Урок № 122 Підсумок. Змагання «Філологічний експрес» - Українська мова 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 5 клас

Урок № 122 Підсумок. Змагання «Філологічний експрес»

Урок № 122

Підсумок. Змагання «Філологічний експрес»

Мета: поглибити, узагальнити й систематизувати знання, засвоєні п’ятикласниками із синтаксису та пунктуації, фонетики, графіки, орфоепії та орфографії, лексикології та фразеології, будови слова; розвивати вміння аналізувати мовний матеріал, самостійно й логічно мислити

Очікувані результати: учні визначають мету власної пізнавальної діяльності, сприймають та аналізують мовний матеріал, мають навички зіставлення мовних явищ, уміють робити висновки; знаходять і виправляють помилки у власному мовленні; оцінюють здобуті результати.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал

Тип уроку: систематизація й узагальнення знань.

§ І.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Дорогі п’ятикласники! Закінчується навчальний рік, протягом якого ви мандрували Країною Знань, наполегливо вивчали рідну мову. Ви відвідали багато чудових країн, здобули знання. Сьогодні пропоную вам промчатись у «Філологічному експресі», зробити зупинки на головних станціях, повторити та узагальнити вивчене. Щасливої подорожі, приємних вражень, насолоди результатами сумлінної праці!

§ ІІ.  Систематизація й узагальнення вивченого

1.   Колективна робота.

Станція «Текст»

Із поданих речень складіть текст. Дайте заголовок. Назвіть головні ознаки тексту.

Побіг на розвідку. То тут, то там зеленіє перша травиця. Прокинувся муравлик від довгого сну. Як гарно навколо! Сніг недавно зійшов, приємно парує вогка земля. Скінчилася зима. Поворушив мляво рудими вусиками, випростав лапки — час за роботу братися. Заспівали пісень дзвінкоголосі пташки. А ось вилізла з моху волохата квітка сон.

(За О. Буценем)

Станція «Синтаксис та пунктуація»

Запишіть текст під диктовку, поставте розділові знаки. Виконайте синтаксичний розбір виділеного речення.

Древній Київ

Давній народ, який оселився над Дніпром, називався полянами. Жили поляни родинами і мали своїх князів. Були серед них три брати: одного звали Кий, другого Щек, третього Хорив. І була в них сестра Либідь. Поселився Кий на одній горі, Щек на другій, що зветься тепер Щекавицею, а Хорив — на третій горі. Від нього вона називалася Хоревицею. Збудували брати місто і на честь старшого брата назвали його Києвом. Навколо міста росли ліси, дрімучі бори. Водилися там різні звірі, а в місті жили люди працьовиті…

(За Н. Забілою)

Станція «Фонетика. Орфоепія. Графіка. Орфографія»

Запишіть речення, вставте пропущені букви, виконайте фонетичний розбір виділеного слова.

Мат..ринс..кі руки — втілен..я ніжності; дітям добре спит..ся на цих руках. (B. Гюго)

Станція «Лексикологія. Фразеологія»

1)   Доберіть фразеологізми-синоніми.

Коли рак свисне, як вітром здуло, як оселедців у бочці, за царя Панька.

2)   Доберіть фразеологізми-антоніми.

Виносити сміття з хати, намотати на вус, перебиватися з хліба на воду, водою не розлити, бути на сьомому небі.

Станція «Будова слова. Орфографія»

1)   Позначте рядок, у всіх словах якого значущі частини виділено правильно.

А   кух/ар, поза/уроч/н/ий, по/дорож/ник, чорн/о/зем/н/ий

Б   силь/н/ий, стіл/ець, сипуч/ий, холод/но

В   пів/лимон/а, зор/я, тих/о, мам/ин

Г   залізо/бетонн/ий, пюр/е, лат/иш, над/звук/ов/ий

2)   Укажіть рядок слів, що мають однакову будову.

А   поні, колібрі, коні

Б   кафе, трюмо, пенальті

В   кава, око, ліс

Г   дзеркало, вікно, кімоно

3)   Згрупуйте слова за будовою. Наведіть власні приклади слів такої ж будови.

Непорушно, схвалена, писар, підписаний, бандурист.

4)   Утворіть спільнокореневі слова від поданих, а потім форми поданих слів.

Сад, вітер, комп’ютер, мед.

§ III.  Підсумок уроку

Заключна бесіда.

— Чи сподобалась вам подорож?

— Що найбільше запам’яталось?

Категорія: Українська мова 5 клас | Додав: uthitel (28.03.2014)
Переглядів: 894 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: