Уроки № 30–31 Другорядні члени речення: додаток, означення, обставина. Способи вираження другорядних членів - Українська мова 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 5 клас

Уроки № 30–31 Другорядні члени речення: додаток, означення, обставина. Способи вираження другорядних членів

 

Уроки № 30–31

Другорядні члени речення: додаток, означення, обставина.
Способи вираження другорядних членів речення різними частинами мови

Мета: поглибити знання учнів про другорядні члени речення, формувати навички розрізнення й визначення другорядних членів речення; дати поняття про поширені й непоширені речення; удосконалювати вміння синтаксичного розбору речення; розвивати пам’ять, логічне мислення

Очікувані результати: учні розрізняють додатки, означення, обставини; виділяють другорядні члени речення умовними позначками; будують речення, поширюючи їх додатками, означеннями, обставинами; використовують виражальні можливості другорядних членів речення у власному мовленні.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, картки

Тип уроків: комбіновані.

  • І.   Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

  • ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроків

Спостереження над мовним матеріалом.

Прочитайте тексти, порівняйте їх. Чи сподобалося вам перше висловлювання? Чого в ньому бракує? Зробіть висновки.

Текст 1

Вечір. Сіло сонечко. Тихо-тихо. Лунає крик. Летить табун. Кричать?

Вони забирають. Пригадалася казка, що розповідала бабуся: відлітають лебеді, вони сіють.

Текст 2

Осінній вечір. Сіло за гору сонечко. Навколо тихо-тихо. Коли це з-за лісу лунає тривожний крик: курли, курли… Високо в небі летить табун лебедів. Чого кричать так тривожно?

Здається, вони щось забирають із рідної землі. Пригадалась мені казка, що розповідала бабуся: коли відлітають лебеді, вони своїми крильми сіють на землі печаль.

(За В. Сухомлинським)

  • ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Слово вчителя.

1)   Головні та другорядні члени речення. Поширені й непоширені речення.

Усі члени речення, крім головних, мають назву — другорядні.

Речення, які складаються лише з головних членів речення, називаються непоширеними: Ляда. Чоколяда. Коляда. (Ю. Андрухович)

Речення, у яких, крім головних членів, є інші члени речення, називаються поширеними: Нашорошилось небо буряно і погрозами загуло. (В. Симоненко)

2)   Способи вираження другорядних членів речення різними частинами мови.

Додаток — це другорядний член речення, який означає предмет і відповідає на питання всіх відмінків, крім називного й кличного. Найчастіше додатки виражені іменниками або займенниками: Вечірнє сонце! Дякую за день! (Л. Костенко)

Означення — це другорядний член речення, який вказує на ознаку предмета й відповідає на питання який? котрий? чий? Найчастіше означення виражені прикметниками: Зітхання лісів лунає легке, і чується квітів зітхання. (Г. Книш)

Обставини — це другорядні члени речення, які називають різні ознаки дії — місце, час, причину, мету, спосіб, ступінь. Обставини відповідають на питання як? де? куди? звідки? тощо. Найчастіше обставини виражені прислівниками або іменниками з прийменниками: Погонич зумисне гнав коні з усієї сили. (І. Нечуй-Левицький)

2.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

3.   Робота біля дошки й у зошитах.

Складіть речення, у яких подані іменники виступали б то підметом, то додатком.

Слово, калина, сопілка, кобзар.

4.   Творче завдання.

Уведіть у речення означення.

Закінчується … осінь. Вона прощається з … полями, … лісами, вулицями міст. Недовго згадуватимуть її … дерева та кущі. Незабаром їх вкриє … сніг.

5.   Самостійна робота.

  • IV.  Закріплення знань, умінь і навичок

1.   Вибіркове списування.

1)   Випишіть із прислів’їв додатки, у дужках зазначте питання до них.

Птицю пізнають по пір’ю, а людину — по мові. Не борода робить чоловіка мудрим. Правда суду не боїться. Без охоти нема роботи.

2)   Випишіть із прислів’їв означення, у дужках зазначте питання до них.

Найбільше багатство — здоров’я. Колос повний до землі гнеться, а пустий угору пнеться. Чужі гріхи перед очима, а свої — за плечима. І мудрій людині потрібен товариш, і дужій людині потрібна підтримка.

3)   Випишіть із прислів’їв обставини, у дужках зазначте питання до них.

Працюй ударно, житимеш гарно. Удома й стіни гріють. Одна бджола мало меду наносить. Не пізно до свого дому й опівночі.

2.   Робота біля дошки й у зошитах.

Поширте речення другорядними членами, підкресліть їх, укажіть, якими частинами мови вони виражені.

Ростуть квіти. Гудуть бджоли. Сонце посміхається. Мама радіє. Діти бавляться. Весело. Настрій огортає.

3.   Навчальний переклад.

4.   Робота з картками.

  • V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Вивчити теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

3)   Підготуватися до контрольної роботи.

  • VI.  Підсумок уроків

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Я зрозумів (зрозуміла), що роль другорядних членів речення полягає в тому, що…

Категорія: Українська мова 5 клас | Додав: uthitel (29.08.2014)
Переглядів: 7413 | Рейтинг: 4.0/2
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: