Урок № 83 Вимова та написання слів із подовженими м’якими приголосними - Українська мова 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 5 клас

Урок № 83 Вимова та написання слів із подовженими м’якими приголосними

Урок № 83

Вимова та написання слів із подовженими м’якими приголосними

Мета: продовжити ознайомлення учнів з орфограмою «Подвоєні літери», навчити правильно вимовляти слова з подовженими приголосними; систематизувати й узагальнити вивчене про орфограму «Подвоєні літери»; виробляти вміння розрізняти процеси подвоєння на позначення збігу приголосних звуків та подовження; розвивати орфографічну грамотність

Очікувані результати: учні правильно вимовляють і пишуть слова з подовженими м’якими приголосними й обґрунтовують їх; знаходять і виправляють орфографічні помилки на вивчені правила; складають речення із засвоєними новими словами.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал

Тип уроку: комбінований.

§ І.   Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

2.   Розподільний диктант.

Запишіть слова з подвоєнням літер на позначення збігу однакових приголосних у три стовпчики: І — на межі префікса й кореня; ІІ — кореня та суфікса; ІІІ — інших значущих частин.

Щоденник, відділити, стінний, беззвучний, піднісся, лляний, законний, юннат, міськком, спорттовари, ранній, глибинний, відділ.

§ ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Спостереження над мовним матеріалом.

Прочитайте слова, випишіть ті, у яких подвоєння букв відбулося не в результаті збігу однакових приголосних.

Цвітіння, віддати, століття, коріння, доллємо, бовваніти, оббігти, прикордонний.

— Чи вистачає ваших знань, щоб пояснити це мовне явище?

§ ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Слово вчителя.

План пояснення нового матеріалу

Випадки, коли відбувається подовження приголосних.

2.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

3.   Пояснювальний диктант.

Запишіть речення. Поясніть вивчені орфограми.

Ми позносили соняшничиння, розставили його колом, а вгорі посхиляли докупи… Накрили картоплинням, квасолинням, тільки вхід зоставили. (Д. Чередниченко) Під ногами хрустить м’якеньке бадилля. (С. Васильченко) Їж хліб із сіллю і водою, живи правдою святою. (Нар. творч.) Не хвалися піччю в нетопленій хаті. (Нар. творч.) В саду так гарно стало, вишні аж кипіли в цвітінні, і було чути, як на них гудуть бджоли. (В. Грінчак)

4.   Колективна робота.

Прочитайте речення, поясніть вивчені орфограми. Виконайте фонетичний розбір виділених слів.

Сонце сховалося за обрієм, шлючи догори гарячого проміння. Хмари жаріють багрянцем, кожна тліє, полум’яніє. А понад хмарами розливається безмежжя зеленкуватого сяйва, що залляло опуклість неба. Вистоюється, гускне. Повітря духмяне, тепле, та від скошеної трави вже чується холодок — м’який, ніжний. (Є. Гуцало)

§ IV.  Закріплення знань, умінь і навичок

1.   Тренувальна вправа.

Від поданих дієслів утворіть іменники й запишіть їх. Позначте подвоєння букв.

Прагнути, хотіти, думати, читати, питати, знати, уміти, сидіти, ходити, накрити, пошити.

2.   Робота біля дошки й у зошитах.

Подані слова поставте у форму орудного відмінка, поясніть правопис. Складіть словосполучення.

Любов, старість, тінь, нехворощ, вість, мати, юність, рись.

3.   Словниковий диктант.

Запишіть слова. Підкресліть вивчені орфограми.

Збіжжя, життєпис, розрісся, вихований, Поволжя, благословенний, роззява, кінний, тушшю, чуття, піввідра, туманний, безвинний, суцвіття, насіння, передгроззя, солов’їний.

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Вивчити теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

§ VI.  Підсумок уроку

1.   Лінгвістична гра «Визбирувачі».

Із поданих прислів’їв випишіть слова з орфограмою «Подвоєні літери».

Пташка красна своїм пір’ям, а людина — своїм знанням. Життя прожити — не поле перейти. Життя любить того, хто за нього бореться, а нищить того, хто йому піддається. Солов’їними піснями ситий не будеш. Рід великий, а пообідать ніде. Яке зіллячко, таке й сім’ячко. Ранні ластівки — щасливий рік.

2.   Підсумкова бесіда.

— У яких випадках подвоюються приголосні звуки? Наведіть приклади.

— Розкажіть про подвоєння приголосних у прикметниках на -енн(ий)?

Категорія: Українська мова 5 клас | Додав: uthitel (28.03.2014)
Переглядів: 1410 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: