Урок № 12 Прийменник. Написання прийменників з іншими частинами мови - Українська мова 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 5 клас

Урок № 12 Прийменник. Написання прийменників з іншими частинами мови

 

Урок № 12

Прийменник. Написання прийменників з іншими частинами мови

Мета: актуалізувати й поглибити знання учнів про прийменник; удосконалювати навички написання прийменників з іншими частинами мови, уміння відрізняти їх від однозвучних префіксів; розвивати пам’ять, творчі здібності, художній смак

Очікувані результати: учні розпізнають прийменники, визначають їх істотні ознаки, усвідомлюють роль прийменників для зв’язку слів у реченні; знаходять і виправляють орфографічні помилки на вивчені правила; будують речення; оцінюють випадки вдалого й невдалого використання прийменників.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, картки

Тип уроку: комбінований.

§ І.   Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

2.   Робота в групах із картками.

§ ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Творче моделювання.

Із поданих пар слів складіть словосполучення.

Прийти, школа; розповідати, пригода; зайти, хата; перестрибнути, перешкода; кататися, санчата.

— Які труднощі виникли у вас при утворенні словосполучень? Яких частин мови не вистачало, щоб об’єднати слова в словосполучення?

§ ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Слово вчителя.

План пояснення матеріалу

1)   Розрізнення службових і самостійних частин мови.

Самостійні частини мови мають граматичні ознаки, відповідають на питання, виступають членами речення. Службові вживаються для зв’язку слів у словосполученні та реченні, а також частин у складному реченні; не відповідають на питання, не мають граматичних ознак, не виступають членами речення.

2)   Прийменник. Роль прийменника в реченні.

Прийменник — це службова частина мови, що виступає разом із відмінковою формою іменника, займенника або числівника для вираження залежності її від інших слів у словосполученні.

3)   Написання прийменників з іншими частинами мови.

Прийменник з іншими частинами мови пишеться окремо2.            Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

3.   Вибіркове списування.

Випишіть із віршів О. Олеся словосполучення з прийменниками.

Райдуга

Райдуга з неба злетіла,
Райдуга впала на землю,
Барвами вкрила долину,
Плава і в’ється над нею,
Ніжно її обіймає, ясно всміхається сонцю,
Крила йому простягає…

Конвалія

Очі розкрила конвалія біла
І в дивуванні застигла, зомліла…
Бо біля неї не трави всміхались,
Бо понад нею не віти гойдались,—
Мовчки кімната пустельна сіріла…

Чарівні звуки

Привіт на крилах прилетів,
Метелик білий в час зимовий…
Хтось добрий, ніжний, невідомий
Зіткав його з найтонших слів.

§ IV.  Систематизація та узагальнення вивченого

1.   Самостійна робота.

2.   Пояснювальний диктант.

Запишіть текст. Поясніть написання прийменників.

Лісова казка

Завітай осінньої пори до лісу! Пахне дубом і сосною в гущавині. Дрімають дерева під останнім теплим промінням сонечка. Дивні перетворення відбуваються в лісі. Ось, наприклад, тихо-тихо в осиковому гайку. Раптом чути: падає гілочка, потім із тихим шарудінням опустилася ще одна. Це гілкопад. На кущах крушини глянцеві чорні ягоди. На вершечках ліщини де-не-де помітні останні горішки. Часом на лісових галявинах спалахує плетиво з квіток льонку. Між кленами дивляться в небо червоні сонячні віконечка. Стрункий клен із розлогою кроною й візерунчастим листям нагадує мереживо.

(За А. Волковою)

3.   Фразеологічний тренінг.

Спишіть фразеологізми, розкриваючи дужки. З двома-трьома фразеологізмами складіть речення.

Узяти (в)шори, мати розум (у)голові, брати (на)буксир, брати близько (до)серця, котові (на)сльози нема, крапля (в)морі, удатися (до)хитрощів.

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Вивчити теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

§ VI.  Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— На сьогоднішньому уроці я дізнався (дізналась)…

n claF�tl�� ��� нь, вверх, вниз.)

 

— Які прислівники запитують про себе? (Щотижня, щогодини, щороку, щоденно.)

— Який прислівник вживається із серцем? (Натщесерце.)

�� � �� ��� �шь, что такое трудно. Если в детстве или в юности тебе всё легко, ты можешь вырасти безвольным человеком. Не иди самым лёгким путём! Выбирай всегда путь самый трудный. Преодоление трудности возвышает человека. Тот, кому трудно и кто преодолел трудность, похож на альпиниста, который достиг высочайшей вершины.

 

(По В. Сухомлинскому)

2.   Творче завдання.

Складіть і запишіть декілька питальних речень, використавши дієслова на -шся, -ться.

3.   Самостійна робота.

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Вивчити теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

§ VI.  Підсумок уроку

1.   Творче завдання.

Запитайте у своїх однокласників про їхню мрію. У питаннях та відповідях використовуйте дієслова на -ться, -шся.

2.   Заключна бесіда.

— Які відмінності в правописі дієслів у російській та українській мовах?

— Розкажіть про правопис -шся, -ться в кінці дієслів.

 

Категорія: Українська мова 5 клас | Додав: uthitel (20.08.2014)
Переглядів: 3119 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: