Урок № 6 Прикметник. Голосні у відмінкових закінченнях прикметників - Українська мова 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 5 клас

Урок № 6 Прикметник. Голосні у відмінкових закінченнях прикметників

 

Урок № 6

Прикметник. Голосні у відмінкових закінченнях прикметників

Мета: актуалізувати й поглибити набуті учнями знання про прикметник; удосконалювати навички розрізнення, уживання в мові, правильного написання прикметників; збагачувати словниковий запас; розвивати творчу уяву

Очікувані результати: учні правильно пишуть прикметники з вивченими орфограмами; розрізняють літературну лексичну норму; пояснюють вивчені орфограми; знаходять і виправляють орфографічні помилки на вивчені правила; користуються орфографічним і тлумачним словниками; будують речення з вивченими частинами мови, використовуючи їх у прямому, переносному значеннях, як синоніми та антоніми; оцінюють випадки вдалого й невдалого їх використання.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал

Тип уроку: комбінований.

§ І.   Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

§ ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Спостереження над мовним матеріалом.

Прочитайте речення. Порівняйте їх, зробіть висновки.

Уявіть собі: яскраві духмяні квіти, величезне бездонне блакитне шатро неба, безмежний простір і лагідний, теплий вітер…

Уявіть собі: квіти, шатро неба, простір і вітер…

§ ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Слово вчителя.

План пояснення матеріалу

1)   Самостійна частина мови — прикметник.

Прикметник — це самостійна частина мови, що виражає ознаку предмета або його на­леж­ність комусь та відповідає на питання який? яка? яке? які? чий? чия? чиє? чиї?

2)   Морфологічні ознаки прикметника.

Прикметник змінюється за родами, числами й відмінками, і ці його форми залежать від форм іменника, з яким прикметник узгоджується: шкільний сад — шкільного саду; осінні канікули — осіннє листя.

3)   Роль прикметників у мовленні.

Прикметники допомагають описувати картини, упізнавати предмети, змальовувати зовнішність, створювати словесні портрети, складати тексти-описи.

Отже, використання прикметників у мовленні робить його образним, багатим, емоційним.

2.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

3.   Лінгвістична гра.

Доберіть до поданих іменників якомога більше слів-означень.

Батьківщина, мама, книга.

— На які запитання відповідають дібрані вами слова?

— До якої частини мови вони належать?

4.   Проблемне питання.

— На вашу думку, від якого слова утворилася назва «прикметник»?

5.   Робота з текстом.

Прослухайте текст, доберіть до нього заголовок; запишіть під диктовку, укажіть прикметники, визначте їх відмінок.

Сьогодні в лісі справжній жовтневий листопад. Клени обсипаються від найменшого подиху вітерця. Гаснуть осінні вогневі барви. На восковому листі з’являються брудні плями… Деякі листки скручуються в дудочку, і коли обережно розгорнути такий листок, усередині в ньому тремтить кришталева росинка.

Як же поріділи дерева! Наче довго хтось брів по коліна в опалому листі, у золотому шумі, прийшов і навстіж розчинив у лісі тисячу синіх віконець…

(За О. Донченком)

§ IV.  Систематизація та узагальнення вивченого

1.   Робота біля дошки й у зошитах.

Подані прикметники поставте у форму називного відмінка множини. Два-три з них уведіть до самостійно складених речень (усно). Користуючись тлумачним словником, поясніть значення прикметника брунатний.

Дужий, вечірній, червоний, круглолиций, братів, вишневий, працьовитий, загадковий, зовнішній, художній, брунатний.

2.   Диктант-переклад.

Запишіть речення, переклавши їх українською мовою. Підкресліть хвилястою лінією прикметники.

На венчиках луговых цветов покачивались смуглые дикие пчёлы. (М. Шолохов) Сквозь тонкие, высокие стебли травы сквозили голубые, синие и лиловые волошки. (Н. Гоголь) Все алмазы эти блестят и переливаются на солнце разными цветами — и жёлтым, и красным, и синим. (Л. Толстой) Пахло дождём и свежим сеном. (А. Чехов). На далёких деревьях кричат сонные грачи. (А. Чехов)

3.   Словниковий диктант із граматичним завданням.

Запишіть. Визначте рід та відмінкові закінчення іменників і прикметників. Провідміняйте словосполучення (1–2 на вибір учителя).

Рідна земля, українська пісня, смачна їжа, синя хмара, старий кобзар, осіннє листя, жовте курча, ласкаве сонце, навчальний рік, соковита ягода, заяча нора, могутній явір.

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Вивчити теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

§ VI.  Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Цей урок був для мене корисним, тому що…

 

Категорія: Українська мова 5 клас | Додав: uthitel (20.08.2014)
Переглядів: 2122 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: