Урок № 28 Розвиток зв’язного мовлення. Контрольний письмовий переказ розповідного тексту з елементами опису предмета - Українська мова 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 5 клас

Урок № 28 Розвиток зв’язного мовлення. Контрольний письмовий переказ розповідного тексту з елементами опису предмета

 

Урок № 28

Розвиток зв’язного мовлення. Контрольний письмовий переказ розповідного тексту з елементами опису предмета

Мета: ознайомити учнів з особливостями тексту розповідного характеру з елементами опису предмета; удосконалювати вміння самостійно складати план, грамотно переказувати текст, зосереджуючи увагу на деталях опису; розвивати самостійність мислення, спостережливість, уважність

Очікувані результати: учні письмово переказують почутий розповідний текст з елементами опису предмета, підпорядковуючи висловлювання темі й основній думці; помічають і виправляють недоліки у своєму мовленні, оцінюють текст.

Обладнання: підручник, текст для переказу

Тип уроку: застосування знань і формування вмінь.

  • І.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Проблемне питання.

— Для чого людям потрібне вміння описувати?

  • ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда.

— Які типи мовлення вам відомі?

— Охарактеризуйте розповідь та опис. Які питання можна поставити до текстів цих типів мовлення?

  • ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Слово вчителя.

1)   Типи мовлення.

В українській мові існують такі типи мовлення: опис, розповідь, роздум, а також оцінка предмета або явища.

2)   Особливості розповіді та опису. Використання цих типів мовлення в різних функціональних стилях.

Розповідь — повідомлення про певні події, що відтворюються в часі. Загальна структура розповіді така: початок, розвиток, кінець події.

Опис — розповідь про властивості, ознаки певного предмета або явища. У ньому подається характеристика людини, предмета, явища природи шляхом перерахунку їхніх суттєвих ознак.

Розповідь та опис притаманні будь-якому мовному стилю.

3)   Художні засоби. Епітети. Метафори.

Художні засоби (зображально-виражальні) — сукупність прийомів, способів діяльності письменника, за допомогою яких він досягає мети — творить художньо-естетичну вартість.

Епітет — образне означення, влучна характеристика особи, предмета або явища, що підкреслює їхню суттєву ознаку, дає ідейно-емоційну оцінку: сонце золоте, ясні зорі, тихі води.

Метафора — художній  засіб, що полягає в переносному вживанні слова або виразу на основі аналогії, схожості або порівняння. Наприклад: Я покажу вам сад, де на колінах яблуні спить вітер… (М. Віграеновський)

.

2.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

  • ІV.  Основний зміст роботи

1.   Читання тексту для переказу вчителем.

Блакитний алмаз

У природі трапляються кольорові алмази: блакитні, рожеві, жовті. Один із блакитних алмазів пов’язують з іменем відомого мореплавця Васко да Гами.

Якось славетний мандрівник прогулювався палубою та милувався коштовним каменем. Алмаз було вправлено у важкий золотий перстень. Камінь було ретельно огранено. Така обробка мала назву «троянда», алмазові вона надавала особливої краси. Блискучі грані сяяли, здавалось, що алмаз світиться зсередини.

Цієї миті повз капітана проходив кок, підсковзнувся та штовхнув його. Спересердя замахнувся той на матроса. Перстень зіскочив з пальця і впав в океан. Тут розігрався шторм, і капітанові ніколи було розбиратися з винуватцем прикрої події.

Через чотири роки каравели Васко да Гами знову опинилися на тому ж місці. Кок готував сніданок для команди. В одній із макрелей, що спіймали матроси, він знайшов капітанів перстень!

Так, перстень був той самий! Але його колись прозора «троянда» стала блакитною! Так подіяла на алмаз морська вода за ті роки, що він лежав на океанському дні.

(149 сл.)                                                                                                                 (За Р. Валаєвим)

2.   Бесіда.

— Визначте тему та основну думку тексту.

— Як автор передає загальні враження від того, що він описує?

— Які художні засоби використовує автор, описуючи камінь?

3.   Лексична робота.

1)   Пояснення значень незнайомих слів.

(Проводиться за питаннями учнів.)

2)   Завдання учням.

Поясніть лексичне значення слів обробка, троянда, кок, каравела, макрель.

Доберіть синоніми до слів ретельно, спересердя, зіскочив (з пальця).

4.   Колективна робота учнів над складанням плану.

Орієнтовний план

1)   У природі трапляються кольорові алмази.

2)   Перстень відомого мореплавця Васко да Гами.

3)   Обробка надавала каменю особливої краси.

4)   Перстень зіскочив із пальця й упав в океан.

5)   Через чотири роки перстень знайдено в макрелі.

6)   Прозора «троянда» стала блакитною!

5.   Повторне читання вчителем тексту для переказу.

6.   Робота в чернетках, редагування переказів.

7.   Написання переказу в чистовиках.

  • ІV.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Вивчити теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

  • V.  Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Сьогодні на уроці я дізнався (дізналась)…

Категорія: Українська мова 5 клас | Додав: uthitel (29.08.2014)
Переглядів: 6332 | Рейтинг: 2.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: