Урок № 74 Позначення м’якості приголосних на письмі літерами ь, і, є, ю, я - Українська мова 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 5 клас

Урок № 74 Позначення м’якості приголосних на письмі літерами ь, і, є, ю, я

Урок № 74

Позначення м’якості приголосних на письмі літерами ь, і, є, ю, я

Мета: поглибити знання учнів про способи позначення на письмі м’якості приголосних звуків; виробляти навички правильної вимови й написання слів із м’якими приголосними; розвивати логічне мислення, уважність

Очікувані результати: учні правильно пишуть слова з вивченими орфограмами й обґрунтовують їх; вимовляють приголосні звуки відповідно до орфоепічних норм.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, картки

Тип уроку: комбінований.

§ І.   Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

2.   Бесіда.

— Розкажіть про чергування у — в, і — й.

— Що ви знаєте про поділ приголосних звуків на групи?

§ ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Спостереження над мовним матеріалом.

Прочитайте слова, випишіть ті, у яких є м’які приголосні. Підкресліть букви, якими на письмі передано м’якість або пом’якшення.

День, дим, річ, Сян, садок, пюре, синє.

§ ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Слово вчителя.

1)   Позначення м’якості приголосних на письмі літерами ь, і, є, ю, я.

Звук і буква — два різних поняття, хоча тісно пов’язаних між собою. Звук ми чуємо, букву — бачимо, тобто сприймаємо візуально.

В українській мові м’якість приголосних на письмі позначають:

— буквою ь (м’який знак): тиждень, льон;

— буквами є, ю, я, коли вони стоять після м’якого приголосного: синє, людина, подяка;

— буквою і: конвалія, лід.

2)   Звукопис слів в українському мовознавстві.

Для звукопису в українському мовознавстві використовуються літери українського алфавіту та додаткові (діакритичні) знаки. Наприклад: [л’у´ди].

2.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

3.   Словниковий диктант.

Горобець, вогонь, сьомий, льон, повінь, сільський, люди, третє, ліхтар, камінчик, кузня, пісня.

4.   Розподільний диктант.

Запишіть слова у два стовпчики: І — з м’яким знаком; ІІ — без м’якого знака.

Указ, сіль, вірьовка, черв’як, олень, ніч, ідеш, їсть, хтось, велич.

Ключ. Підкресліть перші букви в кожному стовпчику й прочитайте продовження фрази М. Пирогова: «Усяка школа славна не числом, а славою … (своїх учнів)».

5.   Диктант-взаємоперевірка.

Запишіть текст. Виконайте взаємоперевірку написаного.

Ви живете серед людей. Кожен ваш вчинок, кожне бажання відбивається на людях. Знайте, що існує межа між тим, що вам хочеться, і тим, що можна. Ваші бажання — це радощі або ж сльози ваших близьких. Перевірте свої вчинки свідомістю: чи не завдаєте ви зла, неприємності, незручності людям своїми вчинками. Робіть так, щоб людям, які оточують вас, було добре.

(В. Сухомлинський)

§ IV.  Закріплення знань, умінь і навичок

1.   Навчальний переклад.

2.   Робота біля дошки й у зошитах.

Виконайте звукопис слів.

Сьогодні, мальовничий, пісня, єдність, явір, тюль, тямущий, скрипаль, сік.

3.   Робота з картками.

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Вивчити теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

§ VI.  Підсумок уроку

1.   Завдання учням.

Відгадайте загадки. Поясніть орфограму у відгадці.

1)   Тоненьке, кругленьке, серце чорненьке, хто на його слід погляне, думку його взнає.

(Олівець.)

2)   Як припустить теплий дощик,
Я згорнусь в зелений кошик — подивись!
А коли година гожа,
Я на сонце в небі схожа — усміхнись!
Одцвіту я жовтим цвітом,
Одягну на себе літом капелюх!
Набіжить вітрець, повіє,
Капелюшок мій розвіє, наче пух!

(Кульбаба.)

3)   Я на інших геть не схожий;
Кучерявий та пригожий.
Постелю під голе віття
Фіолетове суцвіття.

(Ряст.)

4)   Хто ходить на голові, а ногами держиться?

(Цвях у підошві взуття.)

2.   Заключна бесіда.

— Назвіть літери, за допомогою яких на письмі передається м’якість або пом’якшення приголосних. Наведіть приклади.

Категорія: Українська мова 5 клас | Додав: uthitel (27.12.2013)
Переглядів: 6189 | Рейтинг: 3.5/2
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: