, третьому — кран. Але під час роботи виявилось, що учні кожного ряду малюють різні предмети. Скільки предметів намалювали учні? Що саме вони намалювали? Чому таке трапилось?

— Чи вистачає вам знань, щоб пояснити це мовне явище?

§ ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Слово вчителя.

1)   Слова української мови поділяються на групи за значенням: синоніми, антоніми, омоніми.

Слова української мови поділяються на групи за значенням: синоніми, антоніми, омоніми.

Синоніми — слова різні за звучанням, але однакові або близькі за значенням: лелека, чорногуз, бусол, бузько. Два або кілька синонімів утворюють синонімічний ряд. Синоніми допомагають точніше висловлювати думку, уникнути повторення однакових або співзвучних слів.

Омоніми — слова, однакові за звучанням, але різні за значеннями: лава — вид меблів для сидіння; лава — розплавлена маса, що витікає з вулкана; лава — бойовий порядок.

Антоніми — слова протилежні за значенням. Виступають парами й завжди належать до однієї частини мови: світло — темрява, світлий — темний.

Групи слів за значенням

Синоніми

Антоніми

Омоніми

Лелека, бусол, чорногуз, бузько

Чорний — білий;

Веселий — сумний

Билина — стеблина трави

Билина — російська народна пісня про богатирів

 

2)   Абсолютні синоніми. Синонімічне багатство.

У мові є так звані абсолютні синоніми. Вони тотожні за значенням. Наприклад: пейзаж — краєвид, екземпляр — примірник, тираж — наклад, фотографія — світлина.

3)   Ознайомлення зі словниками синонімів, антонімів та омонімів.

Українська мова дуже багата на синоніми. Синонімічне багатство української мови є одним із невичерпних джерел урізноманітнення висловів. Згідно з «Коротким словником синонімів української мови», у якому розроблено 4279 синонімічних рядів, найбільшу кількість синонімів має слово бити — їх аж 45. У тлумачних словниках синоніми часто використовують для пояснення значення слів. Є спеціальні словники синонімів, антонімів, омонімів.

4)   Види омонімів.

Види омонімів:

— омофони — слова, що однаково звучать, але мають різне значення й написання;

— омографи — різні за значенням та вимовою слова, що мають однакове написання: води — води;

— омоформи — це слова, що мають однаковий звуковий склад тільки в певній граматичній формі: віз (іменник), віз (дієслово).

Види омонімів

Омофони

Омографи

Омоформи

Гриби — іменник, множина

Греби — дієслово

Дзвони — іменник, множина

Дзвони — дієслово

Віз — іменник, однина, чол. рід

Віз — дієслово, мин. час, чол. рід

Звучать однаково, але пишуться по-різному

Пишуться однаково, але звучать по-різному

Звучать, пишуться однаково, але означають форми різних слів

 

Увага! Не плутати омоніми та багатозначні слова: лексичні значення омонімів не пов’язані між собою!

3.   Тренувальна вправа.

Спишіть текст, добираючи з дужок найбільш влучні слова з ряду синонімів.

Ніч легко (опустилась, впала, сіла, знизилась) на землю. (Заблищали, засяяли, загорілися, заіскрилися) зорі в (безхмарному, чистому) небі. (Товстий, повний, широкий) місяць показався на обрії й освітив село. (Виснажені, стомлені) люди відпочивають. Завтра знову стануть до праці.

4.   Самостійна робота.

Згрупуйте слова в синонімічні ряди, визначте рід, число іменників. За тлумачним словником з’ясуйте лексичне значення виділених слів.

Імла, струмок, мряка, плескіт, темінь, хлюпіт, потік, бурчак, мла, плюскіт, морок, хлюпання, річечка, темрява.

5.   Вибірковий диктант.

Прослухайте вірш. Запишіть усі синоніми до слова базіка. Чому у творі вжито стільки синонімів?

Будував базіка дім —
Сім дверей і вікон сім.
Торохтій допомагав:
Язиком дошки тесав.

Метушився пустомеля:
Скоро будуть стінки й стеля!
Говорун клав на словах
З бляхи цинкової дах…

В дім без вікон і дверей
Талалай скликав гостей.
На гостину гості йшли,
Але… дому не знайшли,

Ані даху, ні стіни.
Ось такі балакуни!

(О. Сенатович)

6.   Робота з картками.

7.   Робота біля дошки й у зошитах.

Складіть із дібраними синонімами словосполучення, які допомагають відрізнити відтінок у значенні.

Огорожа, тин, паркан, пліт, мур, частокіл, кордон, межа, рубіж.

§ IV.  Закріплення знань, умінь і навичок

1.   Диктант-переклад.

Хороший, отличный; эпизод, случай; пища, еда, питание; разговаривать, говорить, беседовать. Настоящий — поддельный, радостный — грустный, ласка — строгость, дружба — вражда.

2.   Тренувальна вправа.

3.   Самостійна робота.

4.   Колективна робота.

Знайдіть омоніми. З якою метою їх використано в реченнях?

Жук пішов у сад за дачу і розв’язує задачу.
А комар години цілі лиш тиняється без цілі.
У смолі липкій зав’яз, зачепивсь крилом за в’яз.

(В. Плахотніков)

5.   Творче завдання.

Придумайте й запишіть речення, використовуючи подані омоніми, поясніть лексичне значення омонімів.

Став, став; діти, діти; мету, мету.

6.   Самостійна робота.

7.   Тренувальна вправа.

8.   Творче моделювання.

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Вивчити теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

§ VI.  Підсумок уроків

1.   Тестове завдання.

2.   Підсумкова бесіда.

— Які групи слів за значенням ви знаєте?

— Що таке синоніми? Синонімічний ряд?

— Наведіть приклад синонімічного ряду.

— Які слова називаються антонімами? Наведіть приклад.

— Що таке омоніми? Наведіть приклади.

Категорія: Українська мова 5 клас | Додав: uthitel (28.03.2014)
Переглядів: 5542 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: