Урок № 13 Сполучник. Уживання сполучників і, та, й, а, але для зв’язку слів у реченні. Кома перед сполучниками а, але - Українська мова 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 5 клас

Урок № 13 Сполучник. Уживання сполучників і, та, й, а, але для зв’язку слів у реченні. Кома перед сполучниками а, але

 

Урок № 13

Сполучник. Уживання сполучників і, та, й, а, але для зв’язку слів у реченні.
Кома перед сполучниками а, але

Мета: актуалізувати й поглибити знання учнів про сполучники, особливості їх уживання; навчити ставити потрібні розділові знаки; розвивати пам’ять, уважність, збагачувати словниковий запас

Очікувані результати: учні розпізнають сполучники, визначають їх істотні ознаки, усвідомлюють роль сполучників для зв’язку слів у реченні; пояснюють вивчені орфограми та пунктограми; будують речення зі сполучниками; розставляють розділові знаки; знаходять і виправляють орфографічні, пунктуаційні помилки на вивчені правила.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал

Тип уроку: комбінований.

  • І.   Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

  • ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Спостереження над мовним матеріалом.

Запишіть речення, підкресліть граматичні основи, укажіть однорідні члени. За допомогою якої частини мови поєднані однорідні члени речення та частини складного?

На клумбі росли й квітували тюльпани та нарциси, а біля них гордо пишався кущ троянд.

  • ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Слово вчителя.

План пояснення матеріалу

1)   Сполучник — службова частина мови. Роль сполучників у реченнях та словосполученнях.

Сполучник — це службова частина мови, яка вживається для поєднання членів речення, частин складного речення. Наприклад: Дзвінко й безтурботно перекликалися, співали, щебетали пташки. (О. Войченко) Завірюха стугоніла, вила, а мороз гострив свій білий ніж. (І. Драч)

2)   Кома перед сполучниками а, але.

Перед сполучниками а, але треба ставити кому. Наприклад: Приходив дощ, а потім було зимно. (Л. Костенко) Марко озирнувся, але нічого не побачив. (М. Стельмах)

2.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

3.   Самостійна робота.

4.   Пояснювальний диктант.

Запишіть текст, поясніть уживання сполучників.

На чому ростуть банани?

Усі ми полюбляємо солодкі банани, які привозять до нас із теплих країн. Але не всі знають, на чому вони ростуть. На дереві? Високе «дерево» банан із важкими гронами плодів насправді не дерево, а трава. Стовбур його всередині порожнистий і не має деревини. Гроно бананів незрідка важить 40–50 кілограмів, і на ньому буває кілька сотен плодів.

(Із журналу)

  • IV.  Систематизація та узагальнення вивченого

1.   Творче завдання.

Складіть і запишіть два речення про природу рідного краю, використовуючи в них сполучники а, але.

2.   Фразеологічний тренінг.

Спишіть, підкреслюючи сполучники. Поясніть значення фразеологізмів. Уведіть їх у самостійно складені речення.

Пройти Крим і Рим. Улипнув, як муха в мед.

  • V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Вивчити теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

3)   Підготуватися до контрольної роботи.

  • VI.  Підсумок уроку

Заключна бесіда.

— Який принцип лежить в основі поділу частин мови на самостійні та службові?

— Дайте визначення понять «іменник», «прикметник», «числівник», «займенник».

— Яка роль прийменника та сполучника в реченні?

Категорія: Українська мова 5 клас | Додав: uthitel (29.08.2014)
Переглядів: 3122 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: