Урок № 18 Розвиток зв’язного мовлення. Докладний письмовий переказ тексту художнього стилю - Українська мова 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 5 клас

Урок № 18 Розвиток зв’язного мовлення. Докладний письмовий переказ тексту художнього стилю

 

Урок № 18

Розвиток зв’язного мовлення. Докладний письмовий переказ тексту художнього стилю

Мета: удосконалити вміння учнів визначати тему, головну думку висловлювання, складати план, користуватися виражальними засобами мови; навчити писати докладні перекази; розвивати зорову і слухову пам’ять, образне мислення

Очікувані результати: учні докладно письмово переказують почутий текст художнього стилю за самостійно складеним простим планом, підпорядковуючи висловлювання темі й основній думці; помічають і виправляють недоліки у своєму мовленні.

Обладнання: підручник, текст для переказу, дидактичний матеріал

Тип уроку: застосування знань і формування вмінь.

  • І.   Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

2.   Бесіда.

— Дайте визначення поняття «текст». Які його основні ознаки?

— Що таке тема й головна думка тексту?

— Яку будову має текст?

— Як скласти план тексту?

  • ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Проблемне питання.

— На вашу думку, для чого людині потрібні вміння усно й письмово відтворювати чуже висловлювання?

  • ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Слово вчителя.

1)   Види переказів.

Залежно від того, як опрацьовується учнями зміст і виклад тексту, перекази бувають: докладні (детальні), стислі, вибіркові, творчі, перекази-переклади.

2)   Докладний переказ. Стислий переказ.

Докладні перекази мають передавати зміст оповідання, уривка чи епізоду повністю (без пропуску окремих деталей), послідовно (не порушуючи порядку дій) і правильно (точно називаючи імена, факти, окремі назви).

Завдання стислого переказу — навчити учнів висловлювати свої думки та почуття стисло й чітко. Відомо, що передача основи твору, його сюжетного стержня вимагає значно більших зусиль, ніж детальна розповідь тексту.

2.   Опрацювання пам’ятки «Як працювати над докладним переказом».

Як працювати над докладним переказом

1)   Прочитайте текст, визначте тему та головну думку.

2)   Установіть адресата й мету висловлювання.

3)   Складіть план докладного переказу.

4)   Докладно викладіть кожну частину.

3.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

  • ІV.  Основний зміст роботи

1.   Читання тексту для переказу вчителем.

Жовкне листя

Вкривається багрянцем клен. Він стоїть на узліссі, замріяний, ніби сумує, що надійшов жовтень. Іноді тихо вронить вирізьблений свій лист. А налетить вітер і почне безжально зривати осінню красу зажуреного клена, оголить його й гулятиме серед голого гілля.

А яка ніжна золота берізка на тлі синюватих ялинок, зеленавих сосен. Вона опустила свої віти й так журиться, що скоро прийдуть холоди.

Деякі квіточки ще не хочуть здаватись, поспішають доцвісти, поки перші морозці не вдарять по них. Але й ці останні квіти теж ніби насторожено зажурені.

Високо вгорі дзвінким передзвоном курличуть трикутники журавлів. Прямують на південь, поспішають. Десь перегукуються вгорі над нами й дикі гуси. На півночі вже холодно їм.

На піщаних косах річок жирують і північні качки, цілими величезними табунами. Вони дуже сторожкі й близько не підпускають мисливців.

(128 сл.)                                                                                                            (За О. Копиленком)

2.   Лексична робота.

1)   Пояснення незнайомих слів.

(Проводиться за питаннями учнів.)

2)   Завдання учням.

Доберіть синоніми до слів зажурений, тло, жирують.

Доберіть антоніми до слів веселиться, сумує, перші, повільно, північ, далеко.

3.   Колективна робота.

Визначення теми та головної думки тексту.

4.   Колективна робота учнів над складанням плану.

Орієнтовний план

1)   Замріяний клен на узліссі.

2)   Золота берізка.

3)   Останні квіти.

4)   Трикутники журавлів та дикі гуси летять на південь.

5)   Табуни північних качок.

5.   Повторне читання тексту для переказу вчителем.

6.   Робота в чернетках, редагування переказів.

7.   Написання переказу в чистовиках.

  • V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Вивчити теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

  • VІ.  Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Сьогодні на уроці я навчився (навчилась)…

Категорія: Українська мова 5 клас | Додав: uthitel (29.08.2014)
Переглядів: 4574 | Рейтинг: 3.0/2
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: