Уроки № 15–16 Розвиток зв’язного мовлення. Текст, його ознаки: тема й основна думка. - Українська мова 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 5 клас

Уроки № 15–16 Розвиток зв’язного мовлення. Текст, його ознаки: тема й основна думка.

Уроки № 15–16

Розвиток зв’язного мовлення. Текст, його ознаки: тема й основна думка.
Поділ тексту на мікротеми й абзаци. Тематичне речення в мікротемі.
Мовні засоби зв’язку речень у тексті. «Відоме» і «нове» в реченнях тексту

Мета: поглибити знання учнів про текст; дати поняття про тему, основну думку, поділ тексту на мікротеми й абзаци, поняття про «відоме» і «нове», формувати вміння знаходити їх у реченнях; удосконалювати вміння й навички визначати тему, головну думку, мікротеми тексту, складати план; розвивати логічне мислення

Очікувані результати: учні визначають істотні ознаки тексту, тему, основну думку, задум і мікротему висловлення, мету спілкування; належність тексту до певного стилю (розмовного, художнього, наукового), типу (розповіді, опису, роздуму) і жанру мовлення (оповідання, відгуку, замітки, листа); виокремлюють у тексті абзаци, мікротеми, тематичні речення; знаходять мовні засоби зв’язку речень у тексті; складають простий план готового тексту; знаходять і виправляють помилки в змісті, побудові висловлювання; аналізують й оцінюють текст (його зміст, форму, задум і мовне оформлення).

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, картки

Тип уроків: застосування знань і формування вмінь.

  • І.   Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

  • ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроків

Робота в групах.

  • ІІІ.  Основний зміст роботи

1.   Проблемні завдання.

1)   На основі попереднього завдання сформулюйте визначення тексту.

2)   Прочитайте подані речення. Подумайте, яка інформація вам уже була відомою й що нового ви дізналися із цих речень.

Соловей сидів на тонесенькій калиновій гілочці, він був схожий на горобчика… Очі чорні, великі. (За Б. Комаром)

2.   Слово вчителя.

План пояснення нового матеріалу

1)   Текст і його основні ознаки. Тема, головна думка тексту.

2)   Засоби граматичного зв’язку речень у тексті.

3)   Мікротема та абзац. Тематичне речення в мікротемі.

4)   План тексту.

5)   Мовні засоби зв’язку речень у тексті.

6)   «Відоме» і «нове» у реченнях тексту.

3.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

4.   Робота з текстом.

5.   Творче завдання.

Напишіть продовження за поданим початком, позначте в кожному реченні «відоме» і «нове». Подумайте, чи зміг би дідусь зрубати дуба? Як він учинив?

Дуб під вікном

Молодий лісник побудував у лісі велику кам’яну хату й посадив дуба під вікном.

Минали роки, виростали у лісника діти, розростався дубок, старів лісник.

І ось через багато літ, коли лісник став дідусем, дуб розрісся так, що заступив вікно. Стало темно в кімнаті, а в ній жила красуня — лісникова внучка.

— Зрубайте дуба, дідусю,— просить онучка,— темно в кімнаті.

— Завтра вранці почнемо… — відповів дідусь.

Настав ранок…

(За В. Сухомлинським)

  • ІV.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Вивчити теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

  • V.  Підсумок уроків

Заключна бесіда.

— Що ми називаємо текстом?

— Дайте визначення теми тексту та головної думки.

— Що таке засоби граматичного зв’язку речень у тексті?

— Дайте визначення поняття «мікротема»?

— Яке речення називають тематичним?

— Як скласти план тексту?

Категорія: Українська мова 5 клас | Додав: uthitel (29.08.2014)
Переглядів: 1403 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: