Урок № 104 Поняття про фразеологізм, його лексичне значення. Ознайомлення з фразеологічним словником - Українська мова 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська мова 5 клас

Урок № 104 Поняття про фразеологізм, його лексичне значення. Ознайомлення з фразеологічним словником

 

Урок № 104

Поняття про фразеологізм, його лексичне значення.
Ознайомлення з фразеологічним словником

Мета: дати учням уявлення про фразеологізм, його лексичне значення, виробляти навички доречного вживання в мовленні; ознайомити з фразеологічним словником української мови, збагачувати словниковий запас школярів; розвивати культуру спілкування, уважність, спостережливість

Очікувані результати: учні визначають роль фразеології в системі мови; пояснюють значення фразеологізмів; користуються фразеологічним словником; правильно вживають фразеологізми в мовленні.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, словники фразеологізмів

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

§ І.   Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда.

— Які розділи науки про мову вам відомі?

— Що вивчає кожен із них?

— Ви вже виконували завдання, пов’язані з темою «Фразеологізми», складали речення із цими сталими виразами. У яких стилях, на вашу думку, можуть уживатися фразеологізми?

§ ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

1.   Спостереження над мовним матеріалом.

Прослухайте діалог, який відбувся між бабусею та онучкою. Чому онучка не зрозуміла те, про що говорила бабуся?

— Настуню, ти не бачила, де мої окуляри? — спитала бабуся.

— Ні, не бачила. Може, Ви залишили їх у хаті?

— Ану ж бо, дитятко, пошукай у хаті, бо мене вже ноги не носять.

Настя переглянула все в хаті, але окулярів не знайшла.

— Ну ти бач, яке лишенько! Немов корова язиком злизала ті окуляри,— бідкається бабуся.

— А що, наша корова може з’їсти окуляри? — дивується дівчинка.

2.   Проблемне питання.

— Навіщо вам потрібні знання з фразеології?

ІІІ.    Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Слово вчителя.

1)   Фразеологія як наука.

Фразеологія — розділ науки про мову, який вивчає фразеологізми, їхнє значення й вживання. Фразеологією також називають сукупність фразеологізмів певної мови.

2)   Поняття про фразеологізм, його лексичне значення.

Стійкі сполучення слів, які за значенням дорівнюють одному слову (словосполученню), називаються фразеологізмами. Наприклад: хоч картину малюй = гарний; грати першу скрипку = бути лідером; устромляти палки в колеса = перешкоджати.

3)   Ознайомлення з фразеологічним словником.

Значення фразеологізмів можна знайти у фразеологічному словнику.

2.   Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

3.   Вибірковий диктант.

Запишіть фразеологізми, розкрийте їх значення.

Ні пуху тобі ні пера, стовпом стояти, вітер гуляє, вітер у голові, віхола виє, наче кислицю з’їв, з’їв печиво, хоч бери та викручуй, викручувати білизну, облизня піймати, як ока в лобі, впала в око, з ока не спускати, місця не нагріти, нагріти воду, вибивається в люди, в носі крутить, байдики бити, кидає пляму, кидати у відро.

4.   Лінгвістична гра «Третє зайве».

Закресліть «третє зайве», відповідь обґрунтуйте.

Птах високого польоту, велика риба, не покладати рук;

Бути на сьомому небі, обминати гострі кути, як удруге на світ народитись;

Давати хропака, накивати п’ятами, дати тягу;

Сон бере, носом клює, хоч ріж;

Анітелень, намотати на вус, мов у рот води набрати;

Викинути з голови, напустити пихи, дерти кирпу;

Давати наганяй, витикати носа, брати в шори.

5.   Самостійна робота.

§ IV.  Закріплення знань, умінь і навичок

1.   Самостійна робота.

2.   Робота в групах.

За 5 хвилин випишіть із фразеологічного словника фразеологізми, у яких є прикметники, та тлумачення цих сталих виразів. (Переможцем стане та група, яка не лише виписала більшу кількість фразеологізмів, а й охайно оформила це завдання в зошитах.)

3.   Лінгвістична гра «Знайди пару». Робота з картками.

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Вивчити теоретичний матеріал

2)   Виконати вправи

§ VI.  Підсумок уроку

1.   Лінгвістична гра «Третє зайве».

Закресліть «третє зайве», відповідь обґрунтуйте.

Зривати маску, виводити на чисту воду, гадку гадати.

Плести нісенітниці, мазати п’яти, наговорити сім мішків гречаної вовни.

Ловити жар-птицю, крутити мізком веремію, іти на хитрощі.

Перебиватися з хліба на воду, пташиного молока не вистачає, битися з нуждою.

2.   Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Сьогодні на уроках я дізнався (дізналась), що фразеологізми допомагають…

Категорія: Українська мова 5 клас | Додав: uthitel (28.03.2014)
Переглядів: 4546 | Рейтинг: 2.5/2
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: