Урок № 22 Речення, його граматична основа (підмет і присудок). Речення з одним головним членом (загальне ознайомлення) - Українська мова 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 5 клас

Урок № 22 Речення, його граматична основа (підмет і присудок). Речення з одним головним членом (загальне ознайомлення)

 

Урок № 22

Речення, його граматична основа (підмет і присудок).
Речення з одним головним членом (загальне ознайомлення)

Мета: поглибити засвоєні в початкових класах знання про основні ознаки речення; удосконалювати навички відрізняти словосполучення від речення; формувати вміння визначати межі речень, граматичні основи; дати поняття про речення з одним головним членом; розвивати логічне мислення, спостережливість, уважність

Очікувані результати: учні відрізняють речення від словосполучення; знаходять межі речення в тексті, частини складного речення, що мають будову простих; правильно виділяють граматичну основу речення.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

  • І.   Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

2.   Бесіда.

— Як називається розділ науки про мову, який вивчає будову словосполучень і речень?

— Що вивчає пунктуація?

— Що вам відомо про словосполучення? Наведіть приклад.

— Які сполучення слів не є словосполученням?

— Що таке поширені словосполучення? Наведіть приклад.

  • ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Спостереження над мовним матеріалом.

Прочитайте поданий мовний матеріал. Чим відрізняється словосполучення від речення?

Ромашка. Лугова ромашка. Лугова ромашка — польова царівна.

Осінь. Різнобарвна осінь. Різнобарвна осінь прийшла до нашого міста.

Мріяти. Мріяти про весну. Пожовклі трави в лугах мріяли про весну.

  • ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Слово вчителя.

1)   Що називаємо реченням. Граматична основа.

Одиницями синтаксису є словосполучення, речення, складне синтаксичне ціле (текст).

Речення — основна синтаксична одиниця: саме по собі служить мовленнєвому спілкуванню і є будівельним матеріалом для тексту.

Усі слова в реченнях пов’язані граматично. Головними членами речення є підмет і присудок, вони й складають його граматичну основу, і залежать один від одного.

2)   Якими частинами мови можуть бути виражені підмет і присудок.

Підмет найчастіше виражений іменником або займенником у називному відмінку. Присудок найчастіше виражений дієсловом. Рідше — прикметником або іменником.

3)   Види речень за емоційним забарвленням.

Окличні речення виділяються окремо — за інтонаційною ознакою.

4)   Поширені та непоширені речення.

Речення, у якому є хоч один другорядний член, є поширеним.

5)   Двоскладні та односкладні речення.

Граматична основа речення може включати лише один головний член — підмет або присудок. Такі речення називаємо односкладними.

2.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

3.   Робота біля дошки й у зошитах.

Запишіть речення, підкресліть граматичну основу.

Над лісовим озерцем запалав рожевий ранок. На тихому плесі почали виринати зелені пуп’янки. Минула година. Золоті промені перетворили смарагдові бруньки на білосніжні чашечки з пучками гарячого сонця. Розквітла лілія — біле латаття.

(Л. Михайловський)

4.   Конструювання речень.

Із поданих слів складіть речення-прислів’я, підкресліть підмет і присудок.

Хвості, сорока, на, принесла. Болото, кулик, хвалить, кожен, своє. Чоловіка, і, компанія, доброго, зіпсує, погана. Солодша, у, від, меду, друга, вода, вражого. Біді, в, друзі, пізнаються.

  • IV.  Закріплення знань, умінь і навичок

1.   Вибіркове списування.

Прочитайте, випишіть речення з одним головним членом. Підкресліть граматичну основу.

Я не міг відірвати очей від вишні. (В. Сухомлинський) У повітрі вже пахне весною. (Є. Гуцало) Гаї шумлять. (П. Тичина) Не люблю осінньої ночі. (Б. Лепкий) Вітер. Осінь глибока. (О. Довженко) І верховіттям тонкії тополі кивають стиха, шепотять поволі. (Леся Українка) З полови хліба не спечеш. (Нар. творч.)

2.   Творче завдання.

Уживаючи двоскладні та односкладні речення, складіть діалог «Правила дорожнього руху».

  • V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Вивчити теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

  • VI.  Підсумок уроку

Завдання учням.

Наведіть приклад речення з одним головним членом.

Категорія: Українська мова 5 клас | Додав: uthitel (29.08.2014)
Переглядів: 4559 | Рейтинг: 3.0/2
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: