Урок № 94 Пряме та переносне значення слова - Українська мова 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 5 клас

Урок № 94 Пряме та переносне значення слова

 

Урок № 94

Пряме та переносне значення слова

Мета: удосконалювати вміння учнів розрізняти однозначні та багатозначні слова; поглибити знання про пряме та переносне значення слів; розвивати навички вживання слів у прямому й переносному значенні, творчу уяву

Очікувані результати: учні розрізняють однозначні та багатозначні слова, слова в прямому та переносному значеннях; уміють доречно використовувати їх у власному мовленні; визначають художні засоби; знаходять і виправляють лексичні помилки

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал

Тип уроку: комбінований.

§ І.   Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

2.   Бесіда.

— Які слова називаються однозначними? багатозначними?

— Наведіть приклади таких слів.

§ ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

1.   Завдання учням.

Послухайте сміховинку, яку записав Б. Слюсар.

Найулюбленіший предмет

— Який твій найулюбленіший предмет? — запитав дідусь онука.

— Телевізор! — відповів онук.

2.   Проблемне питання.

— Як ви думаєте, про що запитав дідусь, а про що подумав онук? Чому вони не порозумілись?

§ ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Слово вчителя.

1)   Уживання слів у прямому та переносному значенні.

У багатозначних словах одне із значень — первинне, перше. Його називаємо прямим значенням слова. Інші значення — вторинні, образні, їх називаємо переносними: залізний стовп, залізна воля.

2)   Художні засоби — епітети, метафори.

Епітет — це художнє означення, що вказує на одну з ознак предмета й має на меті конкретизувати уявлення про нього та надати опису предмета емоційного забарвлення, наприклад: малиновий дзвін, кришталева річка.

Метафора — це перенесення назви з одних предметів, явищ, дій, ознак на інші на основі подібності між ними. Наприклад: час біжить, сонце усміхається, ліс спить.

2.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

3.   Розподільний диктант.

Запишіть словосполучення у два стовпчики: I — з прямим значенням; II — з переносним значенням.

Сміється сонечко, сміється людина; шовкові хустки, шовкове волосся; глибокий смисл, глибоке озеро, глибока таємниця; гострий біль, гострий ніж; золотий годинник, золоте листя, золоті руки; родючий ґрунт; легкий хліб, свіжий хліб, свіжа думка; радіє день, радіють люди.

4.   Робота біля дошки й у зошитах.

Запишіть під диктовку речення з творів Л. Костенко, підкресліть слова, ужиті в переносному значенні. Поясніть їх уживання.

У садочку-зеленочку ходить вишня у віночку. Струшується сад, як парасолька, мокрі ниви і порожній шлях… Ген корів розсипана квасолька доганяє хмари у полях. Біля яру, біля стежки одягла верба сережки. Ріка заснула в берегах, село сотається димками, як чорні черги у снігах стоять похнюплені паркани. І сіє дощ дрібнесенький, оне уже грибнесенький! Дощик, дощик, ти вже злива! Плаче груша, плаче слива.

§ IV.  Закріплення знань, умінь і навичок

1.   Творча робота в групах.

I група — складіть якомога більше словосполучень зі словами іти, море.

II група — складіть твір-мініатюру про весняний день.

III група — складіть твір-мініатюру про небо весною.

ІV група — складіть твір-мініатюру про дерева навесні.

V група — складіть твір-мініатюру про перші весняні квіти.

2.   Презентація результатів роботи в групах.

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Вивчити теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

§ VI.  Підсумок уроку

1.   Лінгвістична гра «Четвертий зайвий».

— Яке словосполучення є «зайвим», чому?

Сталева сокира, холодна зустріч, соковита груша, книжкова крамниця.

Світлий розум, солодке печиво, вишневий сік, дерев’яний стілець.

Солодкий сон, сталева воля, золотий ланцюжок, малиновий дзвін.

2.   Запитання учням.

— У якому стилі мовлення найчастіше трапляються слова в переносному значенні? Чому?

Категорія: Українська мова 5 клас | Додав: uthitel (28.03.2014)
Переглядів: 4595 | Рейтинг: 2.8/4
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: