Урок № 39 Звертання. Розділові знаки при звертанні - Українська мова 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 5 клас

Урок № 39 Звертання. Розділові знаки при звертанні

Урок № 39

Звертання. Розділові знаки при звертанні

Мета: дати учням поняття про звертання; формувати вміння знаходити звертання в реченні, розрізняти поширені й непоширені звертання; виділяти їх в усному мовленні й на письмі; розвивати культуру мовлення школярів

Очікувані результати: учні розрізняють звертання, усвідомлюють стилістичну функцію звертань, правильно інтонують речення зі звертаннями; розставляють розділові знаки при звертаннях, обґрунтовують їх за допомогою вивчених правил; будують речення зі звертаннями й використовують їх у власному мовленні.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

  • І.   Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

  • ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Спостереження над мовним матеріалом.

1)   Прочитайте діалог. Що необхідно додати, щоб зрозуміти, хто бере участь у ньому?

Підготовка

— Ось подивіться, що я купив.

— Що ж, треба, виходить, і мені терміново купувати.

— Теж м’яч?

— Та ні, треба купити скло на запасні шибки для вікна.

(За М. Герасименком)

2)   Прочитайте слова з вірша, висловіть власні думки з приводу прочитаного.

Скільки є в нас, любі друзі,
для звертання ніжних слів.

(Д. Білоус)

  • ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Слово вчителя.

1)   Звертання.

Звертання — це слово або сполучення слів, що називає того, до кого звертаються (адресата мовлення). Наприклад: Ти справжній лицар, сину!.. Ти вславиш Україну! (І. Малкович) Звертання не є членом речення.

2)   Звертання поширені й непоширені.

Звертання бувають поширені (при них є залежні слова) і непоширені (при них немає за­лежних слів): Соловейку маленький! У тебе голос тоненький. (Нар. творч.) Слово, чому ти не твердая криця… (Леся Українка)

3)   Розділові знаки при звертанні.

Якщо звертання стоїть на початку речення та вимовляється без окличної інтонації, після нього ставиться кома: Зброє моя, послужи воякам краще, ніж служиш ти хворим рукам. (Леся Українка)

Якщо звертання вживається в кінці речення, то перед ним ставиться кома, а після нього — той знак, якого вимагає інтонація речення в цілому: Зашуми весною, зелен луже, теплий вітре шелести в гіллі! (А. Малишко)

Якщо звертання вживається в середині речення, то воно з обох боків виділяється комами: Мир і любов, Україно, неси, сяй для планети, як сонце краси. (І. Гончар)

Якщо звертання, що стоїть на початку речення, вимовляється з окличною інтонацією, то після нього пишеться знак оклику, а наступне слово починається з великої літери: Сонце! Я тобі вдячний. (М. Коцюбинський)

4)   Кличний відмінок при звертанні.

Звертання виражається іменником у формі кличного відмінка.

5)   Риторичне звертання.

Риторичне звертання — фігура мови, що використовується для називання співрозмовника в уявному діалозі. Наприклад: Журавлику мій сірий, ти вже летиш у вирій? (Т. Майданович)

2.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

3.   Вибіркове списування.

Випишіть із вірша О. Олеся звертання.

Спи, мій малесенький, спи, мій синок…
Я розкажу тобі безліч казок.
Нащо ж ти віченьки знову розкрив?!
Спи, моя пташко, то вітер завив.
Стогне і виє уже він давно,
Б’ється і стука у наше вікно…
Геть, розбишако, в далекі степи!..
Спи, моя ластівко, солодко спи!

4.   Коментоване списування.

Запишіть речення, поясніть постановку розділових знаків, визначте поширені йа непоширені звертання.

Ми здійснили, наш Тарасе, твої заповіти. (М. Терещенко) Учитель мій! Як ми тебе любили… (В. Сосюра) Мово рідна, слово рідне, хто вас забуває, той у грудях не серденько, тільки камінь має! (С. Воробкевич) Мамо, чого зажурились? (Д. Луценко) Мій сон щасливий, тату. (П. Перебийніс) Виростай, дитино, й пам’ятай: Батьківщина — то найкращий край! (Д. Павличко) Прощай, моя рідна, дорога Десно. (О. Довженко) Я так люблю тебе, мій краю, красу твоїх степів і гір! (В. Сосюра)

  • IV.  Закріплення знань, умінь і навичок

1.   Самостійна робота.

Перепишіть речення, розставляючи розділові знаки, вставляючи пропущені букви. Чи виступає звертання членом речення?

В..чірнє сонце дякую за день! (Л. Костенко) Гет..мани, гет..мани якби-то ви встали. (Т. Шевченко) Спи, мій малесен..кий пізній-бо час. (Леся Українка) Ж..ви Україно ж..ви для краси, для сили, для правди, для волі!.. (О. Олесь) Запалай мій вогнику кр..латий полум’ям привітним і незлим. (А. Малишко) Місяченьку Наш голубоньку Ходи до нас в..черяти. (Т. Шевченко) Спи д..тятко сном міцним. (М. Рильський)

 

2.   Творче завдання.

Складіть і запишіть речення зі звертаннями до мами, тата, подружки, пташки, книги. Поясніть постановку розділових знаків.

3.   Конструювання речень.

1)   Перебудуйте речення таким чином, щоб виділені слова виступали в ролі звертань.

Я сонцю шлю привіт. Скільки пісень складено про калину. Соловейко співав у тихому гаю. Скільки краси в моєму рідному місті.

2)   Складіть із поданими словами по два речення так, щоб у першому слово виступало підметом, а в другому — звертанням.

Україна, козак, рідна земля.

  • V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Вивчити теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

  • VI.  Підсумок уроку

Заключна бесіда.

— Що називається звертанням?

— Чим воно виражається?

— Які є види звертань за будовою?

— За допомогою чого звертання виділяються в усному мовленні?

— Як звертання виділяються на письмі?

— Яку роль звертання відіграють у мовленні?

— Чи можуть уживатися в ролі звертань займенники ти, ви?

— У яких стилях мовлення найчастіше вживаються звертання?

Категорія: Українська мова 5 клас | Додав: uthitel (30.10.2014)
Переглядів: 2490 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: