Уроки № 117–118 Розвиток зв’язного мовлення. Усний та письмовий твір-оповідання про випадок із життя - Українська мова 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 5 клас

Уроки № 117–118 Розвиток зв’язного мовлення. Усний та письмовий твір-оповідання про випадок із життя

 

Уроки № 117–118

Розвиток зв’язного мовлення. Усний та письмовий твір-оповідання про випадок із життя

Мета: вчити учнів створювати власні висловлювання, використовуючи мовні засоби зв’язку між реченнями в тексті, з урахуванням мети й адресата мовлення, додержуватись абзаців, удосконалювати орфографічну та пунктуаційну грамотність; розвивати усне та писемне мовлення, логічне мислення

Очікувані результати: учні усно та письмово складають твори з урахуванням мети й адресата мовлення, жанру мовлення; підпорядковують висловлювання темі й основній думці; використовують вивчені мовні засоби зв’язку між реченнями в тексті; знаходять і виправляють недоліки й помилки в змісті, побудові й мовному оформленні власного висловлювання.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал

Тип уроків: застосування знань і формування вмінь.

§ І.   Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда.

— Що таке оповідання? Наведіть приклади оповідань, вивчених у школі або прочитаних поза шкільною програмою.

— Які типи мовлення поєднує оповідання?

— Який із них для оповідання є основним?

— Назвіть головні сюжетні елементи оповідання.

§ ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроків

1.   Робота з текстом.

Прочитайте текст уголос. З’ясуйте, до якого типу мовлення він належить.

Соромно перед соловейком

Оля й Ліда, маленькі першокласниці, пішли до лісу. Після втомливого шляху вони сіли на траві відпочити й пообідати.

Витягли з сумки хліб, масло, яєчка. Коли дівчата вже закінчили обідати, недалеко від них сів на дерево соловейко й заспівав.

Зачаровані прекрасною піснею, Оля й Ліда сиділи, боячись поворухнутись. Соловейко перестав співати.

Оля зібрала недоїдки й шматки газети, кинула під кущ.

Ліда зібрала недоїдки в газету, загорнула й поклала в сумку.

— Навіщо ти зібрала сміття? — запитала Оля.— Це ж у лісі… Ніхто не бачить…

— Соромно перед соловейком,— тихо відповіла Ліда.

(В. Сухомлинський)

2.   Творче завдання.

Створіть власне оповідання, про те, як ви поводите себе під час відпочинку на природі.

§ ІІІ.  Основний зміст роботи

§ ІІІ.  Основний зміст роботи

1.   Колективна робота.

Прослухайте текст. Чи можна вважати його оповіданням? Умотивуйте свою відповідь. Який тип мовлення покладено в основу твору? Яка тема та головна думка оповідання?

Велика це біда — бездумність вчинку

Юрко прийшов до школи з рогаткою. До уроків було ще багато часу. Він сів під кущем бузку й став дивитися на синичок, що весело щебетали й перелітали з гілки на гілку. Зграйка синичок знялася й кудись полетіла: залишилась одна пташка. Вона щебетала тихо й ласкаво, потім стала чистити пір’ячко маленьким дзьобиком. Юрко прицілився в синичку й пустив у неї гострий камінець. На листя бризнула кров, тіло синички впало під кущ.

Юркові стало страшно. «Невже це зробив я?» — не вірилось йому. Не думав, що ось зараз він може вбити. Хлопчик взагалі ні про що не думав. Велика це біда — бездумність вчинку. Раптом відчув: хтось поклав руку йому на плече. Юрко побачив учителя.

Учитель відхилив гілку, і Юрко помітив на бузку маленьке гніздечко. З нього виглядали пташенята. Голі й безпомічні, вони жалібно пищали, розкриваючи дзьобики.

«Тепер вони лишилися без матері,— тихо сказав учитель.— Уяви собі, що б ти відчув, якби хтось прийшов до вас у хату і вбив твою маму».

Юрко стояв блідий і мовчазний.

«Ну, що ж, іди на урок,— зітхнувши, сказав учитель.— Завтра прийдемо подивимось на пташенят. Допомогти їм ніхто не зможе».

Уночі Юрко майже не спав. Перед його очима стояли пташенята, які жадібно роззявляли дзьобики й пищали, чекаючи на матір.

Наступного дня вчитель сказав:

«Ну що, підемо ще раз подивитися на пташенят? Чи живі вони?»

Юрко заплакав…

Через багато років 30-річний Юрій, батько двох дітей, прийшов до вчителя. Він сказав: «Якби ви покарали мене тоді, викликали матір, батька…— це було б меншим покаранням, ніж те, що я пережив… Із тремтячим серцем думав я про матір. Мені хотілося підійти до неї, поцілувати її. Глибокої ночі, коли всі спали, я підійшов до неї. Я знав, що доторкнутись до неї не можна — вона відразу прокинеться. І я поцілував краєчок її подушки».

2.   Творче завдання.

Складіть у чернетці оповідання про випадок із життя.

3.   Прослуховування декількох оповідань, їх рецензування, поради.

4.   Редагування учнями творів про випадок із життя, робота в зошитах.

§ ІV.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Повторити теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

3)   Підготуватися до контрольної роботи.

§ V.  Підсумок уроків

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Сьогодні на уроці я зрозумів (зрозуміла)…

Категорія: Українська мова 5 клас | Додав: uthitel (28.03.2014)
Переглядів: 7821 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 2.0/1
Всього коментарів: 1
1  
как найти твир оповидання 2 класс на тему мак у своему житти

Ім`я *:
Email *:
Код *: