Урок № 58 Орфоепічна помилка. Ознайомлення з орфоепічним словником та словником наголосів - Українська мова 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 5 клас

Урок № 58 Орфоепічна помилка. Ознайомлення з орфоепічним словником та словником наголосів

Урок № 58

Орфоепічна помилка. Ознайомлення з орфоепічним словником та словником наголосів

Мета: актуалізувати засвоєні учнями знання про склад і наголос, на практиці дати поняття про орфоепічну помилку; удосконалювати вміння користуватися словниками; розвивати культуру усного мовлення

Очікувані результати: учні вимовляють звуки в словах відповідно до орфоепічних норм; знаходять і виправляють орфоепічні помилки на вивчені правила; застосовують орфоепічний словник і словник наголосів для самоконтролю власної вимови.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, орфоепічний словник, словник наголосів

Тип уроку: комбінований.

§ І.   Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

2.   Колективна робота.

Поставте наголоси в поданих словах, звірте зі словничком правильної вимови, розташованим у підручнику.

Арахіс, безсмертя, вимова, виразний, ґудзик, джерело, документ, дочка, живопис, запитання, лапки, мережа, партер, предмет, статуя, читання.

§ ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

1.   Проблемні питання.

— Яку книжку ви б порадили іноземцю, який захоче вивчити українську мову?

— З якими словниками ви вже працювали?

— Який словник навчає правильно вимовляти слова? А правильно наголошувати?

2.   Колективна робота.

Прочитайте слова з вірша М. Рильського «Не бійтесь заглядати у словник». Із чим або з ким поет порівнює словники?

Нам словники — аннали у напрузі,
І вірні друзі, і провідники.
В борні, в горінні, друзі,
Не біймось заглядати в словники!

Довідка. Аннали — записи чогось необхідного.

§ ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Слово вчителя.

1)   Розділ науки про мову — орфоепія.

Розділ науки про мову, який вивчає систему правил, що визначають єдину вимову, властиву літературній мові, називається орфоепією.

2)   Орфоепічні норми. Орфоепічна помилка.

Орфоепічні норми властиві усній мові, саме тому орфоепія тісно пов’язана з фонетикою.

Згідно з орфоепічними нормами, голосні звуки в наголошених складах вимовляють виразно й чітко.

Орфоепічні правила обов’язкові для всіх. Порушення їх вважається відхиленням від правильної літературної вимови, тобто орфоепічною помилкою. Орфоепічна помилка полягає в неправильному наголошенні слів, неправильній вимові звуків у слові.

3)   Орфографічний та орфоепічний словники.

Для перевірки правильності написання слів укладено орфографічний словник, а правильності вимови слів — орфоепічний словник, статті якого вміщують звуковий запис слів.

2.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

3.   Самостійна робота. Вправи на закріплення вивченого.

1)   Користуючись орфоепічним словником, виконайте звукопис виділених слів у поданих рядках.

Вся моя родина

Мати, мова, Батьківщина —
От і вся моя родина.
Батьківщина, мати, мова —
Три цілющих, вічних слова.
Батьківщина, мова, мати —
Нас повік не роз’єднати.

(М. Сингаївський)

2)   Запишіть вірш, поставте наголоси в усіх словах, за потреби зверніться до словника наголосів.

Хто як говорить

Все, що живе на світі,
Уміє розмовляти.
Уміють говорити зайці і зайченята,
По-своєму говорять і риби серед моря,
І у садочку пташка, і у траві комашка…
Говорять навіть квіти з блискучими зірками…
— А як говорять діти?
— Так, як навчила мама!
— Прийми ж, матусю,
Слово подяки від дитини
За нашу рідну мову,
За мову України.

(Л. Полтава)

§ IV.  Закріплення знань, умінь і навичок

Творча робота в парах.

Складіть діалоги на шкільну тематику, дотримуючись орфоепічних норм.

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Вивчити теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

3)   Підготуватися до контрольної роботи.

§ VI.  Підсумок уроку

Завдання учням.

Назвіть словники, якими вам доводилось користуватись, охарактеризуйте їх.

Категорія: Українська мова 5 клас | Додав: uthitel (26.12.2013)
Переглядів: 3678 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: