Уроки № 33–34 Речення з однорідними членами (без сполучників та зі сполучниками і, а, але). - Українська мова 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 5 клас

Уроки № 33–34 Речення з однорідними членами (без сполучників та зі сполучниками і, а, але).

Уроки № 33–34

Речення з однорідними членами (без сполучників та зі сполучниками і, а, але).
Кома між однорідними членами речення

Мета: актуалізувати й поглибити знання учнів про однорідні члени речення; формувати навички їх розрізняння, виділення за допомогою інтонації та на письмі; виробляти вміння використовувати однорідні члени речення в мовленні; розвивати усне й писемне мовлення

Очікувані результати: учні розрізняють однорідні члени речення; усвідомлюють стилістичну функцію однорідних членів; правильно інтонують речення з ОЧР; розставляють і обґрунтовують розділові знаки при них; знаходять і виправляють пунктуаційні помилки на вивчені правила.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал

Тип уроків: комбіновані.

  • І.   Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

  • ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроків

1.   Спостереження над мовним матеріалом.

Прочитайте й порівняйте речення двох стовпчиків. Яка різниця між ними? Зробіть висновки.

На околиці села росли верби.

Улітку ми ходимо по гриби.

Моя мама найкраща.

На околиці села росли верби, тополі, старий дуб.

Улітку ми ходимо по гриби, купаємось у річці.

Моя мама найкраща, наймудріша.

 

2.   Проблемне питання.

— Чи правильним буде вислів ходити за грибами (за хлібом, за водою)? Відповідь обґрунтуйте.

  • ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Слово вчителя.

План пояснення нового матеріалу

1)   Поняття про однорідні члени речення.

2)   Безсполучниковий зв’язок та поєднання сполучниками і, а, але.

3)   Які речення називаються ускладненими.

2.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

3.   Колективна робота.

Прочитайте, укажіть слова, які відповідають на те саме питання, належать до того самого члена речення. Якими членами речення є ці слова?

Синіли води, гори і долини. (П. Перебийніс) Шумлять сади вишневі, яблуневі. (О. Ющенко) Яблуні дихають цвітом росяно, червоно, біло. (А. Малишко) Сидимо, веснянок та гаївок співаємо. (О. Кониський) Ніжно і радісно хиляться до нас знайомі кущі і дерева. (С. Васильченко)

4.   Робота біля дошки й у зошитах.

Поширте речення однорідними членами, поставте питання від слова, до якого вони відносяться.

Осінній вітерець бавиться різнокольоровими листочками. Тепла ніч пролітає над садками. Я люблю чарівну мелодію пісні. Був жовтневий ранок. По небу плавали хмарки.

5.   Самостійна робота.

Випишіть із вірша О. Бродського «Золота осінь» однорідні присудки.

Золота осінь

Ще недавно в небі синім
Пролітали журавлі.
А сьогодні в безгомінні
Ходить осінь по землі.

Ніби сонцем вщерть налиті
На гілках висять плоди,
У багрянім жовтім листі
Мріють веснами сади.

І від краю і до краю,
Від двора і до двора
Золотого урожаю
Знов до нас прийшла пора.

 

  • IV.  Закріплення знань, умінь і навичок

1.   Коментоване письмо.

Запишіть речення. Поясніть уживання сполучників і постановку розділових знаків.

По заході сонця одразу сплив повний місяць над островом, освітив очерети, кущі, виселок. (М. Трублаїні) Гарна нивка, та чужа. (М. Коцюбинський) Старий грає, промовляє, ногами тупцює. (Т. Шевченко) Працюй не лише силою, а й умінням. (Нар. творч.) Трудова копійка і міцна, і дорога. (Нар. творч.) Тече вода в синє море, та не витікає. (Т. Шевченко) Ніч була темна, але тиха. (І. Нечуй-Левицький)

2.   Навчальний переклад.

3.   Навчальний диктант.

Райдуга в бурульці

Удень почав танути сніг, капали краплі з дахів, а вночі знову підмерзло. Вийшов із хати Юрко і побачив велику крижану бурульку. Вона звисала з даху. Зійшло сонце, і бурулька заблищала різнобарвними вогниками — синім, рожевим, червоним, блакитним, жовтим…

Юрко стоїть і затамував подих здивування. Красива бурулька, мов райдуга. На даху біля бурульки сіли горобці та й цвірінькають. Вони теж милуються бурулькою-райдугою.

(За В. Сухомлинським)

4.   Практична робота.

  • V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Вивчити теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

  • VI.  Підсумок уроків

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Я можу навести власний приклад речення з однорідними членами: …

Категорія: Українська мова 5 клас | Додав: uthitel (30.10.2014)
Переглядів: 1720 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 1
1  
Хто придумав завдання № 5? Де у цьому вірші однорідні присудки??? Помилка на рівні двійочника!

Ім`я *:
Email *:
Код *: