Урок № 54 Позначення звуків на письмі. Алфавіт. Співвідношення звуків і букв - Українська мова 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 5 клас

Урок № 54 Позначення звуків на письмі. Алфавіт. Співвідношення звуків і букв

Урок № 54

Позначення звуків на письмі. Алфавіт. Співвідношення звуків і букв

Мета: поглибити знання учнів про особливості української графіки; домогтися розуміння співвідношення звуків і букв, їх розрізнення; формувати навички відтворювати слова звукописом, користуватися алфавітом; домогтися розуміння необхідності вивчення алфавіту напам’ять

Очікувані результати: учні знають алфавіт, розрізняють співвідношення звуків і букв; вимовляють звуки в словах відповідно до орфоепічних норм.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, картки

Тип уроку: комбінований.

  • І.   Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

2.   Бесіда.

— За яким принципом звуки поділяються на дзвінкі та глухі?

— Який приголосний завжди м’який?

— Назвіть приголосні, що не мають м’яких пар.

  • ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Спостереження над мовним матеріалом.

Прочитайте мовчки синтаксичні конструкції, визначте слова, через які спотворено зміст речень. Чому виникло таке спотворення? Виправте помилки. Якими літерами позначаються на письмі звуки, що ви замінили?

Байдуже рокові, у якому його горщику зварять. Бачить кит сало, та сили мало. І стіни мають вуса. Чужий кожух не грає. Чим темніша піч, тим ясніші зорі.

  • ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Слово вчителя.

План пояснення нового матеріалу

1)   Позначення звуків мовлення на письмі. Звукопис.

2)   Графіка. Знаки мови. Буквені, небуквені, розділові знаки. (Опрацювання схеми «Знаки письма».)

3)   Український алфавіт.

4)   Співвідношення звуків і букв.

2.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

3.   Завдання учням.

Від поданих слів відкиньте один перший звук (не букву!). Утворені слова запишіть.

Дзвінок, джміль, їду, щадити, щільний, тьохкати, нюхати, якати, яр.

4.   Робота з картками.

  • IV.  Закріплення знань, умінь і навичок

Гра «Відгадай загадку».

Відгадайте загадки Лесі Вознюк, відповіді запишіть літерами та звукописом. Чи однакова кількість букв і звуків у словах-відгадках?

1)   Букви всі — від А до Я,—
як одна міцна сім’я.
Варто всіх у цій родині
знати грамотній дитині.

(Абетка.)

2)   Хтось на біле полотно
чорне висипав пшоно.
Як зумієш позбирати,
зможеш книжку прочитати.

(Букви.)

3)   На уроках, в книжці, в школі
почерпнеш ти їх доволі.
І назавжди у житті
стануть друзями тобі.

(Знання.)

4)   Де у полі квітне гречка,
стоїть хатка невеличка.
Ти зустрінеш там родину,
що працює без упину.

(Вулик, бджоли.)

5)   Накрутив Івась пружину —
танцювала без упину.
І дзижчала, і крутилась.
Як стомилась — зупинилась.

(Дзиґа.)

  • V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Вивчити теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

  • VI.  Підсумок уроку

Заключна бесіда.

— Скільки літер в українській абетці?

— Для чого вам знадобиться знання алфавіту напам’ять?

Категорія: Українська мова 5 клас | Додав: uthitel (14.12.2014)
Переглядів: 1587 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: