Урок № 77 Сполуки літер йо, ьо. Фонетичний розбір слова - Українська мова 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 5 клас

Урок № 77 Сполуки літер йо, ьо. Фонетичний розбір слова

Урок № 77

Сполуки літер йо, ьо. Фонетичний розбір слова

Мета: узагальнити й систематизувати вивчене учнями про правила вживання м’якого знака; забезпечити засвоєння орфограм «М’який знак» та «Буквосполуки йо, ьо»; на практиці ознайомити школярів із фонетичним розбором слів; розвивати орфографічну грамотність, пам’ять, уважність

Очікувані результати: учні правильно пишуть слова зі сполуками літер йо, ьо, обґрунтовують вивчену орфограму; користуються орфографічним словником.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал

Тип уроку: комбінований.

§ І.   Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

2.   Завдання учням.

Розкажіть про правила вживання м’якого знака.

§ ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Спостереження над мовним матеріалом.

Прочитайте прислів’я.

Зимою деньок як комарів носок. Такий наш Йосип: нема і не просить.

— Яку звукосполуку позначають на письмі літери й, о у виділених словах?

— Для чого вживається сполука літер ьо?

§ ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Слово вчителя.

1)   Уживання сполуки літер йо. Приклади.

В українських словах на початку слів, після голосного та зрідка після приголосних пишеться йо: знайомий, вйокати, підйомний.

Також йо пишеться в іншомовних словах: йод, майор, мільйон, Айова.

2)   Уживання ьо. Приклади.

Пишеться ьо для передавання звука [о] після м’якого приголосного: кольоровий, всього, мальований, сьогодні, трьох.

3)   Фонетичний розбір слова.

Фонетичний розбір слова — це один із видів мовного аналізу, який полягає в тому, щоб визначити у фонетичному слові кількість звуків, позначення їх буквами, охарактеризувати голосні та приголосні, поділити слово на склади й проаналізувати їх.

4)   Порядок фонетичного розбору.

Порядок фонетичного розбору

1.   Назвати слово, записати його фонетичною транскрипцією.

2.   Поділити слово на фонетичні склади. Охарактеризувати кожний склад: відкриті й закриті, наголошені й ненаголошені.

3.   Назвати голосні, дати характеристику: наголошені чи ненаголошені.

4.   Назвати приголосні, дати характеристику: глухі й дзвінкі, тверді та м’які.

5.   Визначити кількість звуків і букв. Пояснити різницю в кількості звуків і букв (якщо вона є).

2.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

3.   Словниковий диктант.

Позначте орфограму «Буквосполуки йо, ьо».

Йому, йорж, йотований, Йосип, серйозний, гайок, Олексійович, павільйон, дружньому, Ковальов, вольовий, майонез, мільйон, медальйон.

4.   Робота біля дошки й у зошитах.

Запишіть речення, поясніть уживання сполук йо, ьо.

Наш Київ переливами садів ожив, затрепетав, замайорів. (М. Рильський) Сьогодні, як і вчора, падає дощ великими окличними знаками. (В. Гнатюк) Таке зчинилось бойовисько, що я боявся бути близько. (В. Березінський) З порожнього відра води не черпай. (Нар. творч.) А листя яблуньок потроху уже брунатніє в саду. (Д. Луценко)

5.   Робота з підручником.

Ознайомлення зі зразками усного й письмового фонетичного розбору слова.

6.   Тренувальна вправа.

Випишіть із речень виділені слова, виконайте їх фонетичний розбір.

Знати багато мов — значить мати багато ключів до одного замка. (Вольтер) Жити — значить працювати. Праця є життя людини. (Вольтер) Ніщо так боляче не б’є людину, як брехня. (Г. Тютюнник)

§ IV.  Систематизація й узагальнення вивченого

Самостійна робота.

Виконайте фонетичний розбір слів поданого речення.

Кожен — коваль своєї долі.

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Вивчити теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

§ VI.  Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Сьогодні на уроці складним для мене було…

Категорія: Українська мова 5 клас | Додав: uthitel (27.12.2013)
Переглядів: 6566 | Рейтинг: 1.5/2
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: