Урок № 121 Повторення вивченого матеріалу. Фонетика й орфоепія. Орфографія - Українська мова 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 5 клас

Урок № 121 Повторення вивченого матеріалу. Фонетика й орфоепія. Орфографія

 

Урок № 121

Повторення вивченого матеріалу. Фонетика й орфоепія. Орфографія

Мета: поглибити, узагальнити, систематизувати вивчене учнями з фонетики, орфоепії та орфографії; удосконалювати орфографічну грамотність, уміння виконувати фонетичний розбір слів; розвивати самостійність мислення, уміння аналізувати мовний матеріал

Очікувані результати: учні знаходять у мовному матеріалі вивчені орфограми, пояснюють їх уживання; виправляють помилки у власному мовленні.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал

Тип уроку: систематизація й узагальнення знань.

§ І.   Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

2.   Запитання учням.

— Що вивчають фонетика, орфоепія, орфографія?

§ ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Колективна робота.

Дайте відповідь на запитання: «Як я засвоїв (засвоїла) тему “Фонетика й орфоепія. Орфографія”?». Самостійно оцініть свою роботу.

§ ІІІ.  Систематизація й узагальнення вивченого

1.   Тренувальна вправа.

Спишіть речення, добираючи з дужок потрібні букви, поясніть написання слів. Виконайте фонетичний розбір виділених слів.

Ходить полем щедре літо, нах(е,и)ляє медоцвіти, нал(е,и)ває колоски, ро(з,с)рум’янює садки. Як надворі пот(е,и)мніло, Заєць шубу (з,с)кинув білу, одягнувсь у свиту сіру, (в,у)зяв л(а,о)пату, (в,у)зяв сокиру, (в,у)зяв з ро(з,с)адою торбину та й подався на д(а,о)олину. Кіт у воду заглядає, тя(ж,ш)ко думає-гадає: «Як би рибу так (з,с)словити, щоб і ніг не замочити». Ремез — птичка нев(е,и)личка, навіть менший за с(и,е)ничку. Як (з,с)будує він хатину, то (з,с)дивує і людину. (Із тв. М. Стельмаха)

2.   Диктант із коментуванням.

Вода і рушник стирають з мене останні клапті сну. (М. Стельмах) За ставом біліла під солом’яною покрівлею мірошникова хата з городом, з якого визирало багато золотих соняшників… (П. Куліш) Замкнули сердешну дівчину у гарем на плач та тугу за своєю рідною Україною. (С. Воробкевич) І тихо плакала у золотих житах сонячна пісня. (Г. Косинка)

3.   3.    Самостійна робота.

Спишіть, вставляючи пропущені букви.

Вгорі — зоряне небо, ч..р..з яке срібним коромислом перекинувся Чума..ький Шлях. (Гр. Тютюнник) Нащо шукати, котрий б..гатий? Там, де б..га..тво, там певне ярмо. (К. Білиловський) З п..чені..ького табору вже біжать з радісним гуком полонені слов’янські люди. (С. Плачинда) Пр..звище мав німе..ьке, але риси обличчя слов’янські. (І. Багряний) Озирнувся — вже бурла..тво воли випрягає. (П. Куліш)

Самостійна робота.

 

4.   Диктант із коментуванням.

Літо

Настали теплі літні дні. Сонце добре пригріває.

Кожний літній місяць примітний чимось своїм особливим. Перший місяць літа назвали червнем за щедрість на червоні барви. Це місяць найдовших днів року. Дерева й кущі закінчують свій розвиток, їх листки беруть у цей час найбільше сонячної енергії.

Липень — середина літа. Його розпал. Це місяць квітів і ягід. Наливаються соком і барвами вишні, малина, суниці. У водоймах вода уже тепла. Мілина кишить безліччю сріблястих мальків.

Іще стоять жаркі дні, але вночі частіше тягне холодом. Це прийшов останній місяць літа. Багато роботи наприкінці літа в трудівників полів: збирати врожай овочів, зернових, посіяти озимину.

(Із журналу)

5.   Навчальний переклад.

Перекладіть текст із російської мови українською.

Хорошо и привольно летом в лесу.

Зелёной листвой одеты деревья. Пахнет грибами, спелой, душистой земляникой.

Громко поют птицы. Пересвистываются иволги, кукуют, перелетая с дерева на дерево, неугомонные кукушки. В кустах над ручьями заливаются соловьи.

В лесу под деревьями рыщут звери. Бродят медведи, пасутся лоси, резвятся весёлые бабочки. В тёмной чащобе скрывается рысь.

У самой вершины старой ели, в густых ветвях, свили гнездо тетеревятники. Много лесных тайн, сказочных чудес видят они с высокой тёмной вершины.

(По И. Соколову-Микитову)

Довідка: иволга — іволга, рыскать — нишпорити, резвиться — пустувати, чащоба — хащі.

6.   Робота з підручником.

Виконання вправ і завдань

§ ІV.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Повторити теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

§ V.  Підсумок уроку

1.   Гра «Назви слово».

(Для гри необхідно виготовити кубик, на гранях якого написано префікси роз-, без-, з-, с-, пре-, при-, прі-. Учні по черзі кидають кубик, стежачи за тим, який випаде префікс, називають слова з цим префіксом, пояснюють орфограму.)

2.   Колективна робота.

Самооцінка учнями рівня знань.

Категорія: Українська мова 5 клас | Додав: uthitel (28.03.2014)
Переглядів: 1919 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: