Уроки № 86–87 Розвиток зв’язного мовлення. Усний та письмовий переказ художнього тексту з творчим завданням - Українська мова 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 5 клас

Уроки № 86–87 Розвиток зв’язного мовлення. Усний та письмовий переказ художнього тексту з творчим завданням

 

Уроки № 86–87

Розвиток зв’язного мовлення. Усний та письмовий переказ
художнього тексту з творчим завданням

Мета: удосконалювати вміння учнів грамотно переказувати тексти, підпорядковувати їх темі та головній думці, самостійно складати план переказу; формувати вміння складати творче продовження тексту; розвивати усне й писемне мовлення

Очікувані результати: учні вміють переказувати тексти усно й письмово; визначають стиль і тип мовлення, тему й головну думку, виражальні засоби тексту; складають власне висловлювання на запропоновану тему.

Обладнання: тексти для переказу, дидактичний матеріал

Тип уроків: застосування знань і формування вмінь.

§ І.   Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда.

— Назвіть стилі мовлення. Які мовні засоби є характерними для художнього стилю?

— Які типи мовлення вам відомі?

§ ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроків

Проблемні питання.

— Для чого ми вчимося усно й письмово переказувати тексти?

— У яких ситуаціях це вміння може знадобитись?

— Чи цікаво вам знати, що відбувається з героями твору після того, як ви перегорнули останню сторінку?

§ ІІІ.  Основний зміст роботи

§ ІІІ.  Основний зміст роботи

(Для опрацювання вчитель обирає один із текстів.)

Текст 1

1.   Читання тексту для переказу вчителем.

Собака Джан

Не раз полював я з Джаном і знав: кращого собаки мені не знайти. Де б качка не впала — піде, знайде, принесе. Чим довше ми жили з Джаном, тим більше любили один одного. Але хазяйка моя його не любила. Через це він спав не на добрій підстилці, а на подертій, брудній рядюзі. Він був дуже чистий і акуратний собака, і ця брудна рядюга йому не подобалась. Але він знав людський закон і ніколи не лягав на ліжко. Однієї ночі вдома сталося так, що я не міг заснути. Увійшов Джан. Видно, він вирішив, що я сплю, і ліг на диванчику.

Я вирішив не зганяти його вночі, а побалакати з ним як слід уранці. Тільки сонце зійшло, я прокинувся і глянув на диванчик. Але Джана там уже не було. Ще разів зо два я бачив, як він лягав на диванчик. Але ніколи не заставав його там. Такий це був розумний собака.

(150 сл.)                                                                                                            (За М. Йогансеном)

2.   Бесіда.

— До якого стилю й типу мовлення належить текст?

— Яка тема тексту та його головна думка?

— Назвіть особливості побудови тексту.

3.   Лексична робота.

1)   Пояснення значень незнайомих слів.

(Проводиться за питаннями учнів.)

2)   Завдання учням.

Доберіть синоніми до слів чистий, спати, уранці.

Доберіть антоніми до слів любити, брудний, рано.

4.   Самостійна робота учнів над складанням плану.

Орієнтовний план

1)   Джан — добрий мисливець.

2)   Хазяйка не любить собаку.

3)   Джан спить на диванчику.

4)   Розумний собака.

5.   Ознайомлення з творчим завданням.

І варіант

Розкажіть про те, що сталося далі з Джаном та його господарем.

ІІ варіант

Коротко розкажіть про цікавий випадок зі своєю улюбленою твариною.

6.   Повторне читання тексту для переказу вчителем.

7.   Підготовка учнів до усного й письмового переказу, виконання творчого завдання.

8.   Написання переказу в чистовиках.

9.   Опитування декількох учнів.

Текст 2

1.   Читання тексту для переказу вчителем.

Ці дивовижні озера

По всій нашій планеті серед полів та лугів, лісових масивів та гірських хребтів розкидані блакитні плями різних розмірів і форми. Це озера.

Виникли вони з різних причин. Видув вітер заглибину, вимила вода улоговину, розпанахав льодовик западину або гірський обвал перегородив долину річки — ось і утворилася в такому зниженні рельєфу водойма.

Усього у світі близько п’яти мільйонів озер, але найбільше — у Фінляндії, яку називають «країною озер». Тут їх приблизно шістдесят тисяч, і займають вони вісім відсотків усієї території.

Озера, подібно до живих організмів, народжуються, розвиваються, старіють і помирають. Але тривалість їхнього життя вимірюється сотнями й тисячами років.

У молодого озера вода чиста, прозора, прісна. З часом річки приносять в озерну западину солі, пісок, глину, мул, рештки дерев. Озеро поступово починає міліти, заростати вологолюбною рослинністю. Минає деякий час, і воно перетворюється на болото, отже, починає вмирати. Але до цілковитої смерті озера ще далеко, минуть століття, перш ніж на його місці утвориться торф’яник.

(150 сл.)                                                                                                  (Із дитячої енциклопедії)

2.   Словникова робота.

1)   Поясніть лексичне значення слів лісові масиви, заглибина, улоговина, западина, рельєф.

2)   Завдання учням.

Доберіть синоніми до слів розкидані, розпанахати, минати.

3.   Бесіда.

— Яка тема та головна думка тексту?

— До якого стилю мовлення він належить? Доведіть свою думку.

— Як треба ставитись до водних ресурсів планети?

— Що ви знаєте про річки та озера рідного краю?

— Як допомагаєте їм зберегти свою красу?

4.   Самостійна робота учнів над складанням плану.

Орієнтовний план

1)   Озера — блакитні плями різних розмірів і форми.

2)   З яких причин виникли озера?

3)   Фінляндія — «країна озер».

4)   Озера подібні до живих організмів.

5)   Тривалість життя озер.

5.   Ознайомлення з творчим завданням.

Складіть невелику розповідь про дива природи вашого рідного краю — річку, озеро, гори, море, ліс тощо.

6.   Повторне читання тексту для переказу вчителем.

7.   Підготовка учнів до усного й письмового переказу, виконання творчого завдання.

8.   Написання переказу в чистовиках.

9.   Опитування декількох учнів.

§ IV.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Повторити теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

§ V.  Підсумок уроків

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Сьогодні на уроці мені найбільше сподобалось…

Категорія: Українська мова 5 клас | Додав: uthitel (28.03.2014)
Переглядів: 3154 | Рейтинг: 3.5/2
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: