Урок № 4 Частини мови. Основні способи їх розпізнавання - Українська мова 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 5 клас

Урок № 4 Частини мови. Основні способи їх розпізнавання

 

Урок № 4

Частини мови. Основні способи їх розпізнавання

Мета: актуалізувати й поглибити знання учнів про частини мови, формувати навички їх розпізнавання за характерними ознаками; удосконалювати вміння узагальнювати й систематизувати вивчене; розвивати усне й писемне мовлення

Очікувані результати: учні розпізнають вивчені в початкових класах частини мови, визначаючи їх істотні ознаки.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, картки, таблиця «Самостійні частини мови»

Тип уроку: комбінований.

§ І.   Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

§ ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Спостереження над мовним матеріалом.

Уважно прочитайте записані на дошці слова. Допишіть ще 2–3 слова у кожен рядок.

(Слова заздалегідь записано на дошці.)

Школярик, книга, ранок…

Веселий, зелений, мамин…

Один, два, десять…

Я, він, вона…

Гарно, красиво, весело…

— За яким принципом ви додавали слова?

ІІІ.    Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Слово вчителя.

1)   Розділ науки про мову — морфологія.

Морфологія — це розділ мовознавства, який вивчає слово як частину мови.

В українській мові виділяють 10 частин мови, серед яких 6 самостійних, 3 службові й окрема частина мови — вигук. Кожна частина мови має особливі, властиві тільки їй граматичні значення.

2)   Самостійні частини мови.

Самостійні частини мови характеризуються тим, що вони мають і лексичне, і граматичне значення, а в реченні виступають його членами. До самостійних частин мови належать іменник, прикметник, числівник, займенник, дієслово та прислівник.

2.   Опрацювання таблиці «Самостійні частини мови».

Самостійні частини мови

  • Частина мови
  • Значення
  • Питання

Іменник

предмет

хто? що?

Прикметник

ознака

який? яка? яке? які?

Займенник

вказує на предмет

хто? що?

Числівник

порядок, кількість

котрий? котра? котре? котрі? скільки?

Дієслово

дія

що робити? що зробити?

Прислівник

ознака дії

куди? звідки? коли? як? де?

 

3.   Продовження слова вчителя.

3)   Службові частини мови.

Службові частини мови не мають лексичного значення, вони виконують лише граматичну роль — слугують засобами вираження відношень і зв’язків між словами в реченні або надають словам чи цілим реченням додаткових відтінків значень. До них належать сполучник, прийменник і частка. Службові слова не виступають членами речення.

Вигук не належить ні до самостійних, ні до службових частин мови.

.

3)   Службові частини мови.

4.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

5.   Робота в групах із картками.

§ IV.  Систематизація та узагальнення вивченого

1.   Морфологічний тренінг.

Прочитайте прислів’я, назвіть іменники, прикметники, дієслова, займенники, прислівники. Випишіть прийменники та сполучники — службові частини мови.

Бджола мала, а й та працює. Діло майстра величає. Маленька праця краща за велике безділля. Під лежачий камінь вода не тече. Праця чоловіка годує, а лінь марнує. Треба нахилиться, щоб із криниці води напиться. Хочеш їсти калачі — не сиди на печі. Хто багато робив, той і багато знає.

2.   Проблемне питання.

— Якою темою об’єднано прислів’я з попередньої вправи? Чого вони вас навчили?

3.   Гра «Четверте зайве».

Закресліть «четверте зайве», визначте, до якої частини мови належать інші слова рядка.

Школа, вересень, друзі, п’ять.

Зустрітися, зрадіти, весело, навчатися.

В, і, до, за.

Привітний, зелень, світлий, урочистий.

Він, п’ятнадцять, шістнадцять, дев’ять.

Радо, доброзичливий, уважно, сьогодні.

А, і, не, та.

4.   Творче завдання.

Напишіть твір-мініатюру «Мій перший день у школі», використавши деякі слова з попередньої вправи.

5.   Диктант із граматичним завданням.

Запишіть текст під диктовку, підкресліть головні члени речень, визначте, якими частинами мови вони виражені. Поясніть лексичне значення слова брунатний.

Нащо дубам листя взимку

Уже ліс і не жовтий. Уже він безлистий. Гуде потихеньку вгорі. Стоїть у тумані. Там у верховітті ходить зима, носить у синій пелені завірюху. Тільки дуби брунатні. Міцнолисті вони. Аж весною роздягнуться, хоч і не мерзнуть. Узимку всі дерева в лісі дзвенітимуть на стужі голим віттям. А дуби шумітимуть їм про весну.

Ось нащо дубам листя взимку.

(За Гр. Тютюнником)

6.   Проблемне завдання.

Назвіть основні ознаки, за якими ви розрізняєте частини мови.

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Вивчити теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

§ VI.  Підсумок уроку

Заключна бесіда.

— Що вивчає морфологія?

— Які частини мови є самостійними, а які службовими? Як їх розрізнити?

Категорія: Українська мова 5 клас | Додав: uthitel (18.08.2014)
Переглядів: 5878 | Рейтинг: 2.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: