Урок № 8 Числівник - Українська мова 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 5 клас

Урок № 8 Числівник

 

Урок № 8

Числівник

Мета: актуалізувати й поглибити набуті учнями знання про числівник, його граматичні ознаки; удосконалювати вміння знаходити й пояснювати вивчені орфограми; розвивати навички вживання числівників в усному й писемному мовленні

Очікувані результати: учні розпізнають числівники, визначають їх істотні ознаки; пояснюють вивчені орфограми; знаходять і виправляють орфографічні, граматичні помилки на вивчені правила; будують речення з вивченими частинами мови; оцінюють випадки вдалого й невдалого їх використання.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал

Тип уроку: комбінований.

§ І.   Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

2.   Бесіда.

— Що спільного в словах-назвах частин мови: «іменник», «прикметник», «займенник»?

— Що означають ці частини мови?

§ ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Спостереження з елементами аналізу.

1)   Замість яких частин мови можна вжити займенники вона, їхній, такий, воно, стільки, котрий?

(Слова заздалегідь написано на дошці.)

2)   Дайте відповіді на запитання, поясніть, за допомогою якої частини мови ви відповідали?

— Коли мама святкує свій день народження?

— Який рік поспіль ти відвідуєш улюблений гурток?

— О котрій годині ти приходиш зі школи?

— Скільки учнів у вашому класі?

§ ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Слово вчителя.

План пояснення матеріалу

1)   Числівник — самостійна частина мови.

Числівник — самостійна частина мови, яка означає число, кількість або порядок предметів при лічбі.

Числівник відповідає на питання скільки? котрий? котра? котре? котрі? Наприклад: три, десять, сто двадцять, одинадцятий, сто сорок третя, двадцять сьоме, восьмі. Числівники поділяють на дві групи: кількісні та порядкові.

2)   Числівники, що означають кількість предметів.

Кількісні числівники означають кількість предметів, відповідають на питання скільки?: один, одинадцять, сорок.

3)   Числівники, що означають порядок предметів при лічбі.

Порядкові числівники означають порядок при лічбі, відповідають на питання котрий?: перший, одинадцятий, сороковий.

4)   Як правильно називати час?

В українській літературній мові, якщо треба визначити час, запитують: котра година? (а не скільки зараз годин?), о котрій годині? (а не в скільки годин?). І відповідають: восьма, дев’ята (а не вісім, дев’ять); о третій, о п’ятій, о шостій (а не в три, в п’ять, у шість).

2.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

3.   Гра «Відгадай загадку».

Відгадайте загадки, випишіть ужиті в них числівники, до кожного з них поставте питання.

Один всю роботу робить, другий господаря молоком поїть, третій хату стереже. (Кінь, корова, собака.) Два брати у воду дивляться, а ніколи не зійдуться. (Береги.) Сидить Марушка в семи кожушках, а хто її роздягає, той сльози проливає. (Цибуля.) Два скельця, три дужки — на ніс і на вушки. (Окуляри.) Іде років двісті, та стоїть на місці, лічить людський вік, а не чоловік. (Годинник.) Біжать чотири брати, переднім не втекти, а заднім не догнати. (Колеса у возі.) В мене ніжка одна, чобітка не маю, і хоч я без голови, шапку одягаю. (Гриб.)

4.   Робота біля дошки й у зошитах.

Запишіть прислів’я та приказки, поясніть їх значення, підкресліть числівники.

За одного вченого дають десять невчених, та ніхто не бере. Сім п’ятниць на тиждень. Дощ у жнива як п’яте колесо до воза. Одне літо краще за сто зим. От погода: один день блисне, а сім кисне. Сім разів відміряй, один раз відріж. Улітку один тиждень рік годує. Як напише один дурень, то сто розумних не розберуть.

5.   Самостійна робота.

6.   Розподільний диктант.

Запишіть числівники у два стовпчики: І — ті, що відповідають на питання скільки?; ІІ — на питання котрий?.

Десять, три, п’ятий, другий, дванадцять, сто, вісім, двадцять два, сорок сьомий, троє, сто три, тринадцятий.

§ IV.  Систематизація та узагальнення вивченого

Гра «Говоримо правильно».

(Учитель пропонує учням сказати, котра година. (Можна використати настінний годинник.))

09.00

10.15

11.45

12.00

14.20

20.45

23.50

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Вивчити теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

§ VI.  Підсумок уроку

Заключна бесіда.

— Яка частина мови називається числівником? Наведіть приклади.

— На які питання відповідають числівники?

�sy�� ��� ab-count:1'>   Самостійна робота.

 

Перепишіть, на місці крапок уставляючи пропущені букви. Особові займенники підкресліть, надпишіть особу та число.

Ми збирали з сином на з..млі каштани. (М. Рильський) І я згадав своє с..ло, кого я там коли покинув? (Т. Шевченко) Ти стежив за матір’ю, як вона ступає по підлозі, як осміхаєт..ся… (Є. Гуцало) Україно моя, Україно, я для тебе у світі ж..ву. (Д. Павличко) Гет..-мани, гет..мани, якби-то ви встали. (Т. Шевченко)

2.   Навчальний переклад.

3.   Проблемні питання та завдання.

— Чи знаєте ви, коли займенник Ви, Ваш пишуться з великої літери? Чому?

— Складіть два речення з цими займенниками.

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Вивчити теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

§ VI.  Підсумок уроку

Заключна бесіда.

— Яка частина мови називається займенником? Замість якої частини мови вживаються займенники?

— Які займенники називаються особовими? Наведіть приклади.

Категорія: Українська мова 5 клас | Додав: uthitel (20.08.2014)
Переглядів: 1923 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: