Уроки № 111–112 Вимова й написання префіксів з- (зі-, с-), роз-, без- - Українська мова 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 5 клас

Уроки № 111–112 Вимова й написання префіксів з- (зі-, с-), роз-, без-

 

Уроки № 111–112

Вимова й написання префіксів з- (зі-, с-), роз-, без-

Мета: поглибити знання учнів про значущі частини слова; навчити правильно вимовляти й писати префікси з- (зі-, с-), роз-, без-; удосконалювати орфоепічну та орфографічну грамотність учнів; розвивати мислення, уважність

Очікувані результати: учні правильно пишуть й обґрунтовують слова з вивченими орфограмами; знаходять і виправляють орфографічні помилки на вивчені правила.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал

Тип уроків: комбінований.

§ І.   Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

2.   Колективна робота.

Подані слова розберіть за будовою та виконайте їх звукопис.

Відлуння, знання, віддано, віддзвеніти.

§ ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроків

Спостереження над мовним матеріалом.

Прочитайте діалог мами та доньки-п’ятикласниці. Чи зрозуміли ви, про що йшла мова?

Мама питає доньку:

— Оленко! Як справи у школі? Що нового і цікавого сьогодні у вас було?

— Мамочко! Уявляєш, ми сьогодні відвідали кафе «Птах»!

— А уроки? — дивується мама.

— Та, не хвилюйся, мамо. Це було на уроці, коли ми вивчали префікси,— каже доня.

— ?..

§ ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Слово вчителя.

1)   Префікс як значуща частина слова.

Префікс — це значуща частина слова, яка знаходиться перед коренем і слугує для утворення нових слів. Префікси доповнюють значення первісного слова.

У слові може бути два й більше префіксів:

2)   Вимова й написання префіксів з- (зі-, с-).

Перед дзвінкими приголосними префікс з- вимовляється дзвінко, а перед глухими наближається у вимові до парного глухого [с].

Буква с пишеться перед літерами к, п, т, х, ф: сказати, спекти, стерти, сформувати, схвалити. Їх легко запам’ятати у вислові: кафе «Птах».

В інших випадках потрібно писати букву з: збити, зшити, зжувати.

3)   Вимова й написання префіксів роз-, без-.

Кінцевий приголосний префіксів роз-, без- вимовляємо по-різному залежно від початкового звука кореня. Якщо корінь починається голосним звуком або дзвінким приголосним (крім шиплячого), кінцевий звук префікса звучить чітко: розбити, безриб’я.

Перед наступним глухим приголосним (крім шиплячого) кінцевий приголосний префіксів роз-, без- залежно від темпу вимови можемо вимовляти дзвінко або глухо. Якщо корінь починається шиплячим приголосним, під його впливом кінцевий звук префікса змінюється на шиплячий: розчистити, безчесний. Для полегшення вимови при збігові кількох приголосних до префікса роз- додається голосний [і]: розігнутись, розіслати.

На письмі пишемо лише префікси роз-, без-.

2.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

3.   Робота біля дошки й у зошитах.

Запишіть слова, виділяючи префікси, підкресліть перші букви після префіксів.

Сказати, сфотографувати, спитати, створити, схотіти.

4.   Проблемні завдання та питання.

Спробуйте самостійно сформулювати орфограму «Літери з, с у префіксі з- (с-)». До чого тут Оленчине кафе «Птах»?

5.   Вибірково-розподільний диктант.

Запишіть в окремі колонки слова з буквами з, с у префіксах та слова з іншими префіксами.

І воно сталося. Блискавка стьобнула, як звичайно, тонким довгим розчерком, але не згасла, а раптом, мовби заплутавшись, закружляла, завихорилася в танку й розійшлася широким кінцем, оголивши моторошний голубий вогонь. Скажений, небувалої сили гуркіт одразу ж струсонув усе небо, роздираючи його на частини,— воно тріснуло й обвалилося.

(В. Распутін)

6.   Тренувальна вправа.

Спишіть, вставляючи пропущені букви. Обґрунтуйте написання слів.

Опівночі айстри в саду ро..цвіли, умились росою, вінки одягли. Очі ро..крила конвалія біла. Дихають важко троянди ро..квітлі. Вечір в срібній млі ро..танув, ніч ..пустилася на землю, ро..лилася понад нею і взяла в обійми крил. Спи, мій малесенький, спи, мій синок, я ро..кажу тобі бе..ліч казок!

(Із тв. О. Олеся)

§ IV.  Закріплення знань, умінь і навичок

1.   Робота з картками.

2.   Диктант-переклад.

Сберегать, сбиваться, сближать, сбоку, сборный, сверху, свивать, свысока, связывать, сглаживать, сгонять, сжать, сцементировать, смолоду, снижать, сносить, срывать, сруб, срыв, ссаживать, ссыхаться, сшивать.

3.   Самостійна робота.

Утворіть від поданих слів нові, додаючи префікси. Префікси виділіть.

Звучний, носити, співати, весна, добра, писати, помітно, далеко, кинути.

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Вивчити теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

§ VI.  Підсумок уроків

1.   Лінгвістична гра «Визбирувачі».

Випишіть слова з орфограмою «Буква з у кінці префіксів роз-, без-» із поданих прислів’їв.

Слів не розкидаєш — добру славу маєш. Маленька праця краща за велике безділля. Від теплого слова і лід розмерзається. Такі вони друзі, що коли б’ються, то й колом не розженеш.

2.   Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Сьогодні на уроках я навчився (навчилась)…

Категорія: Українська мова 5 клас | Додав: uthitel (28.03.2014)
Переглядів: 7707 | Рейтинг: 3.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: