Урок № 9 Дієслово. Голосні в особових закінченнях дієслів. Не з дієсловами - Українська мова 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 5 клас

Урок № 9 Дієслово. Голосні в особових закінченнях дієслів. Не з дієсловами

 

Урок № 9

Дієслово. Голосні в особових закінченнях дієслів. Не з дієсловами

Мета: актуалізувати й поглибити набуті учнями знання про дієслово; закріпити навички визначення основних ознак дієслів, правопису особових закінчень дієслів, написання не з дієсловами; розвивати усне й писемне мовлення

Очікувані результати: учні правильно пишуть дієслова з вивченими орфограмами; розрізняють літературну лексичну норму; пояснюють вивчені орфограми; знаходять і виправляють орфографічні помилки на вивчені правила; будують речення з вивченими частинами мови, використовуючи їх у прямому, переносному значеннях; оцінюють випадки вдалого й невдалого їх використання.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал

Тип уроку: комбінований.

§ І.   Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

2.   Практична робота.

У поданому реченні визначте відомі частини мови.

Кругле й глибоке озеро було затиснене між трьох високих кам’яних сопок.

§ ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вибірковий диктант.

Прослухайте текст, випишіть із нього слова, які означають дію.

У норі в борсука чисто. Він, коли входить у нору, навіть лапи обтрушує.

Борсук удень спить, у сутінки вилазить із нори, блукає лісом, винюхує їстівне.

(За І. Акімушкіним)

§ ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Слово вчителя.

План пояснення матеріалу

1)   Дієслово — самостійна частина мови.

Дієслово — самостійна частина мови, що називає дію або стан предмета й відповідає на питання що робити? що зробити? що роблять? що зроблять? що зробили? тощо.

Дієслова мають такі граматичні категорії: час, число, особу, рід (у минулому часі).

У реченнях дієслова найчастіше виконують роль присудків.

2)   Дієвідміни дієслів. Голосні в особових закінченнях дієслів.

Дієслова поділяються на І та ІІ дієвідміни:

Дієвідміна

Особа

Однина

Множина

І

1

,,

-емо, -емо, -ємо

2

-еш, -еш, -єш

-ете, -ете, -єте

3

,,

-уть, -ють, -ють

ІІ

1

,,

-имо, -імо, -мо

2

-иш, -їш, -їш

-ите, -їте, -їте

3

-ить, -іть, -їть

-ать, -ять, -ять

 

3)   Написання не з дієсловами разом і окремо.

Не з дієсловами пишемо окремо, наприклад: не чути, не дивитися. Разом пишемо дієслова, коли дієслово без не не вживається, наприклад: неволити, ненавидіти.

2.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

3.   Бесіда.

— Яка частина мови називається дієсловом?

— На яке питання відповідає неозначена форма дієслова? Назвіть її особливості. Наведіть приклади дієслів у неозначеній формі.

— Форми яких часів мають дієслова?

— Скільки існує дієвідмін дієслова? Як визначити дієвідміну? Які закінчення дієслів І та ІІ дієвідмін у формі 3-ї особи множини теперішнього часу? Наведіть приклади.

— Як пишуться дієслова з не?

4.   Робота біля дошки й у зошитах.

Запишіть текст, визначте дієслова в неозначеній формі, у особових дієсловах укажіть час, число, особу.

Пернаті гості

Вітер січе в обличчя. Намело кучугури снігу. Важко стало жити пташкам, що зимують у нас. Але вони не дуже журяться. Ось хвилею пролетіла зграйка жвавих красенів щигликів, чижів і коноплянок. Помчали поснідати насіннячком десь на лопухах, вільхах чи березах.

А яке гарне дерево горобина! Чудові, спокійні червоногруді снігурі обсипали його і ягідками ласують.

(За О. Копиленком)

5.   Розподільний диктант.

§ IV.  Систематизація та узагальнення вивченого

1.   Робота біля дошки й у зошитах.

Запишіть речення, визначте дієвідміну дієслів.

Рибалочка — так прозивають цю птаху в народі. (А. Камінчук) Самовіддано боронить горобець вхід до свого гнізда, яке, до речі, інколи сам відвоював у ластівки або шпака. (В. Гжицький) Чорніють здалеку лози. (М. Коцюбинський) Ледь зозуля зникла з очей, як на її слідові з’явився вовк. (В. Сабунаєв) Удень заєць спить, а як настане ніч, виходить погуляти й попоїсти. (За Г. Скребицьким)

2.   Самостійна робота.

3.   Творче завдання.

Складіть речення з дієсловами нездужати (хворіти) та не здужати (не змогти).

4.   Фразеологічний тренінг.

Поясніть значення фразеологізмів. У якій формі вжито в них дієслова? Складіть речення з двома фразеологізмами (на вибір).

Замилювати очі, тримати хвіст бубликом, сушити зуби, грати першу скрипку, обминати гострі кути, водити за ніс.

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Вивчити теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

§ VI.  Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Найскладнішим на уроці для мене було…

Категорія: Українська мова 5 клас | Додав: uthitel (20.08.2014)
Переглядів: 2115 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: