Урок № 107 Походження (етимологія) слова. Ознайомлення з етимологічним словником - Українська мова 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 5 клас

Урок № 107 Походження (етимологія) слова. Ознайомлення з етимологічним словником

 

Урок № 107

Походження (етимологія) слова. Ознайомлення з етимологічним словником

Мета: дати поняття про етимологію (походження слова), ознайомити учнів з етимологічним словником, виробляти навички роботи з ним; збагачувати словниковий запас, розвивати мовну культуру

Очікувані результати: учні усвідомлюють поняття «етимологія слова»; користуються етимологічним словником.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, етимологічні словники

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

§ І.   Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

2.   Завдання учням.

Розкажіть про джерела фразеологізмів.

§ ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

1.   Спостереження над мовним матеріалом.

Прочитайте текст. Які почуття він у вас викликає?

Земля моя рідна — це моя Україна! Щасливі ми, що народилися й живемо на чудовій, багатій землі. Тут жили наші прадіди. Тут корінь роду українського, що сягає сивої давнини, одвічних добрих традицій.

(Із газети)

2.   Слово вчителя з елементами бесіди.

Рідна земля, Україна… Слова, які стали для нас близькими, щодня ми вимовляємо їх! Чи замислювались ви над тим, яке їх походження, яка історія? Ось послухайте: «Етимологія слова “Україна” достеменно не відома. Згідно з однією теорією, що оформилася під впливом польської й російської історіографії, воно означає “окраїну” або “прикордоння”. Згідно з іншою теорією, якої притримуються більшість українських дослідників, “Україна” походить від слів “країна” або “край”».

(Зі словника)

— Що означає термін «етимологія»? Чи цікаво вам знати «біографію» інших слів?

§ ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Слово вчителя.

1)   Етимологія — розділ науки про мову.

Розділ науки про мову, що вивчає походження та історичний розвиток слів, їхню «біографію», називається етимологією.

2)   Походження (етимологія) слова. Групи слів за походженням.

З погляду походження в складі лексики сучасної української літературної мови природно виникли та взаємодіють дві основні групи слів — споконвічні слова та слова, що їх засвоєно (запозичено) з інших мов.

3)   Основні ознаки запозичених слів.

Слова іншомовного походження часто відрізняються від незапозичених своєю формою. Основні ознаки запозичених слів:

— можуть починатися на а, е та і: адреса, електрика, імпорт, інженер;

— в основах мають збіги голосних: океан, поет, радіо;

— мають звук [ф], [ф’]: фініш, графік;

— не знають чергування о, е у відкритому з і в закритому складі: атом — атома, мішень — мішені, граніт — граніту;

— не мають випадних о, е: бюлетень — бюлетеня;

— можуть не відмінюватися: какаду, пюре, таксі;

— виступають із невластивими для української мови префіксами анти-, де-, ди-, ін-, інтер-, кон-, ре-, транс-; суфіксами -изм (-ізм), -ист (-іст), -ант, -ент, -ор,, -ер, -ир, -ум, -ація тощо: антитеза, дистанція, ін’єкція, контролер.

4)   Етимологічний словник української мови.

Походження слів можна з’ясувати за етимологічним словником або етимологічним довідником.

2.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

3.   Тренувальна вправа.

§ IV.  Закріплення знань, умінь і навичок

Самостійна робота.

Спишіть, вставляючи пропущені букви. З’ясуйте етимологію виділених слів.

Замісив півник тісто, приніс дров, розпалив у п..чі. А як піч витопилась, посадив у неї п..роги. Мишенята теж часу не гають: пісні співают.., танцюют.. . Спеклися п..роги, півник їх вийняв, поклав на стіл. А мишенята тут як тут. І кликати їх не дов..лося. (Нар. творч.) Б..гата в..черя готова. Будуть вареники, риба і горох, і голу..ці, і сливи, і пшенична кутя з медом і з горіхами, і тушкована капуста, і бараболя, і ячмін..а каша з олією або медом, і квасоля, і п..роги з маком, і пш..няна каша. (Із газети) Тим часом х..зяйка з дочкою готували стіл. На столі з’явились п..роги, пухкі, пахучі, прямо з п..чі. (І. Нечуй-Левицький)

Довідка.

Назва пиріг походить від праслов’янського pirogъ, утворене від pirъ, яке означає «бенкет». Пиріг також може означати «вареник» у деяких західних українських діалектах (походження з польської мови).

Деякі етнографи зазначають, що окрім українців, жоден з індоєвропейських народів не мав звичаю пекти пироги. Згодом вони набули популярності й в інших народів. В українській літературі, пиріг перше містився в поемі Івана Котляревського «Енеїда».

Фразеологізми й приповідки: мазати пирогом (пирогами) зверху кого — балувати, розпещувати кого-небудь; на пироги — у гості.

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Вивчити теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

3)   Підготуватися до контрольної роботи.

§ VI.  Підсумок уроку

Заключна бесіда.

— Що таке фразеологія?

— Дайте визначення поняття «фразеологізм». Наведіть приклади.

— У якому словнику можна з’ясувати походження фразеологізму?

— Назвіть джерела походження фразеологізмів.

— Що таке етимологія?

Категорія: Українська мова 5 клас | Додав: uthitel (28.03.2014)
Переглядів: 3366 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: