Урок № 20 Розвиток зв’язного мовлення. Типи висловлювання: розповідь, опис, роздум (повторення). - Українська мова 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 5 клас

Урок № 20 Розвиток зв’язного мовлення. Типи висловлювання: розповідь, опис, роздум (повторення).

Урок № 20

Розвиток зв’язного мовлення. Типи висловлювання: розповідь, опис,
роздум (повторення). Особливості побудови розповіді

Мета: поглибити знання учнів про типи мовлення, навчити розрізняти висловлювання різних типів мовлення й створювати тексти-розповіді, описи та роздуми; розвивати вміння співставляти й порівнювати; виховувати любов до природи рідного краю

Очікувані результати: учні визначають істотні ознаки тексту, його належність до певного типу (розповіді, опису, роздуму); аналізують і оцінюють текст.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, картки, таблиці «Типи мовлення», «Будова висловлювання»

Тип уроку: застосування знань і формування вмінь.

  • І.   Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

2.   Робота з картками.

  • ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Робота з текстом.

ІІІ.    Основний зміст роботи

1.   Слово вчителя.

1)   Типи мовлення: розповідь, опис, роздум, оцінка предмета або явища.

Залежно від змісту висловлювання поділяються на такі типи: розповідь, опис, роздум, оцінка предмета або явища. Кожен тип характеризується певними ознаками.

2.   Опрацювання таблиці «Типи мовлення».

  • Типи мовлення

Тип мовлення

На які питання відповідає у висловлюванні

Про що говориться у висловлюванні

Будова висловлювання

Розповідь

Що робить особа або предмет?

Про події, про дії персонажів

Початок, розгортання, завершення дій

Опис

Який предмет, особа, дія?

Про ознаки предмета, особи, дії

Загальне враження, окремі деталі, ознаки

Роздум

Чому саме такими є предмет, особа чи дія?

Про причини ознак та дій

Тези (думка, яка доводиться або заперечується), аргументи (докази), висновки

Оцінка предмета або явища

Який предмет?

Про ставлення до предмета або явища, його значення

Початок, оцінка предмета або явища, висновки

 

3.   Продовження слова вчителя.

2)   Поєднання різних типів мовлення в тексті.

У текстах можуть поєднуватись різні типи мовлення. Наприклад:

  • Соня

Цього літа дуб був страшенно здивований: у гущавині його гілля з’явилася не бачена досі істота — дуже схожий на білочку звірок, тільки надто маленький. Мордочка гостренька, на щоках чорні плями, вуха великі, круглі. Хвіст довгий, ще й з китичкою на кінці. Звірок довго нишпорив по дубу в пошуках малого дупельця, але не знайшов його. Тоді спустився на землю, набрав сухої трави й звив собі на дубі кубельце. Перепочив і почав полювати на слимаків, гусінь, комах різних…

Пізніше всюдисуща сорока розповіла йому, що цього звірка сонею звуть.

(За А. Давидовим)

4.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

5.   Опрацювання таблиці «Будова висловлювання».

6.   Робота з текстом.

1)   Прослухайте текст, визначте тему, головну думку, стиль і тип мовлення.

Ромашка

Проклюнулась на леваді маленька ромашка. Навколо високі трави стоять. І всім їм до ромашки байдуже.

Незатишно стало ромашці, й вона сумно похилила голову. Коли чує: хтось грає. Срібно так, солодко.

Ворухнувся на ромашчиному стеблі один листочок, другий. Розплющила ромашка очі — аж то бджілка кружляє. Її крильця бринять, і від того — музика.

Радіє зелена земля. Радіє синє небо. Ромашка підвела голову і розквітла: біла, біла, ще й з крапелькою жовтогарячого сонця.

І від того, що ромашка розквітла, літо стало ще краще.

(Б. Харчук)

2)   Випишіть із тексту всі дієслова.

3)   Визначте будову висловлювання, чи відповідає вона схемі розповідного тексту?

  • ІV.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Вивчити теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

  • V.  Підсумок уроку

Бліцопитування.

— Основні типи мовлення такі...

— Особливості побудови розповіді полягають у тому…

Категорія: Українська мова 5 клас | Додав: uthitel (29.08.2014)
Переглядів: 4743 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: