Урок № 17 Розвиток зв’язного мовлення. Стилі мовлення: розмовний, науковий, художній, - Українська мова 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 5 клас

Урок № 17 Розвиток зв’язного мовлення. Стилі мовлення: розмовний, науковий, художній,

 

Урок № 17

Розвиток зв’язного мовлення. Стилі мовлення: розмовний, науковий, художній,
офіційно-діловий та публіцистичний (поглиблення знань). Ситуація спілкування

Мета: поглибити знання учнів про стилі мовлення, сфери їх уживання; удосконалювати вміння розрізняти функціональні стилі; розвивати навички аналізу мовного матеріалу

Очікувані результати: учні визначають істотні ознаки тексту; його належність до певного стилю (розмовного, наукового, художнього, офіційно-ділового та публіцистичного); усвідомлюють основні правила спілкування, вимоги до мовлення.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал

Тип уроку: застосування знань і формування вмінь.

  • І.   Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

  • ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

1.   Проблемне питання.

— Чи можна про ту ж саму особу, річ, явище, подію сказати по-різному?

2.   Спостереження над мовним матеріалом.

Прослухайте тексти. Чим вони відрізняються?

Текст 1

Дерева бувають різної форми й розмірів, а висота більшості видів сягає 6 м. У деяких дерев, як-от у дуба, є основний стовбур, від якого відходять величезні розпадисті гілки. Інші, такі, як секвоя, вічнозелені виростають до 100 м, а стовбур їх досягає 9 м в обхваті.

(З енциклопедії)

Текст 2

Дерева мов люди: у кожного своя доля, своя краса, свій характер. Подивіться, яка парубоча статечність у кучерявих кленів, дівоча врода і ніжність у білокорих беріз, чоловіча мужність у кряжистих дубів, мрійлива жіноча задума в голубіючих удалині ялин.

(Із журналу)

  • ІІІ.  Основний зміст роботи

1.   Слово вчителя.

1)   Що називається стилістикою.

Стилістика — розділ науки про мову, що вивчає функціональні стилі — різновиди літературної мови, що обслуговують різні галузі суспільно-громадського життя.

2)   Поняття про розмовний, науковий, художній, офіційно-діловий, публіцистичний, релігійний та епістолярний стилі мовлення.

Розмовний стиль мовлення — це стиль, який використовується в усному повсякденному спілкуванні в побуті, у родині, на виробництві. Основне призначення розмовного стилю — бути засобом невимушеного спілкування, живого обміну думками, з’ясування побутових стосунків.

Науковий стиль — це мова науки, техніки, освіти.

Художній стиль — це стиль художньої літератури, який використовується в поетично-художній творчості. Провідним завданням художнього стилю є вплив на людську психіку, почуття, думки через зміст і форму створених авторами поетичних, прозових текстів.

Офіційно-діловий стиль — функціональний різновид мови, який слугує для спілкування в державно-політичному, громадському й економічному житті, законодавстві, у сфері управління адміністративно-господарською діяльністю.

Публіцистичний стиль — це різновид мови, який використовують у суспільно-політичному житті суспільства.

Релігійний (конфесійний) — стильовий різновид української мови, який обслуговує релігійні потреби суспільства.

Епістолярний стиль — це стильовий різновид мови, який втілюється в таких проявах як листи та епістолярна творчість.

2.   Опрацювання таблиці «Стилі мовлення та сфера їх використання».

Стилі мовлення та сфера їх використання

Стилі мовлення

Сфера застосування

Розмовний

Побут, сімейні, дружні стосунки

Науковий

Наука, техніка, освіта

Офіційно-діловий

Офіційні стосунки

Публіцистичний

Суспільне життя

Художній

Мистецтво слова (фольклор, художня література)

Церковний

Церква, релігія

3.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

4.   Колективна робота.

Ознайомтеся з текстами, визначте стиль кожного, укажіть стильові ознаки.

Текст 1

А вже красно сонечко
Припекло, припекло,
Яснощире золото
Розлило, розлило.

(О. Олесь)

Текст 2

Послухай, мій сину, напучення батька свого, і не відкидай науки матері своєї…

(Із Біблії)

Текст 3

Птахи — теплокровні тварини. Середня температура їхнього тіла становить 41 °С, тобто трохи вища, ніж у людини. Це означає, що вони можуть зберігати активність у холодну пору року, але потребують більшої кількості їжі. Тому багато птахів полишають засніжені рідні міcця й вирушають на зимівлю до теплих країн.

(З енциклопедії)

Текст 4

Андрійку, куди це ти летиш стрімголов? — питає тітка Устина.— Ледве не збив мене з ніг!

— Пробачте, будь ласка! До Миколи біжу! Будем запускати повітряного змія, що тато мені подарував!

Текст 5

Оголошення

Сьогодні, 28.12.2013, о 17.00 у приміщенні клубу «Юність» відбудеться новорічний святковий концерт. Вхід вільний.

Творча група

Текст 6

Українська пісня з давніх-давен здатна єднати людей у любові один до одного, у любові до Батьківщини. Шкода, що нині рідко можна почути народний спів. Треба любити й берегти українську народну пісню, бо в ній — душа народу!

(Із газети)

5.   Робота в парах.

Складіть і розіграйте діалог на одну із запропонованих тем. Визначте мету мовлення, адресата. Який стиль буде доречним при створенні діалогу?

Орієнтовні теми

«Допоможімо птахам пережити сувору зиму».

«Розпорядок дня — запорука здоров’я».

«Правила дорожнього руху — для всіх».

  • ІV.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Вивчити теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

  • V.  Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Я вважаю, що сьогоднішній урок був для мене корисним, тому що…

Категорія: Українська мова 5 клас | Додав: uthitel (29.08.2014)
Переглядів: 4623 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: