Урок № 21 Словосполучення. Головне й залежне слова в словосполученні. Граматична помилка та її умовне позначення - Українська мова 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 5 клас

Урок № 21 Словосполучення. Головне й залежне слова в словосполученні. Граматична помилка та її умовне позначення

 

Урок № 21

Словосполучення. Головне й залежне слова в словосполученні.
Граматична помилка та її умовне позначення

Мета: розширити поняття учнів про синтаксис як розділ науки про мову; розкрити сутність словосполучення як синтаксичної одиниці; навчити виділяти в реченні та складати словосполучення, визначати головне та залежне слова в словосполученні; ознайомити із сутністю граматичної помилки та її умовним позначенням; навчати уникати власних граматичних помилок; розвивати логічне мислення, зорову і слухову пам’ять

Очікувані результати: учні усвідомлюють, що вивчають синтаксис і пунктуація; відрізняють словосполучення від слів, форм слів та речень; правильно виділяють словосполучення, головне й залежне слова в ньому; знаходять і виправляють граматичні помилки; доцільно використовують у мовленні виразні й синонімічні словосполучення.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

  • І.   Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

  • ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Спостереження над мовним матеріалом.

Порівняйте мовний матеріал, записаний у двох стовпчиках, дайте назву кожному зі стовпчиків.

?

Яблуко

Читати

Солодкий

?

Червонобоке яблуко

Читати виразно

Солодкий на смак

 

— У якому з двох стовпчиків точніше названо предмет, дію, ознаку?

  • ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
  • ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Слово вчителя.

1)   Розділи науки про мову — синтаксис та пунктуація.

Синтаксис — розділ науки про мову, який вивчає будову словосполучень та речень.

Пунктуація — розділ науки про мову, який вивчає вживання розділових знаків у реченні й тексті на письмі.

2)   Чим відрізняються слово, словосполучення та речення.

Слово — найменша самостійна й вільно відтворювана в мовленні значима одиниця мови, основною функцією якої є називання предмета, указування на нього або його вираження.

Словосполучення — група виразів, утворена за нормами мови з двох або більше повнозначних слів, пов’язаних між собою за змістом та граматично.

Речення — це найменша одиниця спілкування, яка є виразом закінченої думки.

3)   Головне й залежне слова в словосполученні. Змістовий зв’язок. Граматичний зв’язок.

Словосполучення вживаються для називання предметів, їхніх ознак, дій. Слова у словосполученні пов’язані за змістом і граматично.

Змістовий зв’язок встановлюється за допомогою питання. Слово, від якого ставимо питання, є головним; слово, до якого ставимо питання — залежним. Наприклад: 

Отже, словосполучення складається зі слів, одне з яких є головним, друге — залежним.

Граматичний зв’язок здійснюється за допомогою закінчення або закінчення та прийменника. Наприклад:

4)   Поширені й непоширені словосполучення.

Словосполучення бувають поширені й непоширені. Непоширені словосполучення складаються з двох слів (головного й залежного): осінні канікули, а поширені словосполучення складаються з трьох і більше слів: виконати доручену вчителем справу.

5)   Словосполучення лексичні та фразеологічні.

Синтаксичні словосполучення слід відрізняти від лексичних та фразеологічних. Лексичні словосполучення є цілісними назвами: броунівський рух, дитячий садок, кручені паничі (квіти). Фразеологічні словосполучення передають одне поняття: бити байдики (ледарювати) тощо. Лексичні та фразеологічні словосполучення не членуються на головне й залежне слова; не мають питань між собою; у реченні виступають одним членом речення (кожне слово синтаксичного словосполучення є членом речення).

6)   Які сполуки слів не є словосполученнями.

До словосполучень не належать:

— поєднання повнозначних слів (іменників, займенників) з неповнозначним словом (прийменником);

— граматична основа речення;

— однорідні члени речення;

— сполуки типу буду читати = читатиму.

7)   Граматична помилка.

Граматична помилка характеризується порушенням у творенні слів, їх відмінкових форм, у побудові словосполучень і речень.

2.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

3.   Колективна робота.

Прочитайте, визначте речення та словосполучення, поясніть відмінність між ними.

Осінні хмари. Настала осінь. Відлетіли птахи. Перелітні птахи. Сивий туман. Туман стелиться. Листя кружляє. Зів’яле листя.

4.   Творче моделювання.

Із поданих слів утворіть словосполучення, визначте в кожному головне й залежне слова. Яким чином встановлюється змістовий зв’язок між головними та залежними словами? Як здійснюється граматичний зв’язок?

Осіннє, сонце; жовте, зів’яле, листя; кружляє, над, земля; темні, важкі, хмари; рухатися, по, небо; сильний, вітер; хилить, до, земля; стукотіти, тихо.

5.   Самостійна робота.

6.   Розподільний диктант.

Запишіть у два стовпчики: I — словосполучення; ІІ — сполучення слів.

Сосни та ялини, нові підручники, емоційний учень, біг швидко, уві сні, уламок скелі, тигри й леви, у небі, дивовижний світ, електронна пошта, жито колоситься, ніч настала, озвалась пташка.

Ключ: Підкресліть перші букви в кожному стовпчику та продовжте прислів’я: «Берись дружно — … (не буде сутужно)».

7.   Гра «Редактор».

  • IV.  Закріплення знань, умінь і навичок

1.   Вибіркове списування.

2.   Робота біля дошки й у зошитах.

Запишіть словосполучення, укажіть, які з них поширені, а які непоширені.

Смачні соковиті груші, медвяний запах полів, духмяні трави, збирати гриби, класти в кошик, посміхатися радісно, повні кошики грибів.

3.   Вибірковий диктант.

Запишіть лише словосполучення, позначте головне слово, визначте, якою частиною мови воно виражене.

Засинають на зиму, сухе листя, холодна вода зі ставка, річки й озера, у барлозі, солодко спить, насунулись хмари, весело щебетали, ягоди калини, листя папороті, ховають у дуплах, спритні білочки, запаси на зиму.

  • V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Вивчити теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

  • VI.  Підсумок уроку

Бліцопитування.

— Словосполучення відрізняється від сполучення слів…

— Граматична помилка — це…

Категорія: Українська мова 5 клас | Додав: uthitel (29.08.2014)
Переглядів: 5264 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: