Урок № 11 Прислівник. Правопис вивчених прислівників - Українська мова 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 5 клас

Урок № 11 Прислівник. Правопис вивчених прислівників

Урок № 11

Прислівник. Правопис вивчених прислівників

Мета: актуалізувати й поглибити знання учнів про прислівник як частину мови; удосконалювати вміння розрізняти прислівники в мовному потоці, уживати цю частину мови в усному й писемному мовленні; розвивати логічне мислення, пам’ять

Очікувані результати: учні розпізнають прислівники, визначають їх істотні ознаки; знаходять і виправляють орфографічні помилки на вивчені правила; будують речення з прислівниками; оцінюють випадки вдалого й невдалого їх використання.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал

Тип уроку: комбінований.

§ І.   Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

2.   Гра «Зайве слово».

(Учитель називає частину мови й читає приклади; на «зайве слово» учні реагують за допомогою «світлофорчика».)

Іменники: ніч, хліб, ходіння, бігти, парасолька.

Прикметники: жовтий, мамин, твій, березовий, березень, холодний.

Займенники: вони, я, ти, брат, неї, два, ми.

Числівники: п’ять, сто перший, удвічі, двоє, десятий, десятка.

Дієслова: читач, танцювати, писати, письменник, читати, бігати.

§ ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

1.   Гра «Найрозумніший».

Прослухайте вірш-загадку. Відгадайте назву частини мови.

Ознаку дії називає,
А також місце, час, причину
Цієї дії визначає,
І кожен цю частину знає,
Бо це … — всім відомий.
Незмінна ця частина мови
На запитання як? коли?
Готова всім відповісти.

(За Л. Лужецькою)

2.   Проблемне питання.

— Як, на вашу думку, утворилась назва «прислівник»?

§ ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Слово вчителя.

План пояснення матеріалу

1)   Прислівник — незмінна самостійна частина мови.

Прислівник — це незмінна частина мови, що виражає ознаку дії, стану або ознаку іншої ознаки: надто сильний, повернути ліворуч. Прислівники відповідають на питання: як? якою мірою? коли? де? куди? звідки? з якої причини? з якою метою?

2)   Способи розпізнавання прислівників.

На відміну від інших самостійних частин мови прислівник не змінюється ані за числами, ані за відмінками, не має він також і ознак роду.

3)   Правопис вивчених прислівників.

2.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

3.   Гра «Хто швидше?».

(Учитель пропонує написати по п’ять прислівників, що відповідають на питання як? коли? де? Виграє той, хто якнайшвидше виконає завдання.)

4.   Відновлення тексту.

5.   Вибіркове списування.

§ IV.  Систематизація та узагальнення вивченого

1.   Словниковий диктант.

Запишіть слова. Поясніть написання прислівників, три з них (за вибором учителя) розберіть за будовою. Чи мають прислівники закінчення?

Вгорі, вдень, восени, надворі, влітку, назустріч, зранку, босоніж, щоденно, віднині, мимохідь, мимохіть, учора, вдосвіта.

2.   Творче завдання.

Уявіть, що ви йдете польовою стежкою. Усно опишіть, що ви бачите навколо, використайте прислівники попереду, ліворуч, праворуч, угорі, вдалині, поблизу.

3.   Робота біля дошки й у зошитах.

Складіть і запишіть речення з поданими прислівниками й співзвучними з ними словами.

Напам’ять — на пам’ять, удень — у день, по-друге — по друге, угору — у гору, укупі — у купі, по-осінньому — по осінньому.

4.   Навчальний переклад.

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Вивчити теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

§ VI.  Підсумок уроку

1.   Заключна бесіда.

— Яка частина мови називається прислівником? Наведіть приклади.

— Чи змінюються прислівники?

2.   Гра «Відгадай загадку».

— Який прислівник однаково читається зліва направо й справа наліво? (Зараз.)

— У яких прислівниках є три-чотири приголосних і один голосний? (Вдень, вверх, вниз.)

— Які прислівники запитують про себе? (Щотижня, щогодини, щороку, щоденно.)

— Який прислівник вживається із серцем? (Натщесерце.)

 

Категорія: Українська мова 5 клас | Додав: uthitel (20.08.2014)
Переглядів: 3517 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: