Уроки № 45–46 Складні речення з безсполучниковим та сполучниковим зв’язком. - Українська мова 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 5 клас

Уроки № 45–46 Складні речення з безсполучниковим та сполучниковим зв’язком.

Уроки № 45–46

Складні речення з безсполучниковим та сполучниковим зв’язком.
Кома між частинами складного речення, що мають будову простих речень,
входять у складне та з’єднані безсполучниковим зв’язком або сполучниками

Мета: поглибити й систематизувати знання учнів про складні речення з безсполучниковим та сполучниковим зв’язком; навчити правильно ставити кому між частинами складних речень; розвивати пунктуаційну грамотність, уміння аналізувати мовні явища

Очікувані результати: учні розрізняють складні речення, правильно їх інтонують; розставляють розділові знаки у складному реченні, обґрунтовують їх за допомогою вивчених правил; знаходять і виправляють пунктуаційні помилки на вивчені правила; оцінюють роль складних речень у тексті; будують складні речення й використовують їх у власному мовленні.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал

Тип уроків: комбінований.

  • І.   Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

2.   Завдання учням.

Розкажіть про розділові знаки в простому реченні.

  • ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроків

Спостереження над мовним матеріалом.

Прочитайте речення. Визначте, яке з них просте, а яке складне. Що вам необхідно було для цього зробити? Яких знань бракує, щоб робити це безпомилково?

Ялинки і сосни поодягали снігові шапки і сумно позирають з-під зелених гілочок. (О. Шуша) І знову синє небо, а на ньому золоте сонце сипле скрізь гарячими блискучими бризками. (С. Васильченко)

  • ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Слово вчителя.

1)   Види речень за будовою.

Речення поділяються на прості та складні. Просте речення містить у собі одну граматичну основу, складне — дві й більше. Наприклад: В чагарниках низькорослих акацій посвистували червоногруді снігурі. (Ю. Збанацький) Лиш той творити може, хто любить свій народ. (В. Сосюра)

У простих реченнях розрізняють відповідно до кількості головних членів — поширені двоскладні та односкладні; за наявності/відсутності другорядних членів — поширені й непоширені; за наявності/відсутності структурно обов’язкових членів — повні й неповні речення.

2)   Складне речення, його ознаки.

Складне речення — це речення, яке має дві або більше граматичних основ, тобто складається з двох або більше простих частин.

3)   Сполучниковий і безсполучниковий зв’язок у складному реченні. Рівноправні та нерівноправні частини.

Прості частини в складному реченні можуть об’єднуватися між собою різними зв’язками — як рівноправні й нерівноправні, за допомогою сполучників і без них.

4)   Розділові знаки в складному реченні. Кома.

У складному реченні між його частинами ставиться кома. Наприклад: Синіють води, зеленіє яр, і стеляться сліпучі краєвиди. (М. Зеров)

2.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

3.   Конструювання речень.

4.   Робота біля дошки й у зошитах.

Запишіть і відгадайте загадки. Підкресліть граматичні основи речень, поясніть уживання розділових знаків.

Батько високий, мати низька, син заклопотаний, дочка прудка. (Небо, земля, вогонь, вода.) У двох матерів по п’ять синів, і всім одне ім’я. (Пальці на руках.) І печуть мене, і варять мене, і їдять, і хвалять, бо я добра. (Картопля.) Всі його люблять, всі його чекають, а хто подивиться, то кожен скривиться. (Сонце.) Вдень вікно розбивається, а вночі само вставляється. (Ополонка.) Тягнеться нитка, а в клубок не змотаєш. (Дорога.) Лід на річках, сніг на полях, віхола гуляє, коли це буває? (Взимку.)

5.   Колективна робота.

  • IV.  Закріплення знань, умінь і навичок

1.   Самостійна робота.

2.   Пояснювальний диктант.

Запишіть речення. Зверніть увагу на вживання коми перед сполучником і. Зробіть синтаксичний розбір одного простого й одного складного речення.

Пишіть листи і надсилайте вчасно, коли їх ждуть далекі адресати… Спинюся я і довго буду слухать, як бродить серпень по землі моїй. Дощ пройшов, і день такий полив’яний… А сонний гриб в смарагдовій куфайці дощу напився і за день підріс. Блищить ріка, метляє вітер чуба, і сонце світить гаряче.

(Із тв. Ліни Костенко)

3.   Творче завдання.

4.   Робота біля дошки й у зошитах.

Запишіть текст, поставивши, де треба, розділові знаки.

Малий Тарас

Тарас бавився конем, а перед очима стояли вишивані рушники, розмальовані стіни хати. Він не міг відвести очей. Квіти, як живі, гойдаються на стіні. Отак вітер колише їх у квітнику. От би намалювати!

Він притиснув коника до грудей і вийшов з хати у дідів садок, де скрізь зелено заквітчано квітами. Золотисті бджілки одна перед одною вилітали з льотка. Тарасові боязко було, адже могли покусати! І він здаля любувався їхньою працею.

(За Д. Красицьким)

  • V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Вивчити теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

  • VI.  Підсумок уроків

Заключна бесіда.

— Які речення називаються складними? Наведіть приклади.

— Як поєднуються частини в складному реченні?

— Які розділові знаки слід ставити між частинами складного речення?

Категорія: Українська мова 5 клас | Додав: uthitel (30.10.2014)
Переглядів: 2541 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: