Урок № 19 Розвиток зв’язного мовлення. Стилістична помилка. - Українська мова 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 5 клас

Урок № 19 Розвиток зв’язного мовлення. Стилістична помилка.

Урок № 19

Розвиток зв’язного мовлення. Стилістична помилка.
Усний докладний переказ тексту наукового стилю

Мета: актуалізувати знання учнів про функціональні стилі, особливості та сфери побутування кожного з них; на практиці дати уявлення про стилістичну помилку; навчити учнів знаходити стилістичні помилки в чужих висловлюваннях й уникати у власних; розвивати культуру мовлення школярів, стилістичну грамотність

Очікувані результати: учні усно докладно переказують почутий текст наукового стилю, підпорядковуючи висловлювання темі й основній думці, з урахуванням комунікативного завдання, дотримання композиції, мовних, стильових особливостей та авторського задуму; помічають і виправляють недоліки у власному мовленні; мають уявлення про стилістичну помилку.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, текст для переказу, таблиця «Науковий стиль»

Тип уроку: застосування знань і формування вмінь.

  • І.   Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

2.   Конструювання тексту.

Складіть текст із окремих тематично споріднених речень.

Із плином часу виникло й світське мистецтво, набули розвитку нові стилі.

У більшості ранніх пам’яток мистецтва відображено релігійні вірування людей, які сповідували різні язичницькі культи.

Першими творами мистецтва були наскельні розписи та фігури, висічені з каменю.

Мистецтво — це художня творчість: література, музика, живопис, танок, театр, які відтворюють світ в образній формі.

Найдавніші з них створені близько 40 тис. років тому.

  • ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Бесіда.

— На вашу думку, до якого стилю належить текст, який ви сконструювали, виконуючи попередню вправу? Відповідь обґрунтуйте.

— Які слова в поданому реченні порушують стиль?

Люди із сивої давнини спостерігали за зіроньками й планетами, щоб передбачати зміну по-своєму прекрасних пір року, але саме давні греки вперше зробили їх предметом наукового вивчення.

  • ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Слово вчителя.

План пояснення нового матеріалу

1)   Особливості наукового стилю. Сфера його застосування.

1.   Слово вчителя.

1)   Особливості наукового стилю. Сфера його застосування.

Науковий стиль — це мова науки, техніки, освіти.

Форма реалізації наукового стилю — монолог.

2.   Опрацювання таблиці «Науковий стиль».

Науковий стиль

Мета
мовлення

Основні ознаки

Основні мовні засоби

Підстилі

  • Повідомлення про результати наукових досліджень
  • Ясність (зрозумілість) і предметність тлумачень;
  • логічна послідовність і доказовість викладу;
  • об’єктивний аналіз;
  • точність і лаконічність висловлювань;
  • аргументація й переконливість тверджень;
  • детальні висновки
  • Використання наукової термінології;
  • наявність схем, таблиць, графіків;
  • залучення цитат і посилань на першоджерела;
  • відсутність індивідуальної ав­торської манери та емоційно-експресивної лексики;
  • чітка композиційна структура тексту
  • 1) власне науковий;
  • 2) науково-популярний;
  • 3) науково-навчальний

3.   Проблемне питання.

— Як ви думаєте, звідки пішла назва «стилістична помилка»? Доведіть свою думку, спираючись на попереднє завдання.

4.   Продовження слова вчителя.

2)   Стилістична помилка.

5.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

  • ІV.  Основний зміст роботи

1.   Читання тексту для переказу вчителем.

Метелики

Метелики — це літаючі комахи, здебільшого з яскравими крилами. У своєму розвитку метелики зазнають чудесних перетворень — метаморфоз.

На світі існує близько 170 тисяч видів метеликів. Вони утворюють групу комах, яку називають загоном лускокрилих. Крила метеликів укриті тисячами крихітних лусочок, які, по-різному відбиваючи сонячне світло, надають їм яскравого забарвлення.

Більшість метеликів літає вдень, і крила їх яскраво забарвлені. Коли вони відпочивають, то складають крила за спиною. У метеликів витончене тіло й тонкі вусики з потовщенням на кінцях, якими вони вловлюють запахи.

Більшість нічних метеликів скромно забарвлені. Вони літають у сутінках чи вночі. Їх вусики та щільне тільце густо вкриті волосинками. Відпочиваючи, такі метелики тримають свої крила розкритими.

Більшість метеликів живиться квітковим нектаром, який вони всмоктують довгим хоботком.

(114 сл.)                                                                                                   (З енциклопедії школяра)

2.   Лексична робота.

Поясніть лексичне значення слова метаморфоза.

Довідка. Метаморфоза — перетворення організму тварин у процесі його індивідуального розвитку.

3.   Колективна робота.

Визначення теми й основної думки тексту.

4.   Повторне читання тексту для переказу вчителем.

5.   Колективна робота учнів над складанням плану.

6.   Усний переказ тексту кількома учнями.

7.   Аналіз та рецензування переказів.

  • V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Вивчити теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

  • VІ.  Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Сьогодні на уроці я дізнався (дізналась)…

Категорія: Українська мова 5 клас | Додав: uthitel (29.08.2014)
Переглядів: 1969 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: