Урок № 7 Займенник. Особові займенники - Українська мова 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 5 клас

Урок № 7 Займенник. Особові займенники

Урок № 7

Займенник. Особові займенники

Мета: актуалізувати й поглибити набуті учнями знання про займенник; удосконалювати навички розрізнення, уживання в мові, правильного написання займенників; удосконалювати вміння розрізняти особові займенники; розвивати усне й писемне мовлення

Очікувані результати: учні розпізнають займенники, визначають їх істотні ознаки; розрізняють особові займенники; будують речення з вивченими частинами мови; оцінюють випадки вдалого й невдалого їх використання.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал

Тип уроку: комбінований.

§ І.   Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

2.   Вибірковий диктант.

Випишіть іменники і прикметники, укажіть їх рід, число, відмінок.

Мамині руки

Мамині руки — щедрі, робочі —
Втоми не знають з ранку до ночі.
Вранці, коли ще усі спочивають,
Сонце, напевно, вони піднімають.
Мамині руки — ніжні і милі —
Воду ранкову з криниці носили.
Діти плескались, діти вмивались,
Сонцю і матері щиро всміхались.

(В. Грінчак)

§ ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Спостереження над мовним матеріалом.

Прочитайте, скажіть, якими частинами мови є виділені слова. Поясніть походження слова «займенник». Чим схожі особові займенники та іменники?

Я квітку не можу зірвати, бо їй, як людині, болить. (В. Сосюра) Коли забув ти рідну мову — біднієш духом ти щодня… (Д. Білоус) Забувши мову України, забули ви усе святе. (М. Сом) Вони летять на верхогір’я, щоб сонце вдосвіта зустріть. (О. Олесь)

§ ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Слово вчителя.

План пояснення матеріалу

1)   Займенник — самостійна частина мови.

Займенник — самостійна частина мови, яка вказує на особу, предмет, ознаку, кількість, але не називає їх.

Подібно до іменників, прикметників і числівників займенники відповідають на питання хто? що? який? чий? скільки?

Деякі займенники, як іменники, змінюються за відмінками. Інші, як прикметники,— за родами, числами та відмінками.

У реченні займенники найчастіше виступають підметом, додатком або означенням.

2)   Особові займенників.

Особові займенники вказують на особу, якій належить висловлювання (я), або на осіб, до яких вона себе відносить (ми), на одну особу або на певну кількість осіб, до яких звертаються (ти, ви), на особу чи предмет, про яких говорять (він, вона, воно, вони).

У зв’язку з цим розрізняють займенники 1, 2, 3 особи.

3)   Морфологічні ознаки особових займенників.

Особові займенники мають граматичні значення відмінка й числа, а займенники він, вона, воно — ще й роду.

Особливістю відмінювання особових займенників є те, що вони в непрямих відмінках мають іншу основу, ніж у називному відмінку: ямене, вінйого, вонивас.

5.   Морфологічний тренінг.

Спишіть, поставивши займенники в потрібному відмінку.

Спитав у (він), люблю (вони), глянув (вона) у вічі, прийшла до (вона), в’ється над (воно), спитав про (він), перед (він), усміхнувся до (вони), побачила (ми).

2.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

3.   Робота біля дошки й у зошитах.

Запишіть речення, підкресліть особові займенники.

І добре синові: в нього є мати, і добре матері: в неї є син. (А. Малишко) Не одцурайсь, мій сину, мови, у тебе іншої нема. (Т. Шевченко) Буду я навчатись мови золотої у трави-веснянки, у гори крутої. (А. Малишко) Скільки він землі виорав, скільки хліба накосив! (О. Довженко) Ми працю любимо, що в творчість перейшла. (М. Рильський)

4.   Диктант із граматичним завданням.

Запишіть текст під диктовку, підкресліть особові займенники, визначте їх відмінки.

Допомога матері

Є у вас вірний друг, якого замінити не може ніхто. Це мати. Її ніжність, ласка прикрашають вам життя. Ніяка турбота не здається матері важкою, коли це потрібно її дитині.

Згадайте, як часто ви бачили свою маму стомленою. Але вона намагалася зробити для вас щось хороше, приємне. Ваші матері працюють, і кожна дитина повинна допомагати своїй мамі, а діло завжди знайдеться роботящим рукам.

(Н. Павлов)

5.   Морфологічний тренінг.

§ IV.  Систематизація та узагальнення вивченого

1.   Самостійна робота.

Перепишіть, на місці крапок уставляючи пропущені букви. Особові займенники підкресліть, надпишіть особу та число.

Ми збирали з сином на з..млі каштани. (М. Рильський) І я згадав своє с..ло, кого я там коли покинув? (Т. Шевченко) Ти стежив за матір’ю, як вона ступає по підлозі, як осміхаєт..ся… (Є. Гуцало) Україно моя, Україно, я для тебе у світі ж..ву. (Д. Павличко) Гет..-мани, гет..мани, якби-то ви встали. (Т. Шевченко)

2.   Навчальний переклад.

3.   Проблемні питання та завдання.

— Чи знаєте ви, коли займенник Ви, Ваш пишуться з великої літери? Чому?

— Складіть два речення з цими займенниками.

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Вивчити теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

§ VI.  Підсумок уроку

Заключна бесіда.

— Яка частина мови називається займенником? Замість якої частини мови вживаються займенники?

— Які займенники називаються особовими? Наведіть приклади.

Категорія: Українська мова 5 клас | Додав: uthitel (20.08.2014)
Переглядів: 4740 | Рейтинг: 1.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: