Уроки № 95–96 Розвиток зв’язного мовлення. Контрольний докладний переказ розповідного тексту з елементами роздуму - Українська мова 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 5 клас

Уроки № 95–96 Розвиток зв’язного мовлення. Контрольний докладний переказ розповідного тексту з елементами роздуму

Уроки № 95–96

Розвиток зв’язного мовлення. Контрольний докладний переказ
розповідного тексту з елементами роздуму

Мета: перевірити вміння учнів писати докладні перекази текстів розповідного характеру з елементами роздуму, самостійно складати план, обирати мовні засоби; перевірити рівень мовної грамотності учнів; розвивати зв’язне мовлення

Очікувані результати: учні вміють докладно письмово переказувати текст; розпізнають його структурні особливості; розуміють зміст прослуханого тексту; визначають тему та основну думку висловлювання; складають самостійно план тексту; помічають і виправляють недоліки у власному мовленні.

Обладнання: тексти для переказів, дидактичний матеріал

Тип уроків: застосування знань і формування вмінь.

§ І.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроків

Інструктаж щодо проведення роботи.

(Учитель нагадує про вид переказу та вимоги до його написання.)

§ ІІ.  Основний зміст роботи

(Для опрацювання вчитель обирає один із текстів.)

Текст 1

1.   Читання тексту для переказу вчителем.

У дружбі — сила

Святополк мав чотирьох синів. Скликав їх і дав поламати мітлу. Узяв один — не переломив, узяв другий — те саме. Не переломив ні третій, ні четвертий.

— Слухайте, сини! Я старий, мені б помирати. А вас скликав, бо хочу бачити, чи маєте мудрість.

Розв’язав він мітлу й по одному прутику поламав.

— Отак,— каже,— коли будете нарізно всі — з вас збиткуватися будуть. А коли будете разом, ніхто вас не зломить.

Це так. І не лише серед людей, але й серед звірів. Вовк на всю отару не нападає — не хизується, а відганяє собі одну вівцю збоку. А коні, коли на них нападає звір, зіб’ються головами докупи, б’ють задніми копитами й нікого до себе не підпустять.

(110 сл.)                                                                                                                           (Із притчі)

2.   Словникова робота.

1)   Пояснення лексичних значень незнайомих слів.

(Проводиться за питаннями учнів.)

2)   Завдання учням.

Доберіть синоніми до слів скликав, мати мудрість, хизуватися.

3.   Самостійна робота учнів над складанням плану.

4.   Повторне читання тексту для переказу вчителем.

5.   Робота учнів у чернетках, редагування переказів.

6.   Написання переказу в чистовиках.

Текст 2

1.   Читання тексту для переказу вчителем.

Без чого на світі не прожити?

Був один король. Нічого не робив, лише воював з іншими королями й збирав у свої скарбниці золото. Якось розговорився він із мудрецем про те, без чого на світі не прожити.

— Без золота, без грошей,— каже король.

— Без хліба,— каже мудрець.

— Хліб за гроші купують,— не погодився король.

Виріс того короля син і захотів сам володіти багатствами вітця. Коли король переміряв золото в скарбниці, син замкнув на ній двері, а себе оголосив королем.

Старий король стукав у двері, доки не вибився із сил. Золото в нього було, а їсти за нього не міг купити. Доки жив, доти писав на дверях: «Хліб, хліб, хліб…»

Я вам кажу: не ми хліб носимо, а хліб — нас.

(112 сл.)                                                                                                                          (Із притчі)

2.   Словникова робота.

1)   Пояснення значень незнайомих слів.

(Проводиться за питаннями учнів.)

2)   Завдання учням.

Доберіть синоніми до слів розговоритися, хотіти, вибитися із сил.

3.   Самостійна робота учнів над складанням плану.

4.   Повторне читання тексту для переказу вчителем.

5.   Робота учнів у чернетках, редагування переказів.

6.   Написання переказу в чистовиках.

§ ІІІ.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Повторити теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

§ VI.  Підсумок уроків

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Мені сподобалась притча, яку ми переказували, тому що…

Категорія: Українська мова 5 клас | Додав: uthitel (28.03.2014)
Переглядів: 4151 | Рейтинг: 4.3/6
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: