Уроки № 35–36 Однорідні члени речення з узагальнювальним словом. - Українська мова 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 5 клас

Уроки № 35–36 Однорідні члени речення з узагальнювальним словом.

Уроки № 35–36

Однорідні члени речення з узагальнювальним словом.
Двокрапка і тире при узагальнювальних словах

Мета: поглибити знання учнів про однорідні члени речення; дати поняття про узагальнювальні слова при однорідних членах; удосконалювати пунктуаційну грамотність; розвивати культуру усного й писемного мовлення

Очікувані результати: учні розрізняють узагальнювальні слова при однорідних членах речення; розставляють і обґрунтовують розділові знаки при ОЧР з узагальнювальними словами; знаходять і виправляють пунктуаційні помилки на вивчені правила; будують речення з однорідними членами.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, картки

Тип уроків: комбіновані.

  • І.   Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

2.   Бесіда.

— Які члени речення називаються однорідними?

— На що вказує назва «однорідні»?

— За допомогою чого однорідні члени поєднуються в реченні? Які розділові знаки ставляться при однорідних членах? Наведіть приклади.

— Коли при однорідних членах речення не ставиться кома?

3.   Робота з картками.

  • ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроків

1.   Гра «Четверте зайве».

Закресліть «четверте зайве». Поясніть, що спільного між іншими словами кожного рядка.

Груша, слива, книга, яблуко.

Автобус, трамвай, ножиці, тролейбус.

Шафа, кошик, стіл, диван.

2.   Проблемне питання.

— Чи можна дати групі слів одну назву?

  • ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Слово вчителя.

1)   Узагальнювальне слово.

При однорідних членах речення може бути узагальнювальне слово. Це слово із загальним значенням щодо перелічуваних однорідних членів речення, тобто групі предметів дає спільну назву; охоплює перелічувальні в реченні дії або обставини. Наприклад: Скрізь червоно: і на небі, і на узгір’ях, і на горі. (Марко Вовчок)

2)   Двокрапка і тире при однорідних членах речення з узагальнювальним словом.

Якщо в реченні є узагальнювальне слово, то перед однорідними членами ставиться двокрапка, а після них тире: Ми садили ліс у полі: і дубочки, і тополі, і осику, і ліщину, і червону горобину. (М. Стельмах) Жито, пшениця й овес — усе разом поспіло. (І. Нечуй-Левицький)

3)   Синтаксична роль узагальнювального слова при однорідних членах речення.

Узагальнювальне слово виступає таким самим членом речення, як і однорідні члени, до яких воно відноситься.

2.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

3.   Робота біля дошки й у зошитах.

Запишіть речення, підкресліть однорідні члени, поясніть постановку розділових знаків.

Лози, кручі, висип, ліс — усе блищить і сяє на сонці. (О. Довженко) Скрізь червоно: на небі, і на узгір’ях, і на горі. (Марко Вовчок) Блакитне море, небо й чарівні зелені береги затоки — усе залите сяйвом південного сонця. (О. Довженко) Ранок зачинався тихий та лагідний, все навкіл: і трави, і дерева, і кущі — наче замерло. (Ю. Смолич) Всюди: і на вулицях, і круг стадіону, і обабіч дороги до заводу — росли молоді осокори, клени й каштани. (В. Собко) В лісі не було нічого: ані грибів, ані ягід, ані черешень. (Ю. Яновський) Карі очі, чорні брови — все в неї сміється. (П. Куліш)

4.   Творче моделювання.

1)   Складіть речення з однорідними членами за поданими схемами.

О, О, О і О — УС…

…УС: О та О, О та О.

УС: О, О, О — …

2)   Складіть речення з поданими узагальнювальними словами й однорідними членами.

Різнобарвні: червоні, жовті, блакитні (означення); завжди: влітку, восени, взимку, весною (обставини); квіти: жоржини, айстри та хризантеми (підмети); квіти, плоди, листя, кора, насіння — частини калинового куща (додатки).

 

  • IV.  Закріплення знань, умінь і навичок

1.   Самостійна робота.

Перепишіть, на місці крапок уставляючи узагальнювальні слова.

Золотом виблискують на осінніх вулицях …: каштани, тополі, ясени та клени. Я захоплююсь творами таких …: Тараса Шевченка, Івана Франка, Лесі Українки. Українська вишивка хрестиком дуже часто зображує …: калину, виноград, троянди, васильки.

 

2.   Пояснювальний диктант.

Запишіть текст. Поясніть постановку розділових знаків.

Найдорожче слово

Розпочнемо мову про найдорожче нашому серцю слово — матір. Мати вчила і вчить нас. У кожної людини стоїть вона початком життєвого шляху, початком доброти і совісті. Вона подарувала нам життя, навчила говорити і запалила у серці вічне світло пісні. Тому з образом матері пов’язано усе найдорожче в нашій душі. Це рідний дім, вишні в цвіту, журлива річечка і запашний луг — усе те, що зветься Батьківщиною. Народ опоетизував матір у таких словах: мама, мамонька, мамочка, мамуня, матуся, мамусечка, матінка, матіночка, матусечка. У цих словах бринять ніжний сум, наші святощі, вічність матері.

(За І. Вихованцем)

3.   Навчальний переклад.

4.   Конструювання речень.

  • V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Вивчити теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

  • VI.  Підсумок уроків

Творче завдання.

Складіть усний лінгвістичний твір на тему «Однорідні члени речення».

Категорія: Українська мова 5 клас | Додав: uthitel (30.10.2014)
Переглядів: 4262 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: