Урок № 25 Види речень за метою висловлювання. Окличні речення (повторення). Пунктуаційна помилка та її умовне позначення - Українська мова 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 5 клас

Урок № 25 Види речень за метою висловлювання. Окличні речення (повторення). Пунктуаційна помилка та її умовне позначення

 

Урок № 25

Види речень за метою висловлювання. Окличні речення (повторення).
Пунктуаційна помилка та її умовне позначення

Мета: актуалізувати й поглибити знання учнів про види речень за метою висловлювання та емоційним забарвленням; формувати вміння правильно інтонувати речення, ставити розділові знаки в кінці речень; ознайомити із сутністю пунктуаційної помилки та її умовним позначенням; навчити уникати власних синтаксичних помилок; розвивати пунктуаційну грамотність, спостережливість

Очікувані результати: учні розпізнають види речень за метою висловлювання, за інтонацією; правильно інтонують речення різних видів; розставляють та обґрунтовують розділові знаки в кінці речення; знаходять і виправляють граматичні та пунктуаційні помилки.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, таблиця «Види речень за метою висловлювання та інтонацією»

Тип уроку: комбінований.

  • І.   Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда.

— Що вивчає синтаксис?

— А пунктуація?

— Що ми називаємо реченням?

— Що таке граматична основа речення?

  • ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

1.   Спостереження над мовним матеріалом.

Прочитайте речення з відповідною інтонацією. Чи буде вона однаковою в усіх випадках?

Надворі стало прохолодніше.

Одягайся тепліше!

Ти не забув надягнути куртку?

Отже, можемо зробити висновок, що речення розрізняються за метою висловлювання та емоційним забарвленням.

2.   Опрацювання таблиці «Види речень за метою висловлювання та інтонацією».

ІІІ.    Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Слово вчителя.

1)   Види речень за метою висловлювання.

За метою висловлювання речення бувають:

— розповідні (у яких про щось повідомляють): Козаки брали участь у багатьох походах на турків. (О. Гончар);

— питальні (які містять питання): Хто ви? Як ви зветесь? Як живете, по якій ступаєте путі? (М. Рильський);

— спонукальні (якими кого-небудь спонукають до дії): Не гайся у добрі. Не обізлися в горі. Не війся у вітрах. І не брудни свій путь. (Т. Севернюк)

2)   Окличні речення. Інтонація.

Окличні речення виділяються окремо — за інтонаційною ознакою. Проте будь-яке речення, виголошене з сильним почуттям, стає окличним.

3)   Розділові знаки в кінці речень.

У кінці розповідного, а також спонукального (якщо воно вимовляється без окличної інтонації) речень ставиться крапка. У кінці питального речення ставиться знак питання.

У кінці речення, вимовленого з окличною інтонацією, ставиться знак оклику.

У кінці питального речення, вимовленого з додатковою окличною інтонацією, після знака питання ставиться ще й знак оклику.

4)   Риторичні питання.

Риторичне питання — це питання, яке ставиться не з метою отримання відповіді, а з метою афористичного узагальнення загальновідомої або очевидної думки, тобто в самому питанні вже міститься відповідь. Наприклад: Душа полів, ти пам’ятаєш стерні? Оцю печаль, покинутість оцю? (Л. Костенко)

5)   Пунктуаційна помилка та її умовне позначення.

Пунктуаційна помилка (V) — помилка, що пов’язана з порушенням правил пунктуації.

2.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

3.   Творче завдання.

Складіть і запишіть речення, у яких про щось розповідається; про щось запитується; виражається спонукання до дії.

4.   Творча робота в парах.

Складіть і запишіть спонукальні окличні речення-гасла про збереження природи.

  • IV.  Закріплення знань, умінь і навичок

1.   Пояснювальний диктант.

Запишіть речення. Поясніть, до яких видів за метою висловлювання та інтонацією вони відносяться.

Мир! Яке світле, хороше слово! (Із журналу) Скільки часу минуло з тієї пори? (Із журналу) Люби, шануй і знай рідну мову! (Із журналу) Ладом та хлібом усе можна! (О. Кравець) Веселе дерево й весело співає. (Нар. творч.) Хіба рятує сум чи гнів? (М. Самійленко) Хто бував на Україні? Хто зна Україну? (Марко Вовчок) Якого дива не було у тих казках? (Л. Забашта)

2.   Навчальний переклад.

Перекладіть текст з російської мови українською. У дужках позначте вид речень за метою висловлювання та емоційним забарвленням.

Кто из вас хочет конкретными
делами помогать природе?

Подберите участок леса, примыкающий к вашему посёлку, городу. Группой в несколько человек пройдите его цепочкой и соберите весь мусор! У вас должны быть корзинки или полиэтиленовые пакеты. Заранее договоритесь с лесничеством или местными властями, куда можно этот мусор сложить.

(Из журнала)

Довідка: примыкающий — який межує.

  • V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Вивчити теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

  • VI.  Підсумок уроку

Бліцопитування.

— Існують такі види речення за метою висловлювання: …

— Окличні речення — це …

Категорія: Українська мова 5 клас | Додав: uthitel (29.08.2014)
Переглядів: 6295 | Рейтинг: 2.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: