Урок № 60 Розвиток зв’язного мовлення. Усна відповідь на лінгвістичну тему - Українська мова 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 5 клас

Урок № 60 Розвиток зв’язного мовлення. Усна відповідь на лінгвістичну тему

Урок № 60

Розвиток зв’язного мовлення. Усна відповідь на лінгвістичну тему

Мета: актуалізувати знання учнів про звуки й букви; розвивати вміння логічно та ґрунтовно викладати вивчений матеріал, систематизувати його й узагальнювати, ілюструвати правила прикладами й пояснювати їх; підвищувати культуру усного мовлення

Очікувані результати: учні складають усну відповідь на лінгвістичну тему; уміють логічно та ґрунтовно викладати вивчений матеріал, систематизувати його й узагальнювати; вибирають науковий стиль мовлення; знаходять і виправляють недоліки й помилки у власному висловлюванні.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, пам’ятка «Як готувати усну відповідь на лінгвістичну тему», план усного відгуку на відповідь товариша

Тип уроку: застосування знань і формування вмінь.

§ І.   Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

§ ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Проблемні питання.

— Чи траплялися з вами такі випадки, коли ви вдома готувались, учили, а коли в школі не могли нічого розповісти?

— Чому це відбувалось?

— Чи може кожен із вас вільно та грамотно будувати свою відповідь?

§ ІІІ.  Основний зміст роботи

1.   Слово вчителя.

1)   Поняття «лінгвістика».

Лінгвістика — це наука, що займається дослідженням усього різноманіття мов, яка розглядає їх не окремо, а в сукупності.

2)   Науковий стиль. Вимоги до наукового стилю.

Науковий стиль — різновид літературної мови, що використовується в наукових працях, для викладення результатів наукової дослідницької діяльності. Метою наукового стилю є повідомлення, пояснення, тлумачення досягнутих наукових результатів, відкриттів.

Вимоги до наукового стилю:

— чіткість та однозначність викладу думок;

— уникання громіздких конструкцій;

— чітке структурування;

— логічна завершеність думок.

3)   Будова повідомлення на лінгвістичну тему.

Усна відповідь на лінгвістичну тему — це повідомлення про мову в науковому стилі. У ньому виділяється теоретична частина (теза) і докази. Доказами виступають приклади та їх пояснення, які треба обирати самостійно. Якщо виникають труднощі — звертайтесь до підручника.

Запам’ятайте: варто не лише правильно переказувати визначення або правило, треба подбати про будову свого усного висловлювання.

2.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

3.   Опрацювання пам’ятки «Як готувати усну відповідь на лінгвістичну тему».

Як готувати усну відповідь
на лінгвістичну тему

1)   Продумайте тему й основну думку висловлювання.

2)   Повторіть теоретичний матеріал із мови, необхідний для розкриття теми.

3)   Подумайте про будову усної відповіді (зачин, пояснення, висновок).

4)   Доберіть приклади.

5)   Для переходу від однієї думки до іншої використовуйте слова-«місточки»: по-перше, по-друге, таким чином, отже тощо.

6)   Пам’ятайте про науковий стиль мовлення.

4.   Опрацювання плану усного відгуку на відповідь товариша.

Аналізувати відповідь товариша треба тактовно, делікатно, щоб не образити, а почути слова подяки за те, що ви уважно слухали, дали пораду. Давайте ознайомимося з планом усного відгуку на відповідь товариша.

План усного відгуку на відповідь товариша

1)   Як розкрито тему?

2)   Чи є порушення в послідовності викладу?

3)   Чи потребує відповідь доповнення, уточнення?

4)   Чи не порушено будову виступу?

5)   Чи було наведено приклади та пояснення до них?

6)   Наскільки добір лексичних засобів відповідає стилеві?

7)   Загальна оцінка.

5.   Творча робота в групах.

Складіть усну розповідь на лінгвістичну тему.

І група — «Звуки мови і звуки мовлення. Голосні й приголосні».

ІІ група — «Приголосні дзвінкі та глухі, тверді та м’які».

ІІІ група — «Звукове значення літер я, ю, є, ї».

6.   Обговорення результатів творчої роботи в групах.

7.   Рецензування відповідей учнями.

§ ІV.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Вивчити теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

§ V.  Підсумок уроку

Заключна бесіда.

— Розкажіть, чого ви навчились на цьому уроці?

— Де вам знадобляться набуті навички?

Категорія: Українська мова 5 клас | Додав: uthitel (26.12.2013)
Переглядів: 4004 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: