Урок № 92 Лексичне значення слова. Ознайомлення з тлумачним словником - Українська мова 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 5 клас

Урок № 92 Лексичне значення слова. Ознайомлення з тлумачним словником

 

Урок № 92

Лексичне значення слова. Ознайомлення з тлумачним словником

Мета: ознайомити учнів із лексикологією як наукою; визначити поняття «лексичне значення слова»; удосконалювати вміння користуватись тлумачним словником; навчити розмежовувати лексичне та граматичне значення слова; розвивати та зміцнювати прагнення до збагачення свого словникового запасу

Очікувані результати: учні усвідомлюють, що вивчає лексикологія; пояснюють (у нескладних випадках) значення відомих слів; користуються тлумачним словником; усвідомлюють й аргументують різницю між лексичним і граматичним значенням слова.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, тлумачні словники

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

§ І.   Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

§ ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

1.   Вступне слово вчителя.

Наша рідна мова співуча, мелодійна. Ось як говорить про рідну мову, її багатство О. Підсуха:

Ой яка чудова українська мова.
Де береться все це, звідкіля і як?
Є в ній ліс-лісочок, пуща, гай, діброва,
Бір і перелісок. Є іще байрак.

І така ж розкішна і гнучка, як мрія.
«Звідкіля» і «звідки», можна і «звідкіль».
Є у ній хурделиця, віхола, завія,
Завірюха, хуртовина, хуга, заметіль…

Оволодівати мовними скарбами — значить збагачувати душу, ставати мудрішим. Одне лиш слово, а яку силу воно має!

2.   Бесіда.

— Що таке слово?

— Які розділи науки про мову вивчають слово й у яких аспектах?

ІІІ.    Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Слово вчителя.

1)   Краса й багатство української мови оспівані поетами.

Краса й багатство української мови оспівані поетами. Наприклад М. Рильський закликав у вірші «Мова»: «Як парость виноградної лози, плекайте мову...» А Л. Забашта так говорить про рідну мову:

Розвивайся, звеселяйся, моя рідна мово,
У барвінки зодягайся, моє щире слово.
Колосися житом в полі
, піснею в оселі,
Щоб зростали наші діти мудрі і веселі.
Щоб на все життя з тобою ми запам’ятали
,
Як з колиски дорогої мовоньку кохали.

Про багатство та красу рідного слова писали П. Тичина, Д. Білоус, О. Олесь, М. Сингаївський та багато інших поетів.

2)   Лексика — усі слова, що вживаються в мові. Лексикологія.

Лексика — усі слова, які вживаються в мові.

Розділ науки про мову, що вивчає всі наявні в мові слова, називається лексикологією.

3)   Лексичне значення слова.

Лексичне значення слів — це те, що слово означає, це зміст, укладений у нього народом.

4)   Ознайомлення з тлумачним словником.

Лексичне значення слів пояснено в тлумачному словнику.

2.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

3.   Робота з тлумачним словником.

Користуючись тлумачним словником, з’ясуйте значення слів пуща, діброва, байрак.

4.   Лінгвістична гра «Детектив».

Упізнайте слово за його лексичним значенням.

Український сільський літній головний убір, переважно чоловічий, з плетеної соломи або очерету. (Бриль.) Народний духовий музичний інструмент, в Україні відомий із княжих часів. Виготовлявся з калинової гілки, бузини, ліщини, очерету тощо. (Сопілка.) Жанр в образотворчому мистецтві, у якому об’єктом зображення є природа. (Пейзаж.) Традиційне ремесло, у т. ч. і українське, виробництво глиняного посуду, а також інших глиняних виробів. (Гончарство.) Майстер, що займається термічною й механічною обробкою металу. (Коваль.) Українські торговці, які у ХVІ–ХІХ ст. їздили по сіль та рибу до Чорного та Азовського морів. (Чумаки.) У давньогрецькій міфології богиня квітів, весни та юності, або рослинний світ. (Флора.)

5.   Робота з тлумачним словником.

За тлумачним словником з’ясуйте лексичне значення поданих слів. Згрупуйте слова за належністю до певної частини мови. Із двома-трьома словами складіть речення.

Брунатний, вівчар, Земля, пишатися, ґрасувати, чемний, ґречний.

§ IV.  Закріплення знань, умінь і навичок

1.   Робота з тлумачним словником.

Випишіть із тлумачного словника 3–5 слів із лексичними значеннями на тему «Козацтво».

2.   Тестове завдання.

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Вивчити теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

§ VI.  Підсумок уроку

Заключна бесіда.

— Що нового ви дізнались на уроці?

— На що вказує лексичне значення слова? граматичне значення? Наведіть приклади.

Категорія: Українська мова 5 клас | Додав: uthitel (28.03.2014)
Переглядів: 2493 | Рейтинг: 1.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: