Уроки № 26–27 Розвиток зв’язного мовлення. Особливості побудови опису предмета. - Українська мова 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 5 клас

Уроки № 26–27 Розвиток зв’язного мовлення. Особливості побудови опису предмета.

 

Уроки № 26–27

Розвиток зв’язного мовлення. Особливості побудови опису предмета.
Усний та письмовий переказ тексту

Мета: з’ясувати особливості побудови опису предмета; учити переказувати текст усно й письмово; удосконалювати вміння визначати тему, головну думку тексту, добирати виражальні засоби, складати план; розвивати комунікативні навички; зв’язне мовлення, пам’ять, уважність

Очікувані результати: учні усвідомлюють особливості побудови опису предмета; усно й письмово переказують почутий або прочитаний текст за складеним простим планом, підпорядковуючи висловлювання темі й основній думці, з урахуванням комунікативного завдання, дотриманням композиції, мовних, стильових особливостей та авторського задуму; помічають і виправляють недоліки у своєму мовленні.

Обладнання: підручник, тексти для переказу

Тип уроків: застосування знань і формування вмінь.

  • І.   Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

  • ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроків

Проблемні питання.

— Навіщо нам потрібно вміти описувати предмети?

— На вашу думку, для чого ми так багато уваги приділяємо переказам текстів?

  • ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Слово вчителя.

1)   Типи мовлення (повторення).

Об’єктом мовлення для людини стає світ, що її оточує: людина, тварина, предмети — а також почуття, життєві ситуації тощо. Залежно від цього тексти поділяються на такі смислові типи: опис, розповідь, роздум, оцінка предмета чи явища.

2)   Особливості побудови опису предмета. Структура опису.

Опис — це висловлювання, у якому йдеться про ознаки предмета та його частин. Ці ознаки є постійними або тимчасовими. До опису можна поставити одне з таких питань: який? яка? яке? які?

3)   «Відоме» і «нове» в реченнях опису.

«Відомим» у реченнях опису є назва предмета або його частини, а новим — назва ознаки.

4)   Описи в художній та науковій літературі.

Мета наукового опису — подати точну інформацію про розмір, форму, вагу, колір предмета тощо. Науковий опис здебільшого є стислим, усі слова в ньому вживаються лише в прямому значенні.

Мета художнього опису — створити образ предмета, викликати до нього певне ставлення. У таких описах використовують епітети, порівняння, метафори.

2.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

  • ІV.  Основний зміст роботи

1.   Читання тексту для переказу вчителем.

Птахи англійської королеви

Лебеді — величні й граціозні птахи. Зграя лебедів у повітрі — рідкісне за красою видовище. Люди здавна шанували цих птахів як символ чистоти й шляхетності. В Англії ще понад шістсот років тому лебедя-шипуна оголосили королівським птахом. Нині англійській королеві належить близько 20 тисяч лебедів.

Лебеді дуже агресивні й забіякуваті птахи. Вони не терплять на своїй території нікого, крім шлюбного партнера й пташенят. Саме тому на одному ставу завжди лише одне подружжя. Так вони живуть до 30–40 років, якщо їх ніхто не потривожить.

У давнину лебедям приписували незвичайної краси голос. Згідно з повір’ям, перед смертю вони співають прекрасну пісню, сповнену туги й відчаю. Та, на жаль, лебеді не співають. Вони шиплять, трублять, а доглядаючи пташенят, гарчать, мов собаки.

Крім білих, існують ще й чорні лебеді в Австралії та чорношиї в Південній Америці.

Проте краса лебедів аж ніяк не заважала людям їх винищувати. Тільки завдяки впровадженню нових законів птахів вдалося зберегти.

(150 сл.)                                                                                                            (За С. Образцовим)

2.   Бесіда.

— Визначте тему й головну думку тексту.

— Які закони про захист живої природи ви знаєте?

3.   Лексична робота.

1)   Пояснення значень незнайомих слів.

(Проводиться за питаннями учнів.)

2)   Завдання учням.

Поясніть лексичне значення слова шляхетність.

Поясніть походження виразу лебедина пісня.

4.   Колективна робота учнів над складанням плану.

Орієнтовний план

1)   Лебеді — величні й граціозні птахи.

2)   Символ чистоти й шляхетності.

3)   Лебеді англійської королеви.

4)   Агресивність лебедів.

5)   На одному ставу завжди лише одне подружжя.

6)   Легенда й правда про голос лебедів.

7)   Різновиди лебедів.

8)   Закони охороняють птахів.

5.   Повторне читання тексту для переказу вчителем.

6.   Усний переказ тексту кількома учнями.

7.   Аналіз та рецензування переказів.

8.   Робота учнів у чернетках, редагування переказів.

9.   Написання переказу в зошитах.

  • V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Вивчити теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

  • VІ.  Підсумок уроків

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Сьогодні на уроці я дізнався (дізналась)…

Категорія: Українська мова 5 клас | Додав: uthitel (29.08.2014)
Переглядів: 3052 | Рейтинг: 2.5/2
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: