Уроки № 23–24 Головні члени речення. Тире між підметом і присудком - Українська мова 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 5 клас

Уроки № 23–24 Головні члени речення. Тире між підметом і присудком

 

Уроки № 23–24

Головні члени речення. Тире між підметом і присудком

Мета: поглибити знання учнів про головні члени речення, ознайомити зі способами вираження підмета й присудка, пояснити правила вживання тире між підметом і присудком; розвивати пунктуаційну грамотність, уміння аналізувати мовний матеріал

Очікувані результати: учні знаходять у реченні граматичну основу — підмет і присудок, визначають, якими частинами мови вони виражені; ставлять тире між підметом і присудком, що виражені іменниками, числівниками, неозначеною формою дієслова.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, таблиця «Способи вираження головних членів речення»

Тип уроків: комбіновані.

  • І.   Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

2.   Конструювання речень.

Перебудуйте односкладні речення на двоскладні.

Осінь. Іду і милуюсь багрянцем на кленах, журавлиним ключем у небі. Збирають врожай кукурудзи у полі.

  • ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроків

Спостереження над мовним матеріалом.

Визначте граматичну основу в поданих реченнях. Порівняйте їх, зробіть висновки.

Сказане слово є срібло, а мовчання є золото. Сказане слово — срібло, а мовчання — золото.

На землю впала ніч. Ніч була зоряною.

— Чи виникали у вас труднощі при визначенні граматичної основи? Чи не бракує вам знань для виконання цього завдання?

  • ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Слово вчителя.

1)   Граматичний центр речення.

Речення має граматичну основу. Граматична основа речення (підмет, присудок) — це головні члени речення. Граматична основа має найважливіше значення для вираження думки.

2)   Види присудків (ознайомлення).

Присудок — це головний член речення, що виражає ознаку підмета, тобто означає, що говориться про підмет, і відповідає на питання що робить підмет? що з ним робиться? який він є? хто він такий?: Горобина співала тривожну пісню. (В. Сухомлинський)

За будовою присудки поділяються на простий дієслівний, складений дієслівний і складений іменний. Наприклад:

Внизу під нами чорніє море. (Ю. Яновський) — простий дієслівний присудок;

Семен зразу не може зважитись почати бесіду. (М. Коцюбинський) — складений дієс­лівний присудок;

Творчість Вольфганга Моцарта багатогранна й багата. (За О. Залуцьким) — складений іменний присудок.

3)   Тире між підметом і присудком.

Тире між підметом і присудком ставиться:

— якщо підмет і присудок виражені називним відмінком іменника або числівника: Життя без книг — це хата без вікна. (Д. Павличко) Двічі по три — шість;

— якщо один або обидва головних члени речення виражені неозначеною формою дієслова (інфінітивом): Життя прожити — не поле перейти. (Нар. творч.);

— перед вказівними частками це, то, ось, якщо вони стоять перед присудком, вираженим іменником: Зернина — то життя у сповитку. (І. Кащук)

2.   Опрацювання таблиці «Способи вираження головних членів речення».

Користуючись таблицею, розкажіть про способи вираження підмета та присудка.

Способи вираження головних членів речення

Способи вираження підмета

Способи вираження присудка

Садок поволі розрісся. (Панас Мирний) — іменник у Н. в.

Весь ліс стугонів. (М. Чабанівський) — різні форми дієслова (простий присудок)

І я згадав своє село. (Т. Шевченко) — займенник у Н. в.

Ми готувалися переходити лінію фронту. (О. Гончар) — неозначена форма дієслова + допоміжне дієслово (складений дієслівний присудок)

Говорити — нудна річ. (М. Рильський) — дієслово у неозначеній формі

Недбалість є матір’ю ледаря. (Нар. творч.) — дієслово-зв’язка + іменна частина (складений іменний присудок)

Батько з сином ішли на роботу. (І. Нехода) — словосполучення

3.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

4.   Пояснювальний диктант.

Запишіть речення. Визначте граматичну основу, поясніть, чим виражені головні члени.

Я маленька піщинка Всесвіту. (Г. Поліщук) Місяць ніби срібний віл. (Є. Гуцало) Сніг лапатий — син слухняний віхоли. (Т. Дзюба) Київ — столиця України. (Із газети) Краса — верховний учитель. (О. Довженко) Жить — сльози лить. (Леся Українка) Калина, верба, тополя — одвічні українські символи. (В. Скуратівський)

5.   Робота біля дошки й у зошитах.

Запишіть речення, опускаючи дієслова-зв’язки й ставлячи на їх місці тире.

М’ята вважається оберегом дитини та її здоров’я. Любисток є символом любові, злагоди. Материнка є символом материнської любові та здоров’я дітей. Волошки є символом хлоп’ячої краси й доброти, дівочої скромності та ніжності. Сокирки стали символом охорони полів та нив.

  • IV.  Закріплення знань, умінь і навичок

1.   Синтаксичний практикум.

Запишіть речення, підкресліть підмет і присудок, визначте, чим вони виражені.

Дуб із дубом стали рядом, гомоніли древнім ладом. (А. Малишко) Риба — вода, ягода — трава, а хліб — усьому голова. (Нар. творч.) Сонце починало хилитися з полудня. (І. Франко) Лиш боротись — значить жить. (І. Франко) Я була дитина. (Т. Шевченко)

2.   Навчальний переклад.

3.   Самостійна робота.

4.   Практична робота.

Визначте межі речень, запишіть правильний варіант.

Їжак

Восени у їжаків мало харчу поховалися в землю черв’яки, зникли прудкі ящірки, скрутилися в клубки змії та чорні вужі важко знаходити жуків і жаб ясної осінньої днини ладнає собі дбайливий трудар-їжак тепле зимів’я вдень і вночі тягає він у нору під верб’ям духмяне сухе листя, чиєсь пір’я та м’який лісовий мох серйозно готується він до зими.

(За І. Соколовим-Микитовим)

  • V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Вивчити теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

  • VI.  Підсумок уроків

Творче конструювання.

Із поданих слів побудуйте речення, визначте граматичну основу. Поясніть смисл прислів’я.

Чого, старість, в, знайдеш, як, молодості, навчишся, на.

(Чого в молодості навчишся, на старість як знайдеш.)

Категорія: Українська мова 5 клас | Додав: uthitel (29.08.2014)
Переглядів: 2439 | Рейтинг: 2.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: